- 1. Veiligheidsregio Noord-Limburg
1.01 Veiligheidsregio Limburg-Noord
Vestigingsplaats
Venlo
Vorm
GR
DP
DP23DP11
Doel
Meerwaarde behalen in veiligheid en gezondheid van de burgers.
Participanten
De 15 gemeenten in de regio Noord- en Midden-Limburg.
Openbaar belang
Het behartigen van de belangen van de gemeenten en hun ingezetenen op het gebied van:
a. de brandweerzorg;
b. de geneeskundige hulpverlening bij ongevallen en rampen;
c. de rampenbestrijding en crisisbeheersing;
d. het bevorderen van de multidisciplinaire uitvoering van de rampenbestrijding, de crisisbeheersing en de bestrijding van zware ongevallen;
e. het bevorderen van een samenhangend integraal veiligheidsbeleid in de regio;
f. de publieke gezondheid en de maatschappelijke zorg.Bestuurlijk belang
De gemeente wordt in het algemeen bestuur vertegenwoordigd door de burgemeester en portefeuillehouder volksgezondheid.
De gemeente wordt in de bestuurscommissie GGD vertegenwoordigd door de portefeuillehouder volksgezondheid.
De gemeente wordt in de bestuurscommissie Veiligheid vertegenwoordigd door de burgemeester.Financieel belang
De gemeente Venray heeft in 2022 aan de Veiligheidsregio Limburg-Noord een bijdrage van € 4.962.000 betaald (dit is € 113 per inwoner).
Risico's
De hogere inflatie werkt door in stijgende personeels- en materiaalkosten. Dit gaat de komende jaren voor een verhoging in de gemeentelijke bijdrage zorgen. De hoogte daarvan is nog onbekend en wordt in de begroting 2024 aan de raad gepresenteerd.
Ontwikkelingen
Paraatheid brandweer: het toekomstbestendig maken van de repressieve organisatie tot en met 2023.Vrijwillige brandweerorganisatie: uitwerken van gevolgen van uitspraken van het Europese Hof.
Beleidsvoornemens
Uitvoering geven aan eerder vastgesteld beleid, ambitie en wettelijke taak bestaande uit:
a. De vastgestelde besturingsfilosofie bestuurlijk vastgesteld door het algemeen bestuur in 2009;
b. De Wet veiligheidsregio’s;
c. De Wet publieke gezondheid;
d. Uitvoering geven aan de wettelijke taak en ambitie op basis van het risicoprofiel van de regio en het gezondheidsprofiel van de regio.Rapportages
Begroting en jaarrekening.
Tussentijdse voortgangsrapportages.Financiële ontwikkeling (x €1.000)
2020
2021
2022
2022 (begr.)
Eigen vermogen
7.540
7.683
niet bekend
6.177
Vreemd vermogen
40.080
37.484
niet bekend
45.263
Resultaat
1.919
409
niet bekend
0
- 2. Werkvoorzieningsschap Noord-Limburg West
1.02 Werkvoorzieningsschap Noord-Limburg West
Vestigingsplaats
Venray
Vorm
GR
DP
DP12
Doel
Uitvoering geven aan de Wet sociale werkvoorziening (Wsw) voor de gemeenten Peel en Maas, Horst aan de Maas en Venray. Sinds 1 januari 2015 is de NLW een van de professionele partners bij het uitvoeren van de participatiewet.
Participanten
Gemeenten Peel en Maas, Horst aan de Maas en Venray
Openbaar belang
Het initiëren, creëren, organiseren en uitvoeren van werk en het bevorderen van mogelijkheden op de arbeidsmarkt voor met name diegenen die in de toetreding tot de arbeidsmarkt worden belemmerd.
Het op bedrijfsmatig verantwoorde wijze uitvoeren dan wel doen uitvoeren van taken van en voor gemeenten op het terrein van de gesubsidieerde arbeid. Primair betreft dit de taken in het kader van de Wet sociale werkvoorziening (Wsw). Daarnaast geldt dit ook voor andere onderdelen van de Participatiewet zoals nieuw beschut werken en de banenafspraak.
Bestuurlijk belang
De gemeente wordt in het algemeen bestuur vertegenwoordigd door (en is tevens voorzitter) portefeuillehouder Leven. De gemeente heeft als bestuurder van het werkvoorzieningsschap zeggenschap over de inhoudelijke dienstverlening van de NLW-Groep NV en als aandeelhouder zeggenschap over de bedrijfseconomische aspecten van de NLW-Groep NV.
Financieel belang
In de meest actuele prognoses van de NLW (o.b.v. de participatiewet) wordt uitgegaan van een scenario waarbij er een structureel exploitatietekort zal ontstaan bij de NLW organisatie wat door de deelnemende gemeenten aan de gemeenschappelijke regeling wordt bekostigd. Met de vaststelling van de nieuwe koers 2021-2030 zijn deze cijfers geactualiseerd en verwerkt in de meerjarenbegroting van de gemeente Venray.
Gemeentelijke bijdrage in de exploitatie en de bestuurskosten: € 220.317 (jaarrekening 2022)
Een verstrekte geldlening € 1.695.000.Risico's
Terugbetalen geldlening, afname van de Rijkssubsidie ten behoeve van de SW en tekorten in de exploitatie van de NLW.
Ontwikkelingen
De in december 2020 vastgestelde koers is niet uitvoerbaar gebleken. De financiële resultaten zijn niet gehaald en er is sprake van oplopende financiële tekorten. Reden waarom een traject is gestart waarbij de raad een aantal nieuwe scenario's wordt voorgelegd. De verwachting is dat over 2023 sprake zal van een fors tekort bij de NLWNV naast de reeds eerder toegezegde gemeentelijke bijdrage. Ook voor het schap zal sprake zijn van een tekort.
Beleidsvoornemens
Binnen de (financiële) kaders uitvoering geven aan de Wsw en gedeeltelijke invulling geven aan de Participatiewet.
Rapportages
Begroting en jaarrekening.
Financiële ontwikkeling (x €1.000)
2020
2021
2022
2022 (begr.)
Eigen vermogen
69
59
Niet bekend
69
Vreemd vermogen
7.845
5580
Niet bekend
5.472
Resultaat
-10
-10
Niet bekend
0
- 3. Euregio Rijn-Maas-Noord
1.03 Euregio Rijn-Maas-Noord
Vestigingsplaats
Mönchengladbach
Vorm
GR (Duits recht)
DP
DP41
Doel
Stimuleren, ondersteunen en coördineren van de regionale grensoverschrijdende samenwerking tussen de leden, in het bijzonder op de volgende gebieden: economische ontwikkeling, opleiding en onderwijs, arbeidsmarkt, verkeer en vervoer, technologie en innovatie, ruimtelijke ordening, cultuur en sport, toerisme en recreatie, milieubescherming en afvalverwerking, natuurbehoud, rampenbestrijding, communicatie, openbare orde en veiligheid.
Participanten
Van de euregio rijn-maas-noord maken tegenwoordig 34 leden deel uit.
In het Nederlandse deel van de euregio zijn dat de gemeenten Beesel, Bergen, Echt-Susteren, Gennep, Horst aan de Maas, Leudal, Peel en Maas, Maasgouw, Nederweert, Roerdalen, Roermond, Venlo, Venray, Sittard-Geleen, Beekdalen en MKB Limburg.Aan Duitse kant gaat het naast de Landeshauptstadt Düsseldorf om de steden Mönchengladbach en Krefeld, het zuidelijk deel van de Kreis Kleve, de gemeenten Brüggen, Niederkrüchten, Straelen, Geldern, Nettetal, Wassenberg, Wegberg en Selfkant, de Kreis Viersen, de Rhein-Kreis Neuss, de Kreis Heinsberg, de Industrie- und Handelskammer Mittlerer Niederrhein en de Niederrheinische Industrie- und Handelskammer in Duisburg.
Openbaar belang
Het stimuleren van grensoverschrijdende samenwerking en belangenbehartiging van de euregio binnen het cohesiebeleid van Europa. Grensoverschrijdende samenwerking is van belang ter ondersteuning van ons bedrijfsleven. Dit past ook bij de ambitie van de tweede centrumstad van Noord Limburg. Via de euregio heeft Venray invloed op de benutting van het INTERREG A programma. De euregio’s langs de grens voeren hierover het programmamanagement.
Bestuurlijk belang
Ledenvergadering: Burgemeester (lid), pfh Economie, Gebiedsontwikkelingen en Evenementen (lid), pfh Duurzaamheid, Openbare Ruimte en Mobiliteit (lid)
Dagelijks bestuur: Burgemeester (lid)
Commissie Interreg (Ausschuss): Burgemeester (lid), pfh Duurzaamheid, Openbare Ruimte en Mobiliteit (lid)
Commissie Economie en Toerisme: pfh Economie, Gebiedsontwikkelingen en Evenementen (lid)
Commissie Sociale Aangelegenheden, Cultuur en Sport: pfh Sociale Zaken, Jeugd en Leefbaarheid (lid)
Commissie Openbare Orde en Veiligheid: Burgemeester (lid)
Commissie Arbeismarkt en Onderwijs: Burgemeester (vz), pfh Onderwijs, Ruimtelijke Planning en Middelen (lid)
Commissie ruimtelijke Ordening, Infratsructuur, Mobiliteit en Energie: pfh Duurzaamheid, Openbare Ruimte en Mobiliteit (lid)Financieel belang
€10.320 (3 zetels à € 3.440).
Risico's
geen
Ontwikkelingen
Inmiddels is het nieuwe Interreg Programma, Interreg VI actief. Ook in deze periode participeert Venray namens Greenport Regio Venlo in een aantal Interreg projecten.Thema Agrofood: • Agropole Innovates: samenwerkingsproject Venray (Greenport Regio Venlo), Agribusiness Region Niederrhein en Brighlandscampus Greenport Venlo met als doel het samenbrengen van ondernemers in de agrofood keten, business development. Een viertal concrete D-NL samenwerkingsprojecten tussen bedrijven worden uitgerold op de thema's terugdringen gewasbescherming, traceability in de varkensketen en insecten. ook worden er (digitale) themabijeenkomsten en bedrijfsbezoeken georganiseerd.Thema Duurzaamheid en circulaire economie:• Realise Bio: stimuleren grensoverschrijdende samenwerking rond vraag en aanbod van biomass stromen om zo bij te dragen aan de circulaire economie en mogelijk nieuwe verdienmodellen te ontwikkelen. Gericht op clustering van bedrijven en ideeën op het gebied van biomassa uit industrie/levensmiddelen, diervoeders en afvalverwerking.
Beleidsvoornemens
Rapportages
Begroting en jaarrekening
2 keer per jaar aan het college ter voorbereiding op de (leden-) vergadering en standpuntbepaling van onze vertegenwoordiging. De raad wordt daarvan in kennis gesteld.Financiële ontwikkeling (x €1.000)
2020
2021
2022
2022 (begr.)
Eigen vermogen
378
377
niet bekend
Niet bekend
Vreemd vermogen
572
593
niet bekend
Niet bekend
Resultaat
-2
-1
niet bekend
Niet bekend
- 4. Modulaire Gemeenschappelijke Regeling Sociaal Domein Limburg-Noord
1.04 Modulaire Gemeenschappelijke Regeling Sociaal Domein Limburg-Noord
Vestigingsplaats
Venlo
Vorm
GR
DP
DP12
Doel
Activiteiten in het sociaal domein dusdanig uit te voeren, dat efficiency-, kwaliteits- en continuïteitsvoordelen maximaal benut worden. Dit geldt op het gebied van kennis, kunde en financiën/bedrijfsvoering.
Participanten
De gemeenten: Beesel, Bergen, Echt-Susteren, Gennep, Horst aan de Maas, Leudal, Maasgouw, Nederweert, Peel en Maas, Roerdalen, Roermond, Venlo, Venray en Weert.
Openbaar belang
Behartigen belangen deelnemende gemeentes m.b.t. uitvoerende taken met betrekking tot de inkoop op de terreinen Jeugd, Participatie en Wmo. Vooralsnog gericht op het aanbieden, aanbesteden en inkopen van producten en diensten (Regionaal Bureau Opdrachtgeven = RBO).
Bestuurlijk belang
De gemeente wordt in het algemeen bestuur en dagelijks bestuur vertegenwoordigd door de portefeuillehouder Leven.
Financieel belang
Bijdrage o.b.v. het aantal inwoners. Voor 2022 betreft het gemeentelijke aandeel in de MGRSDLN/ RBO bedrijfsvoeringskosten voor Venray € 326.400 (excl. BTW). De BTW kan verrekend worden via het BTW compensatiefonds.
Risico's
Grip op contracten: In het kader van het ontwikkelplan MGR worden stappen genomen om het leveranciersmanagement verder te professionaliseren. Daarnaast wordt ook meer sturingsinformatie ontsloten.
Ontwikkelingen
In 2022 is een nieuw uitvoeringsplan voor de periode 2023-2026 vastgesteld. Daarnaast is de MGR uitgebreid met een tweede module (beschermd wonen en maatschappelijke opvang) en is de gemeenschappelijke regeling hierop ook aangepast.
Beleidsvoornemens
De MGR en meer specifiek het Inkoopbureau zijn een uitvoeringsorgaan. Beleid vindt plaats bij de gemeenten.
Rapportages
Begroting, jaarverslag, kaderbrief en bestuursrapportage.
Financiële ontwikkeling (x €1.000)
2020
2021
2022
2022 (begr.)
Eigen vermogen
0
0
Niet bekend
0
Vreemd vermogen
1.288
287
Niet bekend
0
Resultaat
-214
14
Niet bekend
0
- 5. Omnibuzz
1.05 Omnibuzz
Vestigingsplaats
Sittard
Vorm
GR
DP
DP12
Doel
Realiseren van voordelen om gezamenlijk het doelgroepenvervoer in te kopen en uit te voeren.
Participanten
30 gemeenten in Limburg (met uitzondering van Mook en Middelaar).
Openbaar belang
Houdt toezicht op gemeenschappelijke regeling vervoer.
Bestuurlijk belang
De gemeente wordt in het algemeen bestuur vertegenwoordigd door wethouder Leven.
Financieel belang
De uitvoeringskosten van het vervoer komen voor rekening van de afzonderlijke gemeenten. Voor Venray was dit voor 2022 begroot op € 562.257 (aangepaste begroting okt 2022). Voor de verdeling van de regie/planningskosten en de bedrijfsvoeringskosten wordt aangehouden dat deze kosten voor de helft worden verdeeld over het aantal inwoners per gemeente en voor de helft naar rato van het aantal pashouders per gemeente.
Daarnaast werd in 2022 aan enkele vervoerders een coronacompensatie uitgekeerd.Risico's
Door toename van het vervoersvolume kan het zijn dat de kosten hoger uitvallen dan begroot.
Ontwikkelingen
De GR is op 11 mei 2016 van start gegaan. In eerste instantie is alleen het Wmo-vervoer opgenomen in de GR. In latere jaren sluiten het vervoer naar dagbesteding, in het kader van de jeugdwet en het leerlingenvervoer aan.
Beleidsvoornemens
De GR is een uitvoeringsorgaan. Het beleid ligt bij de gemeente.
Rapportages
Begroting, jaarverslag en bestuursrapportage.
Financiële ontwikkeling (x €1.000)
2020
2021
2022
2022 (begr.)
Eigen vermogen
4.072
4.242
nog niet bekend
582
Vreemd vermogen
1.070
817
nog niet bekend
1.608
Resultaat
3.348
2.886
nog niet bekend
0
- 6. Regionale Uitvoeringsdienst Limburg-Noord
1.06 Regionale Uitvoeringsdienst Limburg-Noord
Vestigingsplaats
Venray
Vorm
GR
DP
DP23
Doel
De uitvoering van de taken van vergunningverlening, toezicht of handhaving van de gemeentelijke organisatie voldoet aan landelijk, door de RUD en door de gemeente bepaald kwaliteitsniveau.
Participanten
15 Noord- en Midden Limburgse gemeenten en de provincie behorend tot de (Veiligheids-)regio Limburg Noord (Noord- en Midden-Limburg).
Openbaar belang
Verbeteren en borgen van kwaliteit, veiligheid en gezondheid van de leefomgeving
Bestuurlijk belang
Verbetering dienstverlening bij de uitvoering van gemeentelijke vergunningverlenings-, toezichts- en handhavingstaken. Afstemming van de uitvoering van de VTH-taken in de RUD-regio. De gemeente wordt in het algemeen bestuur vertegenwoordigd door portefeuillehouder Duurzaamheid, Openbare Ruimte en Mobiliteit.
Financieel belang
Kosten van de organisatie van de RUD Limburg Noord worden verdeeld over de deelnemende gemeenten en provincie Limburg o.b.v. het aantal inwoners en de omvang van afgenomen diensten. De bijdrage aan de RUD is op basis van het aantal inwoners. Voor 2021 zijn we nog in afwachting van de definitieve cijfers. De verwachting is dat de RUD deze eind maart, begin april aanlevert
Risico's
De RUD-samenwerking is gebaseerd op een gemeenschappelijke regeling in de vorm van een openbaar lichaam. Er is geen reserve opgenomen in de RUD-begroting. Tekorten worden door de partners aangevuld. Overschotten worden terugbetaald aan de partners.
Ontwikkelingen
De inwerkingtreding van de Omgevingswet en de Wet private kwaliteitsborging zijn uitgesteld naar 2023. Deze wetten hebben grote invloed op het takenpakket en de werkwijze. De ingezette verbeteracties naar aanleiding van een evaluatie van de RUD Limburg Noord zijn verder uitgewerkt. Naar aanleiding van het rapport Van Aartsen is er bekeken of er nog extra verbeteracties uitgewerkt moeten worden. Ook wordt bezien of de ambitie voor het takenpakket van de RUD Limburg Noord bijgesteld wordt naar een uitgebreider takenpakket.
Beleidsvoornemens
De RUD Limburg Noord heeft de ambitie om door te groeien tot gesprekspartner en regisseur van het uitvoeringsproces van de VTH-taken. De RUD zorgt voor het borgen van de kwaliteit bij de uitvoering van de VTH-taken.
Rapportages
De RUD Limburg Noord stelt een (meerjaren)begroting en een jaarrekening op. De deelnemende gemeenten en provincie Limburg kunnen zienswijzen indienen op de ontwerpbegroting. De RUD legt na afloop van het jaar een rapportage en evaluatie van de uitvoering van de VTH-taken door de RUD LN voor aan de partners.
Financiële ontwikkeling (x €1.000)
2020
2021
2022
2022 (begr.)
Eigen vermogen
334
148
Niet bekend
118
Vreemd vermogen
1.415
1.150
Niet bekend
1.150
Resultaat
0
0
Niet bekend
0
- 7. Bodemzorg Limburg BV
2.01 Bodemzorg Limburg BV
Vestigingsplaats
Maastricht
Vorm
BV
DP
DP22
Doel
Beheren en beheersen van afgewerkte stortplaatsen in Limburg, d.m.v. duurzaam onderhouden, inrichten en zo nodig herstellen van (milieubeschermende) voorzieningen. Bodemzorg Limburg BV is een beheerorganisatie zonder winstoogmerk, die handelt onder de naam Bodemzorg Limburg. Bodemzorg Limburg is verantwoordelijk voor de nazorg van locaties die zijn gesloten vóór 1 september 1996 en die formeel door gemeenten zijn overgedragen aan Bodemzorg Limburg.
Participanten
Alle Limburgse gemeenten zijn aandeelhouder.
Openbaar belang
Bevorderen van een gezond milieu.
Bestuurlijk belang
Vertegenwoordiging in de Algemene Vergadering van Aandeelhouders door portefeuillehouder Openbare Ruimte
Financieel belang
De gemeente bezit 950 (1,727%) van in totaal 55.280 volgestorte aandelen.
Risico's
Boekwaarde aandelenkapitaal ad € 390.
Ontwikkelingen
Bodemzorg Limburg zoekt actief naar mogelijkheden om gesloten stortplaatsen een maatschappelijk verantwoorde functie te geven. Daarbij dient als uitgangspunt dat de nieuwe activiteiten het beleid van de overheid ondersteunen. Met ingang van 2016 is de vennootschapsbelasting voor overheidsbedrijven ingevoerd. Bodemzorg Limburg heeft een vrijstellingsberoep gedaan voor deze belasting. In 2021 heeft de Belastingdienst deze vrijstelling afgewezen voor o.a. de exploitatie van zonneparken. Met Bodemzorg Limburg is een koopovereenkomst en een intentieovereenkomst gesloten. De koopovereenkomst heeft betrekking op de verkoop van de voormalige stortplaats Venrays Broek. De intentieovereenkomst heeft betrekking op een gezamenlijk onderzoek, maar Bodemzorg is in de lead, naar de realisatie van zonnepanelen op de voormalige stortplaats. Het onderzoek naar de realisatie van zonnepanelen en de financiële gevolgen daarvan is afgerond. De akte van levering is in augustus 2020 gepasseerd; de voormalige stortplaats is nu eigendom van Bodemzorg Limburg inclusief de daarbij behorende rechten en plichten.
Beleidsvoornemens
De Provincie Limburg voert al geruime tijd onderzoek uit de naar de effecten van circa 400 voormalige stortlocaties (NAVOS-locaties) op de omgeving. Hierbij wordt gekeken naar de verspreidingsrisico’s van eventueel aanwezige grondwaterverontreinigingen. Uit dit onderzoek komen locaties naar voren waar mogelijk specifieke nazorg noodzakelijk is. Op basis hiervan kan door de betreffende gemeente gekozen worden om de locatie (en de risico’s) over te dragen aan Bodemzorg Limburg. In de aandeelhoudersvergadering is nogmaals afgesproken dat alle gemeenten z.s.m. dienen aan te geven of er nog gesloten stortplaatsen zijn die voor nazorg overgedragen zouden moeten worden. Een en ander is ook afhankelijk van de afronding van de beoordeling van NAVOS-locaties door de provincie. Verder wordt met de gemeenten waar een dergelijke locatie ligt, bekeken of er behoefte is een locatie na de overdracht voor specifieke doeleinden in te richten (bijv. de aanleg van een mountainbike route of de plaatsing van zonnepanelen).
Rapportages
Jaarrekening
De raad en het college worden via de reguliere P&C-cyclus geïnformeerd.Financiële ontwikkeling (x €1.000)
2020
2021
2022
2022 (begr.)
Eigen vermogen
5.641
8.744
niet bekend
niet bekend
Vreemd vermogen
5.959
5.943
niet bekend
niet bekend
Resultaat
148
3.135
niet bekend
niet bekend
- 8. Toeristisch en Recreatief Platform Venray
2.02 Toeristisch en Recreatief Platform Venray
Vestigingsplaats
Venray
Vorm
Stichting
DP
DP31
Doel
Toeristische Promotie van Venray
Participanten
Toeristisch-Recreatief Platform Venray, VVV, recreatieve ondernemers, gemeente Venray.
Openbaar belang
Verzorgt de lokale promotie van Venray
Bestuurlijk belang
De gemeente wordt in het Algemeen Bestuur van de stichting vertegenwoordigd door portefeuillehouder Werken.
Financieel belang
De gemeente subsidieert het Toeristisch en Recreatief Platform Venray
Risico's
Zijn nihil. Samen met recreatieve ondernemers stuurt de gemeente het dagelijks bestuur aan.
Ontwikkelingen
Het TRPV is het afgelopen jaar verder geprofessionaliseerd. Het bestuur van het TRPV wordt door een deelnemersraad aangestuurd. In de deelnemersraad zijn diverse werkgroepen actief. Het TRPV is coördinatiepunt van het Masterplan Recreatieve Routes. Het TRPV is betrokken bij de stuurgroep Liberationroute waarbinnen een aantal werkgroepen actief zijn en bij het opzetten van de opleiding landschapsambassadeurs Maasgaard. De VVV maakt nu onderdeel uit van het TRPV.
Beleidsvoornemens
Nieuw plan van aanpak promotie en marketing activiteiten. Uitgeven wandelkaart, platformfolder, uitvoering Masterplan Recreatieve Routes, starten opleiding Landschapsambassadeurs.
Rapportages
Begroting en jaarrekening.
De raad en het college worden via de reguliere P&C-cyclus geïnformeerd.Financiële ontwikkeling (x €1.000)
2020
2021
2022
2022 (begr.)
Eigen vermogen
n.v.t.
n.v.t.
n.v.t.
n.v.t.
Vreemd vermogen
n.v.t.
n.v.t.
n.v.t.
n.v.t.
Resultaat
n.v.t.
n.v.t.
n.v.t.
n.v.t.
- 9. NV Waterleiding Maatschappij Limburg
2.04 NV Waterleiding Maatschappij Limburg
Vestigingsplaats
Maastricht
Vorm
NV
DP
DP32
Doel
Het duurzaam en doelmatig leveren van leidingwater aan inwoners, bedrijven en (overheids-)instellingen in Venray.
Participanten
Limburgse gemeenten en provincie Limburg.
Openbaar belang
Het als gemeentelijk intermediair:
- ·bevorderen dat zoveel mogelijk panden op de openbare nutsvoorzieningen zijn of kunnen worden aangesloten;
- ·het verzorgen van de watervoorziening aan de ingezetenen van de gemeente.
Bestuurlijk belang
Vertegenwoordiging in de Algemene Vergadering van Aandeelhouders door portefeuillehouder Besturen.
Financieel belang
De gemeente bezit 15 (3%) van in totaal 500 volgestorte aandelen.
Risico's
Boekwaarde aandelenkapitaal ad € 68.070
WML keert geen dividend uit.Ontwikkelingen
Tijdens het Regionaal Bestuurlijk Overleg Maas op 16 december 2021 ondertekenden 25 regionale partners de bestuursovereenkomst voor de tweede fase Deltaplan Hoge Zandgronden (DHZ). Daarin spreken ze af om de komende zes jaar 200 miljoen euro te gaan investeren in maatregelen om beter weerbaar te worden tegen watertekort en extreem weer. Het Deltaprogramma stelt 50 miljoen euro beschikbaar en de partijen binnen de regio leggen gezamenlijk 150 miljoen euro in.De overeenkomst is een vervolg op de eerste fase (2016-2021), waar voor 116 miljoen euro door de regionale partners is geïnvesteerd in maatregelen, zoals beekherstel, het afkoppelen van hemelwater, verbeteren van de bodemvruchtbaarheid en het verminderen van de ontwatering.De beschikbaarheid van voldoende water staat enorm onder druk. 2018, 2019 en 2020 waren drie opeenvolgende extreem droge jaren. Met het DHZ-programma komen de partners in Limburg en Noord-Brabant samen in actie om te bouwen aan een robuust watersysteem dat is voorbereid op weersextremen en waarin watertekorten worden voorkomen.
Beleidsvoornemens
- In het kader van de herijking van het financieel beleid zijn de investeringsplannen van WML herijkt op grond van noodzaak en urgentie. WML heeft ervoor gekozen de uitdagingen en opgaven te gaan oplossen middels een zogenoemde ‘clusterbenadering’ van de drinkwaterproductielocaties en bijbehorende infrastructuur. Hierdoor hoeven minder aanvullende drinkwatertransportleidingen aangelegd te worden, omdat de bestaande clusters van verbonden
productielocaties gericht aangepast en verder geoptimaliseerd worden;
- Diverse initiatieven samen met stakeholders en klanten, zoals de herpositionering en uitbreiding van het project Duurzaam Schoon Grondwater samen met de Provincie Limburg en het opstarten van het programma ‘Zuinig op water’.Rapportages
Jaarrekening.
De raad en het college worden via de reguliere P&C-cyclus geïnformeerd.Financiële ontwikkeling (x €1.000)
2020
2021
2022
2022 (begr.)
Eigen vermogen
187.118
191.184
niet bekend
niet bekend
Vreemd vermogen
393.759
384.151
niet bekend
niet bekend
Resultaat
4.191
6.063
niet bekend
niet bekend
- 10. NV Bank Nederlandse Gemeenten
2.05 NV Bank Nederlandse Gemeenten
Vestigingsplaats
Den Haag
Vorm
NV
DP
DP43
Doel
Duurzaam bijdragen aan het laag houden van (financierings)kosten van maatschappelijke voorzieningen voor de burger.
Participanten
Gemeenten en andere publiekrechtelijke lichamen in Nederland.
Openbaar belang
Bank voor overheden en voor instellingen met een maatschappelijk belang, die bijdraagt aan het duurzaam laag houden van de kosten van maatschappelijke voorzieningen voor de burger.
Bestuurlijk belang
Vertegenwoordiging in de Algemene Vergadering van Aandeelhouders door portefeuillehouder Besturen.
Financieel belang
De gemeente bezit 54.202 (0,0973%) van in totaal 55.690.720 volgestorte aandelen.
Risico's
Boekwaarde aandelenkapitaal ad € 135.505.
Jaarlijks geraamd dividend: begroting 2022 € 123.580.Ontwikkelingen
-
Beleidsvoornemens
-
Rapportages
De raad en het college worden via de reguliere P&C-cyclus geïnformeerd.
Financiële ontwikkeling (x €1.000)
2020
2021
2022
2022 (begr.)
Eigen vermogen
5.097.000
5.062.000
4.615.000
Niet bekend
Vreemd vermogen
155.262.000
143.995.000
107.459.000
Niet bekend
Resultaat
221.000
236.000
300.000
Niet bekend
- 11. Enexis Holding
2.07 Enexis Holding
Vestigingsplaats
Den Bosch
Vorm
NV
DP
DP32
Doel
Behartigen van de publieke belangen m.b.t. het beheer van het energienetwerk door Enexis.
Participanten
Gemeenten en provincies.
Openbaar belang
Verzorgen van energievoorziening (elektriciteit en gas).
Bestuurlijk belang
Vertegenwoordiging in de Algemene Vergadering van Aandeelhouders door portefeuillehouder Besturen.
Financieel belang
De gemeente bezit 370.845 (0,25%) van in totaal 149.682.196 volgestorte aandelen. Daarnaast heeft de gemeente op 30 november 2020 aan Enexis een aandeelhouderslening (converteerbare hybride lening) verstrekt voor een bedrag van € 1.238.775
Het advies van de provincie is om meerjarig uit te gaan van een dividend van € 0,50 per aandeel. Dat hebben wij al begroot in onze huidige begroting en blijven dit hanteren voor de nieuwe begroting 2022 – 2025.Risico's
Enexis is financieel gezond. Enexis heeft de Standard & Poor's (S&P) rating A+ (creditwatch negative) en bij Moody's Aa3 (stable outlook).
De aandeelhouders lopen het risico (een deel van) de boekwaarde ad € 370.845 (Venray) te moeten afwaarderen. Het risico voor de aandeelhouders is gering omdat Enexis opereert in een gereguleerde (energie)markt, onder toezicht van de Energiekamer. Daarnaast is het risico gering in relatie tot de (intrinsieke) waarde van Enexis Holding N.V.
Wettelijk is minimaal 40% eigen vermogen vereist, Enexis heeft op dit moment 50% eigen vermogen.Ontwikkelingen
- Voor de uitvoering van het Klimaatakkoord zijn extra investeringen noodzakelijk. -Verschuiving van de energievoorziening van centrale productie naar lokale duurzame opwek: Flinke toename (vanaf 2021 circa 3.300 MW) duurzame energie uit zon en wind aan te sluiten op netwerk.Impact zonne energie in enkele regio’s: in 2 jaar groei netcapaciteit net zo groot als in afgelopen 30 jaar.- De beperkingen van de energie-infrastructuur zijn inmiddels ook merkbaar in de gemeente Venray. Sinds eind 2020 sluit Enexis geen nieuwe professionele zonnepaneelinstallaties meer aan op het openbare stroomnet. Dit zijn grote installaties van bedrijven en instellingen met een zogenoemde grootzakelijke elektriciteitsaansluiting van meer dan 3 X 80 ampère. Naar verwachting zal een significante capaciteitsverhoging voor het station Venray ca 2026 in bedrijf worden genomen. - Daarnaast is in de loop van 2022 ook transportschaarste ontstaan voor de afname van elektriciteit. Dit betekent dat nieuwe straten, bedrijven ed. voorlopig niet kunnen worden aangesloten.
Beleidsvoornemens
De uitvoering van het Klimaatakkoord vraagt om een efficiënt en effectief netwerkbedrijf, een vooruitkijkende tariefregulering en aandeelhouders die bijdragen aan de financiering van de groei.
https://www.enexis.nl/over-ons/wat-bieden-we/documenten-en-publicaties/jaarverslagen-en-investeringsplannen/investeringsplan2022Rapportages
Jaarrekening en halfjaarlijkse rapportage.
Financiële ontwikkeling (x €1.000)
2020
2021
2022
2022 (begr.)
Eigen vermogen
4.116.000
4.241.000
4.491.000
niet bekend
Vreemd vermogen
4.635.000
5.154.000
4.622.000
niet bekend
Resultaat
108.000
199.000
152000
niet bekend
- 12. CSV Amsterdam BV
2.11 CSV Amsterdam BV
Vestigingsplaats
Den Bosch
Vorm
BV
DP
DP43
Doel
1. Het namens de verkopende aandeelhouders van Essent voeren van een eventuele schadeclaimprocedure tegen de Staat als gevolg van de WON.
2. Namens de verkopende aandeelhouders van Attero eventuele garantieclaimprocedures voeren tegen Recycleco BV (hierna Waterland).
3. Het geven van instructies aan de escrow-agent wat betreft het beheer van het bedrag dat op de escrow-rekening n.a.v. de verkoop van Attero is gestort.Participanten
Gemeenten en provincies.
Openbaar belang
In 2014 is de naam van de vennootschap gewijzigd waarna het openbaar belang louter nog de onder ‘doel’ geformuleerde zaken dient.
Bestuurlijk belang
Vertegenwoordiging in de Algemene Vergadering van Aandeelhouders door portefeuillehouder Onderwijs, Ruimtelijke planning en Middelen.
Financieel belang
De gemeente bezit 4.955 (0,25%) van in totaal 2.000.000 volgestorte aandelen.
Risico's
Boekwaarde aandelenkapitaal ad € 50.
Ontwikkelingen
In februari 2021 heeft CSV bezwaar gemaakt tegen de naheffingsaanslag afvalstoffenbelasting. Op het moment is CSV in gesprek met de Belastingdienst over het bezwaar. Afhankelijk van de reactie van de Belastingdienst en de kans van slagen van een eventuele gerechtelijke procedure zal, in overleg met Aandeelhouderscommissie van CSV, de procedure al dan niet worden voortgezet. Na afwikkeling van deze bezwaar- en eventuele gerechtelijke procedure of eventuele voortijdige beëindiging van deze procedure (bijvoorbeeld door een mogelijk compromis tussen de Belastingdienst en CSV of een besluit van de Aandeelhouderscommissie de procedure niet verder voort te zetten) zal CSV kunnen worden opgeheven en de resterende liquide middelen kunnen worden uitgekeerd aan de aandeelhouders naar rato van het aandelenbelang
Beleidsvoornemens
De vennootschap zal voorlopig nog voortbestaan om op eigen kosten en risico namens Deponie
Zuid B.V. (vennootschap onder Attero Holding B.V.), in overleg met de aandeelhoudersommissie,
het bezwaar en/of beroep te voeren tegen de naheffingsaanslag afvalstoffenbelasting.Rapportages
Jaarrekening.
Financiële ontwikkeling (x €1.000)
2020
2021
2022
2022 (begr.)
Eigen vermogen
393
312
210
Niet bekend
Vreemd vermogen
27
23
13
Niet bekend
Resultaat
-125
-43
-102
Niet bekend
- 13. Publiek Belang Electriciteitsproductie BV
2.12 Publiek Belang Electriciteitsproductie BV
Vestigingsplaats
Den Bosch
Vorm
BV
DP
DP43
Doel
Afwikkelen resterende rechten en plichten uit de verkoop van o.a. de aandelen Electriciteits Productiemaatschappij Zuid-Nederland; m.n. die voortvloeien uit het (aanvullend) convenant met de Staat.
Participanten
Gemeenten en provincies.
Openbaar belang
Afwikkeling van rechten en plichten.
Bestuurlijk belang
Vertegenwoordiging in de Algemene Vergadering van Aandeelhouders door portefeuillehouder Onderwijs, Ruimtelijke planning en Middelen.
Financieel belang
De gemeente bezit 370.845 (0,25%) van in totaal 149.682.196 volgestorte aandelen.
Risico's
Boekwaarde aandelenkapitaal ad € 3.708.
Met de liquidatie van het General Escrow Fonds is alleen nog sprake van een risico en daarmee aansprakelijkheid voor de verkopende aandeelhouders ter hoogte van het bedrag dat als werkkapitaal wordt aangehouden in de vennootschap.
Het risico en daarmee de aansprakelijkheid voor de aandeelhouders beperkt tot de hoogte van het nominale aandelenkapitaal van deze vennootschap (totaalbedrag € 1.496.822) (art 2.:81 BW).Ontwikkelingen
Conform de koopovereenkomst kon RWE tot uiterlijk 30 september 2015 potentiële claims indienen ten laste van het General Escrow Fonds (zie Verkoop Vennootschap B.V.). RWE had op 30 september 2015 geen potentiële claims ingediend m.b.t. verkoop van het 50% belang in EPZ.Het General Escrow Fonds is in juli 2016 geliquideerd en uitgekeerd aan de aandeelhouders.
Beleidsvoornemens
Ondanks dat het General Escrow fonds in juni 2016 is geliquideerd, dient de vennootschap als gevolg van contractuele verplichtingen nog in stand gehouden te worden. Het bestuur van de vennootschap is in overleg met de andere contractuele partijen om na te gaan wanneer de contractuele verplichtingen voortijdig kunnen worden beëindigd en de vennootschap vervolgens kan worden geliquideerd. Het doel is dat de vennootschap in 2023 zal kunnen worden opgeheven en de resterende liquide middelen kunnen worden uitgekeerd aan de aandeelhouders naar rato van het aandelenbelang.
Rapportages
Jaarrekening en begroting.
Financiële ontwikkeling (x €1.000)
2020
2021
2022
2022 (begr.)
Eigen vermogen
1.569
1.532
1.480
Niet bekend
Vreemd vermogen
20
7
10
Niet bekend
Resultaat
-20
-34
-52
Niet bekend
- 14. BV Ontwikkelbedrijf Greenport Venlo
2.13 BV Ontwikkelbedrijf Greenport Venlo
Vestigingsplaats
Venlo
Vorm
Stichting
DP
DP31
Doel
Aanleggen en exploiteren businesspark Greenport Venlo plus 30 ha. nieuw bedrijventerrein in Venray (Klaver 15).
Participanten
De gemeenten Venray, Horst aan de Maas en Venlo en de Provincie Limburg.
Openbaar belang
Het creëren van een regionale economische impuls door middel van het gezamenlijk aanleggen en exploiteren van een hoogwaardig businesspark inclusief de ontwikkeling van 30 ha. uitgeefbaar bedrijventerrein op grondgebied van Venray.
Bestuurlijk belang
De gemeente wordt in de aandeelhoudersvergadering (AVvA) vertegenwoordigd door de portefeuillehouder Economie.
Financieel belang
Het belang van de gemeente Venray in de BV Ontwikkelbedrijf Greenport Venlo is 5,4%.
Risico's
Periodiek vindt door het ontwikkelbedrijf monitoring van de risico’s plaats. Om eventuele risico’s voor Venray (5,4% van het uiteindelijke resultaat) in de toekomst te kunnen opvangen is ervoor gekozen om binnen het grondbedrijf van Venray een reserve te vormen die gevoed gaat worden uit het jaarlijks te verkrijgen rendement (2%)op het ingebrachte eigen vermogen evenals het surplus op het ingebrachte vreemd vermogen. De 5e uitkering van dividend aan de aandeelhouders (over het jaar 2021) heeft plaatsgevonden in het voorjaar van 2022.
Ontwikkelingen
In december 2016 hebben de raden van de vijf deelnemende gemeenten ingestemd met de vervlechting van de (grond) exploitaties van DCGV, TPN, VGP, Villa Flora en de Innovatoren. Als gevolg van deze vervlechting is de gemeenschappelijke regeling beëindigd en is één nieuw ontwikkelbedrijf ontstaan met aan de ene kant de BV Ontwikkelbedrijf Greenport Venlo (aandeelhouders zijn de gemeenten Horst aan de Maas, Venlo, Venray en de Provincie Limburg) en aan de andere kant een BV/CV Campus Vastgoed Greenport Venlo (aandeelhouders zijn de gemeente Venlo en de Provincie Limburg). De gemeenten Gennep en Peel en Maas hebben besloten om geen deel uit te maken van het nieuwe samenwerkingsverband en treden daarmee uit. Dit heeft ertoe geleid dat een deel van het gebied is omgevormd naar de BV Ontwikkelbedrijf Greenport Venlo (aandeel Venray 5,4%) en een deel is omgevormd naar de CV/BV Campus Vastgoed (Venray is hier geen aandeelhouder in).Per 1-1-2017 is het nieuwe ontwikkelbedrijf operationeel.
Beleidsvoornemens
N.v.t.
Rapportages
Begroting en jaarrekening.
De raad en het college worden via de reguliere P&C-cyclus geïnformeerd. Tevens worden de kwartaalrapportages van de BV Ontwikkelbedrijf Greenport Venlo toegezonden aan college en raad.Financiële ontwikkeling (x €1.000)
2020
2021
2022
2022 (begr.)
Eigen vermogen
n.v.t.
n.v.t.
n.v.t.
n.v.t.
Vreemd vermogen
n.v.t.
n.v.t.
n.v.t.
n.v.t.
Resultaat
n.v.t.
n.v.t.
n.v.t.
n.v.t.
- 15. Zorg en Veiligheidshuis Noord-Limburg
2.14 Zorg en Veiligheidshuis Noord-Limburg
Vestigingsplaats
Horst
Vorm
Netwerkorganisatie
DP
DP11
Doel
Ondersteuning bieden op het gebied van zorg, welzijn en veiligheid
Participanten
Gemeenten, zorg- en veiligheidspartners in Noord-Limburg
Openbaar belang
Biedt ondersteuning op het gebied van straf en zorg.
Bestuurlijk belang
Een sluitende keten straf en zorg in het belang van de kwetsbare inwoner alsook van de omgeving.
Financieel belang
Gemeente Venray betaalt jaarlijks een bijdrage. De betaalde bijdrage in 2022 bedraagt € 94.314,-
Risico's
Ontwikkelingen
In juni 2021 hebben de Noord-Limburgse colleges ingestemd met de samenwerkingsovereenkomst, waarmee de basis is gelegd voor het Zorg en Veiligheidshuis Noord-Limburg. Horst aan de Maas heeft de rol van beheergemeente overgenomen van de gemeente Venlo. Hiertoe is in 2022 een beheerovereenkomst gesloten.
Beleidsvoornemens
Samenwerken op de schaal van Noord-Limburg binnen een Zorg- en Veiligheidshuis, waarbij we streven naar een afname van overlast en criminaliteit, een afname van individuele problematiek en het verhogen van persoonlijk welzijn, efficiëntere zorgconsumptie alsook een meer sluitende keten straf en zorg. Ook wordt gestreefd naar intensivering van de samenwerking met het Veiligheidshuis in Midden-Limburg.
Rapportages
Jaarverslag en jaarrekening.
Financiële ontwikkeling (x €1.000)
2020
2021
2022
2022 (begr.)
Eigen vermogen
0
0
nog niet bekend
niet bekend
Vreemd vermogen
0
0
nog niet bekend
niet bekend
Resultaat
positief resultaat is verrekend met gemeenten
positief resultaat is verrekend met gemeenten
nog niet bekend
niet bekend
- 16. Veilig Thuis
2.15 Veilig Thuis
Vestigingsplaats
Venlo
Vorm
Stichting
DP
DP11
Doel
Uitvoering van de wettelijke taken, te weten fungeren als meldpunt voor gevallen of vermoedens van huiselijk geweld of kindermishandeling; onderzoeken of er daadwerkelijk sprake is van huiselijk geweld of kindermishandeling; het beoordelen of en zo ja tot welke stappen de melding aanleiding geeft; het in kennis stellen van een instantie die passende professionele hulp kan verlenen bij huiselijk geweld of kindermishandeling; het in kennis stellen van de politie of de raad voor de kinderbescherming, het in kennis stellen van het college en het op de hoogte stellen van de melder.
Participanten
Bureau Jeugdzorg en alle gemeentes in Noord- en Midden Limburg.
Openbaar belang
Biedt cliënten ondersteuning op het gebied van zorg, veiligheid en welzijn.
Bestuurlijk belang
De wethouder Leven is lid van het portefeuillehoudersoverleg Veilig Thuis en de bestuurscommissie WMO.
Financieel belang
Gemeente is financieel verantwoordelijk vanuit de Jeugdwet en vanuit de Wmo. De middelen zijn afkomstig vanuit de lokale jeugdwet-middelen en de Wmo middelen die “centrumgemeente Venlo” ontvangt.
Veilig Thuis wordt vanuit twee wetten bekostigd. 46,84% komt uit het jeugdhulp-deel en 53,16% uit het Wmo-deel. Het Wmo-deel wordt betaald door de Centrumgemeente Venlo. Met ingang van 2020 ontvangt de centrumgemeente Venlo extra middelen in de tegemoetkoming van de alsmaar stijgende kosten voor Veilig thuis en acute crisissituaties.
Voor Wmo wordt enkel het tekort DUVO (doeluitkering vrouwenopvang) betaald door alle gemeentes in Noord- en Midden Limburg volgens een regionaal vastgestelde verdeelsleutel. Deze verdeelsleutel wordt eveneens ingezet voor het jeugdhulpdeel.
Per 2022 is de DUVO taakstellend. Met het overgaan van de middelen BW en MO naar de Regionale samenwerking inwoners met complexe problematiek is er geen enkele mogelijkheid meer om te schuiven binnen de begroting regionale taken.
Eveneens is per 2022 een nieuwe verdeelsleutel van kracht met betrekking tot de jeugdhulpmiddelen. Op basis van de cijfermatige begroting zijn de bijdragen per gemeente vastgesteld.Risico's
Open einde financiering (bij stijging van aantal meldingen kunnen de kosten stijgen).
Ontwikkelingen
- Verbeterpunten in eigen werkproces.- Verbeterpunten in samenwerking met ketenpartners (waaronder de gemeenten).
Beleidsvoornemens
Betere samenwerking tussen de strafketen en de zorgketen.
Verbetering samenwerking ketenpartners, o.a. door het geven van trainingen over de aangescherpte meldcode huiselijk geweld en kindermishandeling.
Implementatie nieuwe samenwerkingsafspraken tussen lokale teams en Veilig thuis en de regiovisie Geweld Hoort Nergens Thuis.Rapportages
Er zijn maandelijkse gesprekken over de resultaten van Veilig Thuis. Daarnaast verantwoordt Veilig Thuis zich door managementrapportages.
Financiële ontwikkeling (x €1.000)
2020
2021
2022
2022 (begr.)
Eigen vermogen
175
91
niet bekend
niet bekend
Vreemd vermogen
niet bekend
niet bekend
niet bekend
niet bekend
Resultaat
-25
-84
niet bekend
niet bekend
- 17. Vereniging Afvalsamenwerking Limburg (ASL)
2.16 Vereniging Afvalsamenwerking Limburg (ASL)
Vestigingsplaats
Maastricht
Vorm
Vereniging
DP
DP22
Doel
Primair doel is het behartigen van de gemeenschappelijke belangen van de Limburgse gemeenten voor zover die voortvloeien uit hun contractuele relatie uit hoofde van de contracten voor het verwerken van het huishoudelijk afval en gft.
Verder heeft de vereniging tot doel:- het voor en met de leden opbouwen van kennis en kunde op afvalgebied;
- het adviseren van leden op afvalgebied;
- het behartigen van de belangen van de leden op afvalgebied op (boven)Provinciaal niveau;
- het binnen de door de wet gestelde grenzen komen tot een gecoördineerde oriëntatie en advisering over het contracteren van marktpartijen ook voor afvalcontracten buiten de werkingssfeer van de onder a) genoemde contracten;
- het ter goedkeuring aan de leden voorleggen van onder coördinatie van het bestuur tot stand gebrachte contractuele voorstellen.
Participanten
Alle gemeenten in de provincie Limburg (m.u.v. Mook en Middelaar).
Openbaar belang
ASL heeft in het verleden, via deze gezamenlijke aanbesteding, gezorgd voor meerjarige verwerkingscontracten van de drie grote huishoudelijke afvalstromen: restafval, GFT (groente-, fruit- en tuinafval) en PMD (plastic verpakkingen, metalen verpakkingen en drankpakken). Dat heeft de Limburgse gemeenten veel financieel voordeel opgeleverd. ASL zorgt ook voor kennisdeling tussen de leden. En voor belangenbehartiging van de leden bij het Rijk en gerelateerde branches.
Bestuurlijk belang
De portefeuillehouder Openbare Ruimte (afval) is namens de gemeente Venray lid van AfvalSamenwerking Limburg. Jaarlijks vindt de Algemene Leden Vergadering plaats. Ieder lid van de vereniging heeft in deze vergadering zoveel stemmen als overeenkomt het met aantal inwoners van het lid per 1 januari van het voorafgaande boekjaar, gedeeld door duizend. Het bestuur van AfvalSamenwerking Limburg is belast met het besturen van de vereniging. Geen van de wethouders, raadsleden of ambtenaren van de gemeente Venray neemt plaats in het bestuur.
Financieel belang
De gemeente Venray heeft als individuele contractpartner drie contracten afgesloten die in ASL-verband Europees gezamenlijk Europees zijn aanbesteed:
1. Verwerken van restafval bij Attero (circa € 150.000 per jaar).
2. Verwerken van GFT-afval bij Attero (circa € 240.000 per jaar).De jaarlijkse ledenbijdrage voor Afval Samenwerking Limburg wordt in de algemene ledenvergadering vastgesteld. De huidige contributie is € 0,35 per inwoner. Voor Venray komt dat overeen met een jaarlijkse bijdrage van circa € 15.000.
Risico's
Het belangrijkste risico van de vereniging is het opnieuw contracteren van de lopende contracten en de daaraan verbonden kosten. Dit gebeurt in 2024, rekening houdend met alle mogelijke verlengingen. Er zijn geen risico’s verbonden aan deelname. Leden kunnen hun lidmaatschap opzeggen met een opzeggingstermijn van één jaar. Bovendien gaat elke gemeente een individueel contract aan met contractpartijen.
Ontwikkelingen
De bestaande contracten voor bovengenoemde drie afvalstromen lopen eind 2023 af. In voorbereiding op een nieuwe aanbesteding heeft ASL eind 2019 een nieuwe visie vastgesteld over hoe in de toekomst om te gaan met afval in onze provincie. De deelnemende gemeenten willen niet meer traditioneel afvalvolume in de markt zetten. Ze gaan voor een aanpak met de kernwoorden circulair, samenwerking en grensverleggend: Circulair: Afvalbeheer wordt grondstoffenbeheer en we gebruiken dit als hefboom voor de transitie naar een Circulaire Economie (CE) met winst voor mens, milieu en economie. We streven dus naar anders produceren, anders consumeren en het sluiten van ketens, met focus op waardebehoud, producthergebruik en het voorkomen van afval. Samen – Geen partij kan dit alleen. Hiervoor is inspanning nodig van alle Limburgse partijen – bedrijfsleven, kennisinstellingen, gemeenten en provincie maar ook burgers. Dit levert ook voordeel op voor de regio: financieel en/of sociaal-maatschappelijk (o.a. werkgelegenheid). Wij bouwen voort op de sterke economische clusters die in Limburg al bestaan. Concreet zoeken we samenwerking met Limburgse marktpartijen (aanbieders en verwerkers) om meer afval in de eigen provincie te verwerken.Grensverleggend – We geloven dat innovatie en circulariteit onlosmakelijk verbonden zijn. Circulariteit verlegt de grenzen van technieken, sectoren en verdienmodellen. Het is onze ambitie om afval regionaal te be- en verwerken: hiervoor richten wij ons op onze provincie en kijken logischerwijze ook over de landsgrenzen heen.
Beleidsvoornemens
In de strategienota Een wereld te winnen 2.0 uit 2015, tevens het werkprogramma voor 2016 – 2021 zijn de vier programmalijnen Kennis, Advisering & Ondersteuning, Belangenbehartiging en Marktbenadering geactualiseerd. Eind 2019 heeft ASL een nieuwe visie vastgesteld over hoe in de toekomst om te gaan met afval in onze provincie. De leden willen namelijk niet meer traditioneel afvalvolume in de markt zetten. Ze gaan voor een aanpak met de kernwoorden circulair, samen en grensverleggend.
Voor het realiseren van deze ambities zijn drie (nieuwe) programmalijnen geformuleerd:
1. Circulaire aanbesteding;
2. Grondstoffenmanagement;
3. Samenwerking in Multi-Helix.Omdat tot op heden bestuurlijk alleen akkoord is gegeven op programmalijn 1, komt nu de nadruk te liggen op de aanbesteding van de verwerking van het huishoudelijk restafval en het GFT+E voor de periode na 2023.
Rapportages
Jaarlijks wordt het Jaarverslag en de Jaarrekening vastgesteld door het bestuur en de leden.
Financiële ontwikkeling (x €1.000)
2020
2021
2022
2022 (begr.)
Eigen vermogen
n.v.t.
n.v.t.
n.v.t.
n.v.t.
Vreemd vermogen
n.v.t.
n.v.t.
n.v.t.
n.v.t.
Resultaat
n.v.t.
n.v.t.
n.v.t.
n.v.t.
- 18. Natuurnetwerk Gemeenten
2.17 Natuurnetwerk Gemeenten
Vestigingsplaats
Driebergen
Vorm
Vereniging
DP
DP22
Doel
Vertegenwoordiging van gemeentelijke bos en natuureigenaren in de (koepel)Vereniging Bos en Natuureigenaren (VBNE)
Participanten
In 2022 zijn 36 gemeenten lid, die gezamenlijk iets meer dan 25.000 hectare aan bos- en natuurterreinen in eigendom hebben.
Openbaar belang
Het verbinden van gemeenten in het bezit van bos en natuur en samenwerken op het gebied van het bedrijfsmatig en professioneel beheer.
Bestuurlijk belang
De vereniging van Natuurnetwerk gemeenten is in 2015 opgericht door de gemeente Nunspeet en Venray. Namens Venray zit de wethouder Natuur-, klimaat- en milieubeleid in het bestuur. Door verenigd te zijn, zit men aan tafel bij de VBNE. Hier wordt beleidsrichting bepaald, subsidiebesprekingen gehouden en kan worden bevorderd dat natuur en bos op de politieke agenda komen.
Financieel belang
Uitwisseling van kennis en expertise in het Natuurnetwerk Gemeenten voorkomt kosten voor inhuur of aankoop kennis. Tevens kan invloed worden uitgeoefend op het subsidiestelsel via inspraak.
Lidmaatschap per jaar € 1.645.Risico's
Er zijn geen risico’s verbonden aan deelname. Leden kunnen hun lidmaatschap ook weer opzeggen.
Ontwikkelingen
Er wordt naar gestreefd om de deelname van gemeenten met bos- en natuurbeheer te vergroten om zo een belangrijke rol te kunnen spelen in het overleg met het rijk.
Beleidsvoornemens
Natuurnetwerk Gemeenten wil de gemeenten die in het bezit zijn van bos en natuur verbinden en laten samenwerken op het gebied van het bedrijfsmatig en professioneel beheer. Dat zal het Natuurnetwerk Gemeenten doen door jaarlijkse activiteiten specifiek voor gemeentelijke beheerders te organiseren.
Activiteiten richten zich op kennisdeling op het gebied van innovaties in het bosbeheer, inzet vrijwilligers in beheer, handhaving, opleidingen, specifiek gemeentelijk beleid inzake boseigendom en –beheer en tal van andere zaken.Rapportages
Jaarlijks wordt het Jaarverslag en de Jaarrekening vastgesteld door het bestuur en de leden.
Financiële ontwikkeling (x €1.000)
2020
2021
2022
2022 (begr.)
Eigen vermogen
N.v.t.
N.v.t.
N.v.t.
N.v.t.
Vreemd vermogen
N.v.t.
N.v.t.
N.v.t.
N.v.t.
Resultaat
N.v.t.
N.v.t.
N.v.t.
N.v.t.
- 19. Venray Bloeit
2.18 Venray Bloeit
Vestigingsplaats
Venray
Vorm
Stichting
DP
DP31
Doel
Het actief uitdragen en promoten van Venray als een bloeiende gemeente om te wonen, te werken, te shoppen en te verblijven
Participanten
Gemeente Venray, Venray Centraal, Toeristisch Platform Venray, Venrays Ondernemers Platform (VOP), Rabobank Horst-Venray, Woontafel Venray, Suyderland, verenigde ondernemers van de weekmarkt.
Openbaar belang
Bevorderen van de samenwerking tussen organisaties, bedrijven, instellingen, inwoners en bezoekers om de levendigheid een aantrekkingskracht van Venray te vergroten.
Bestuurlijk belang
De wethouder Economie vertegenwoordigt de gemeente in de Stuurgroep.
Financieel belang
De gemeente draagt jaarlijks hetzelfde bedrag bij als de overige partijen gezamenlijk tot een maximum van € 70.000. Het stichtingsbestuur stelt vooraf een begroting op en legt via een jaarrekening achteraf verantwoording af over de besteding van de beschikbare middelen.
Risico's
geen
Ontwikkelingen
In 2019 is Venray Bloeit geëvalueerd. In de raadsvergadering van 12 mei 2020 is besloten om in te stemmen met de jaarlijkse bijdrage van maximaal €70.000 t/m 2023. Eind 2021 heeft een tussentijdse evaluatie plaatsgevonden. In het najaar van 2023 besluit de raad om de financiële bijdrage al dan niet te continueren voor de jaren 2024 e.v.
Beleidsvoornemens
De gemeenteraad heeft op 12 mei 2020 besloten de gemeentelijke bijdrage aan Venray Bloeit met 3 jaar te verlengen (t/m 2023). De focus ligt meer dan voorheen op promotie en marketing en minder op concrete projectbijdragen. In 2023 wordt Venray Bloeit geevalueerd. Op basis van deze evaluatie wordt besloten de samenwerking in de huidige vorm al dan niet voort te zetten.
Rapportages
Het stichtingsbestuur rapporteert geregeld over de voortgang.
Financiële ontwikkeling (x €1.000)
2020
2021
2022
2022 (begr.)
Eigen vermogen
N.v.t.
N.v.t.
N.v.t.
N.v.t.
Vreemd vermogen
N.v.t.
N.v.t.
N.v.t.
N.v.t.
Resultaat
N.v.t.
N.v.t.
N.v.t.
N.v.t.
- 20. Limburg Marketing
2.19 Limburg Marketing
Vestigingsplaats
Roermond
Vorm
Stichting
DP
DP31
Doel
De aangesloten partners, zowel gemeentes als toeristische ondernemers, nationaal en internationaal op de kaart zetten als culturele, gastvrije, groene, waterrijke regio in Noord- en Midden-Limburg.
Participanten
De deelnemende gemeenten aan Limburg Marketing zijn Roerdalen, Maasgouw, Leudal, Peel en Maas, Venray, Weert, Nederweert, Roermond en Beesel en de Duitse gemeenten Brüggen, Wegberg en Wassenberg.
Openbaar belang
Vanaf 2021 verzorgt Limburg Marketing de regionale marketing voor de gemeente Venray. Via gerichte acties en campagnes i.s.m. het Toeristisch Recreatief Platform Venray en Venray Bloeit zorgt Limburg Marketing er voor dat meer mensen kiezen voor Venray als een dagrecrreatieve of veblijfsrecreatieve bestemming. Meer gasten levert meer inkomsten en dat is goed voor de economische ontwikkeling van Venray
Bestuurlijk belang
Op dit moment is er geen Venrayse bestuurder die zitting heeft in het bestuur van de stichting
Financieel belang
We betalen jaarlijks € 1,28 per inwoner, exclusief indexering.
Risico's
- Dat Limburg Marketing de gemaakte afspraken niet nakomt;
- Versnippering in de promotie voor Noord Limburg;Ontwikkelingen
Al jaren is er veel onduidelijkheid over de regionale promotie voor Noord Limburg. Vanaf 1-1-2021 hebben de gemeenten Beesel, Peel en Maas en Venray gekozen voor Limburg Marketing als regionale promotieorganisatie (DMO). Streven blijft om samen met de andere gemeenten in Noord Limburg op termijn te komen tot één DMO voor Noord en Midden Limburg, maar liever nog tot één DMO voor geheel Limburg.
Beleidsvoornemens
Vooralsnog zijn we vanaf 2021 voor 4 jaar deelnemer geworden van Limburg Marketing
Rapportages
Formele jaarstukken komen medio mei beschikbaar.
Financiële ontwikkeling (x €1.000)
2020
2021
2022
2022 (begr.)
Eigen vermogen
N.v.t.
N.v.t.
N.v.t.
N.v.t.
Vreemd vermogen
N.v.t.
N.v.t.
N.v.t.
N.v.t.
Resultaat
N.v.t.
N.v.t.
N.v.t.
N.v.t.
- 21. Brabander - Aan den Heuvel
3.01 Brabander - Aan den Heuvel
Vestigingsplaats
Venray
Vorm
Publiek-Private Samenwerking
DP
DP21
Doel
Het realiseren van een woningbouwprogramma van ca. 600 woningen in het gebied van de Brabander, deelgebied Aan den Heuvel.
Participanten
De gemeente Venray en de ontwikkelingsmaatschappij “Loobeek”.
Openbaar belang
Bevorderen woonmogelijkheden in de gemeente Venray.
Bestuurlijk belang
De gemeente wordt in de stuurgroep vertegenwoordigd door:
- Portefeuillehouder Economie (Bestuurlijk verantwoordelijk)
- Teammanager Ruimtelijke ontwikkeling (Ambtelijk verantwoordelijk)
Portefeuillehouder kan in de stuurgroep samen met de partner besluiten nemen binnen de kaders zoals door de raad gesteld.
Financieel belang
De gemeente Venray heeft een aandeel van 50% in de exploitatie en het risico van het project.
De totale winstprognose bedraagt € 4,2 mln. (inclusief resultaatbestemming fondsafdrachten) te verdelen tussen beide partners.Risico's
Vertraging in uitgifte met extra kapitaallasten (rente).
Ontwikkelingen
Tegenvallende verkoop tot en met 2014. Vanaf 2015 is er weer een stijgende lijn zichtbaar. De exploitatie is reeds door de jaren heen verlengd en bijgesteld.
Beleidsvoornemens
We proberen de renteverliezen te minimaliseren en de exploitatie in de plus te houden. We streven ernaar het project zo snel mogelijk af te ronden met de partijen die er nu bij zijn. Daarnaast willen we ook de kwaliteit van de woonwijk garanderen.
Rapportages
Voortgangsrapportage per kwartaal.
Vaststelling exploitatie: jaarlijks.Financiële ontwikkeling (x €1.000)
2020
2021
2022
2022 (begr.)
Eigen vermogen
N.v.t
N.v.t
N.v.t.
N.v.t
Vreemd vermogen
N.v.t
N.v.t
N.v.t.
N.v.t
Resultaat
N.v.t.
N.v.t.
N.v.t.
N.v.t
- 22. Via Venray
4.02 Via Venray
Vestigingsplaats
Venray
Vorm
Bestuursovereenkomst
DP
DP32
Doel
Het optimaliseren van de N270 tot een hoogwaardige verkeers-verbinding, die bijdraagt aan het verbeteren van de economische ontwikkeling in algemene zin, veiligheid, verkeersdoorstroming, leefbaarheid en duurzaamheid. Niet alleen direct op en rondom deze weg, maar ook in Venray e.o.
Participanten
De Provincie Limburg, de gemeente Venray, MKB-Limburg, LWV en LLTB vormen de Stuurgroep Via Venray. RWS Limburg is agendalid.
Openbaar belang
Het verbeteren van de economische ontwikkeling in algemene zin, veiligheid, verkeersdoorstroming, leefbaarheid en duurzaamheid.
Bestuurlijk belang
De gemeente wordt in de stuurgroep vertegenwoordigd door de portefeuillehouder Economie, Gebiedsontwikkeling en Evenementen.
Financieel belang
Gemeente Venray draagt bij in de projectfinanciering en daarnaast voert zij projecten uit aan het aanliggend gemeentelijk wegennet.
Risico's
Vertraging door onderzoeken, waardoor kosten voor realisatie toenemen en budget wordt overschreden
Ontwikkelingen
Planvorming is gaande.
Beleidsvoornemens
Uitvoering werkzaamheden aan de gehele N270 zelf gebeurt door de Provincie in 2 tranches. Aanpak van het wegvak Leunseweg - rotonde de Blakt (fase 1) van de N270 is voorzien na vertraging door diverse oorzaken. Deze fase 1 is ook opgeknipt in 2 fases: fase 1A, waarvan de aanbesteding Q1 2023 start een vervolgens na engineering in 2024 wordt uitgevoerd. Fase 1A bestaat uit de deelprojecten kruising A73-N270, kruising N270-Blakt/Hulst, landbouwroute en tussenliggende wegvakken. Fase 1B betreft het knooppunt rondom Leunseweg. Daar volgt in 2023 een nieuwe analyse op te nemen maatregelen. Vwb deelproject 5 (fietsstructuur Oostrum met fietsbrug) wordt momenteel financieel onderzocht.
Voor bepaling maatregelen in Fase 2 van de N270 (en uitvoering) is nog geen jaar bekend. De gemeentelijke projecten onder de vlag van de Via Venray worden in de periode 2014-2024 uitgevoerd.Rapportages
Via kwartaalrapportages wordt verantwoording afgelegd aan de stuurgroep Via Venray.
Financiële ontwikkeling (x €1.000)
2020
2021
2022
2022 (begr.)
Eigen vermogen
N.v.t.
N.v.t.
N.v.t
N.v.t.
Vreemd vermogen
N.v.t.
N.v.t.
N.v.t.
N.v.t.
Resultaat
N.v.t.
N.v.t.
N.v.t.
N.v.t.
- 23. Regio Noord-Limburg
4.03 Regio Noord-Limburg
Vestigingsplaats
Venlo
Vorm
Overlegorgaan
DP
DP41DP31
Doel
Bevorderen van de intergemeentelijke samenwerking in Noord-Limburg (voorheen Regio Venlo).
Participanten
Gemeente Venlo, Venray, Horst aan de Maas, Peel en Maas, Gennep, Bergen, Beesel en Mook en Middelaar.
Openbaar belang
De gemeenten werken samen om de ontwikkeling van de regio in de brede zin van het woord te bevorderen.
Bestuurlijk belang
De portefeuillehouders nemen deel aan de diverse regionale overlegtafels.
Daarnaast bestaat er een regionaal burgemeestersoverleg.Financieel belang
De bijdrage van de gemeente bedraagt jaarlijks € 4 per inwoner, plus € 0,28 per inwoner voor Public Affairs, alsmede € 1,28 per inwoner aan het Innovatiefonds.
Risico's
geen
Ontwikkelingen
Het takenpakket van de Regio is de afgelopen jaren verbreed van economische tot ook sociaal maatschappelijke en ruimtelijke thema’s. De Investeringsagenda en de Regiodeal die onder de vlag van de Regio Noord-Limburg worden uitgevoerd brengen veel investeringskracht en extra werk met zich mee voor de 8 regiogemeenten. In totaal is er uit deze Regiodeal en Investeringsagenda € 75 miljoen budget uit overheidsgelden (Rijk, Provincie en regiogemeenten) beschikbaar voor investeringen op vastgestelde thema's in de regio. Naast dit bedrag wordt ook geïnvesteerd door Bedrijven en Onderwijsinstellingen.
Beleidsvoornemens
Met de Regiodeal die door het Rijk aan onze regio is toegekend is een budget van € 35 miljoen beschikbaar gekomen vanuit Provincie, Rijk en Regiogemeenten. Daarnaast is de Investeringsagenda vastgesteld waardoor € 40 miljoen beschikbaar is gekomen vanuit Provincie en de Regiogemeenten. Deze budgetten worden ingezet voor concrete projecten die bijdragen aan de doelstellingen als verwoord in de Regiodeal en Investeringsagenda.
Rapportages
Begroting en jaarrekening.
De raad en het college worden via de reguliere P&C-cyclus geïnformeerd.Financiële ontwikkeling (x €1.000)
2020
2021
2022
2022 (begr.)
Eigen vermogen
n.v.t.
n.v.t.
n.v.t.
n.v.t.
Vreemd vermogen
n.v.t.
n.v.t.
n.v.t.
n.v.t.
Resultaat
n.v.t.
n.v.t.
n.v.t.
n.v.t.
- 24. Werkbedrijf regio Limburg Noord
4.05 Werkbedrijf regio Limburg Noord
Vestigingsplaats
Venlo
Vorm
Samenwerkingsovereenkomst
DP
DP11
Doel
Het doel is dat er binnen de arbeidsmarktregio één aanspreekpunt is; het werkgeversservicepunt, waar werkgevers terecht kunnen voor informatie, advies en specialistische expertise. Daarnaast zijn gemeenten en UWV gezamenlijk verantwoordelijk voor de registratie van alle werkzoekenden en vacatures (transparantie arbeidsmarkt). UWV en gemeenten staan gezamenlijk aan de lat voor de gestelde doelen uit het marktbewerkingsplan, zoals invulling geven aan de Banenafspraak.
Participanten
De volgende partijen maken onderdeel uit van de samenwerkingsovereenkomst 2021-2025, ondertekend in juni 2021: Gemeente Venray, gemeente Venlo, gemeente Beesel, gemeente Horst aan de Maas, gemeente Peel en Maas, gemeente Gennep, gemeente Bergen, NLW groep NV, Stichting INTOS, WAA groep, UWV Werkbedrijf.
Openbaar belang
Stelt het marktbewerkingsplan vast en monitort of de regionale samenwerkingsafspraken door partijen worden nagekomen.
Bestuurlijk belang
De portefeuillehouders van Peel en Maas en van Venlo vertegenwoordigen de Noord-Limburgse gemeenten.
Financieel belang
De gemeente is verantwoordelijk voor de uitvoering van de Participatiewet.
De bekostiging van het werkgeversservicepunt (uitvoeringsorganisaties van het Werkbedrijf) is conform samenwerkingsovereenkomst verdeeld tussen de partners.Risico's
Het belangrijkste risico is dat de Quotum-wet wordt geactiveerd, omdat de taakstelling wat betreft de plaatsing van de doelgroep niet wordt behaald.
Ontwikkelingen
Er spelen diverse ontwikkelingen zoals: - Invulling van de banenafspraak (wordt dit jaar onderzoek naar gedaan);- Uniforme vastleggen van werkzoekenden en vacatures;- Monitoring;- Het verkleinen van de mismatch tussen vraag (ondernemers) en aanbod (werkzoekenden); inspelen op de groeiende behoefte aan betaalde krachten. Een nieuwe ontwikkeling is het landelijke vraagstuk over de structuur van de Arbeidsmarktregio's. Het Rijk is bezig met een voorstel voor bestuurlijke governance van de Arbeidsmarktregio's, dit mede naar aanleiding van de diverse uitdagingen in de arbeidsmarkt. Deze ontwikkeling wordt nauwgezet gevolgd en daar waar mogelijk op geanticipeerd.
Beleidsvoornemens
- In het marktbewerkingsplan zijn de beleidsvoornemens opgenomen. Er is een vertaling gemaakt naar een jaarplan.
- Ontwikkeling naar een nieuwe passende governance voor de arbeidsmarktregio n.a.v. regionale evaluatie en landelijke aankondiging wijziging structuur arbeidsmarktregio's.Rapportages
Het Werkgeversservicepunt heeft een jaarplan opgesteld op basis van het marktbewerkingsplan. In 2019 is het WSP geevalueerd en op basis van de evaluatie zijn voorstellen gedaan ter verbetering. Het nieuwe plan met structuur is akkoord en er wordt nu uitvoering gegeven aan dit nieuwe plan.
Financiële ontwikkeling (x €1.000)
2020
2021
2022
2022 (begr.)
Eigen vermogen
n.v.t.
n.v.t.
n.v.t.
n.v.t.
Vreemd vermogen
n.v.t.
n.v.t.
n.v.t.
n.v.t.
Resultaat
n.v.t.
n.v.t.
n.v.t.
n.v.t.
- 25. RIEC
4.06 RIEC
Vestigingsplaats
Maastricht
Vorm
Netwerkorganisatie
DP
DP23
Doel
Het versterken van de bestuurlijke slagkracht voor wat betreft de aanpak van de georganiseerde criminaliteit om daarmee facilitering van criminele activiteiten (ondermijning) te voorkomen en de lokale veiligheid te vergroten.
Participanten
Alle Limburgse gemeenten, provincie Limburg, Openbaar Ministerie, Politie eenheid Limburg en landelijke diensten, Belastingdienst, Fiscale Inlichtingen en Opsporingsdienst, Economische Controledienst, Inspectie Sociale Zaken en Werkgelegenheid. Voor het thema hennep is een apart convenant opgesteld, waarin ook andere partners participeren.
Openbaar belang
Versterken van de bestuurlijke aanpak en ondersteunen van de integrale aanpak van georganiseerde ondermijnende criminaliteit.
Bestuurlijk belang
De gemeente Venray wordt per thema vertegenwoordigd door een burgemeester in de stuurgroep. De burgemeester van Venray was in 2022 vervangend portefeuillehouder jeugdige ondermijners.
Financieel belang
Gemeente Venray betaalt jaarlijks een bijdrage. In 2022 is een bijdrage betaald van € 21.674,-
Risico's
Ontwikkelingen
Intensivering aanpak ondermijning in Limburg mede dankzij toekenning versterkingsgelden uit het landelijke ondermijningsfonds. Er is in 2022 door het RIEC en met financiële bijdrage vanuit de rijksoverheid o.a. ingezet op versterking van grensoverschrijdende samenwerking, versterken van publiek-private samenwerking, bestuurlijke weerbaarheid en integriteit, mensenhandel, bibob, zorgcriminaliteit, cybercrime, taskforce jeugdige ondermijners en milieucriminaliteit.
Beleidsvoornemens
Versterken van de samenwerking om daarmee ondermijnende criminaliteit effectiever terug te dringen (zie ontwikkelingen). Verder is beleidsmatig het streven erop gericht om zoveel als mogelijk uniform beleid te hebben als het gaat om onder meer Bibob, Damocles, prostitutie, 1% motorclubs, etc.. Besluitvorming over nieuw of gewijzigd beleid vindt lokaal plaats.
Rapportages
Jaarverslag en jaarrekening.
Financiële ontwikkeling (x €1.000)
2020
2021
2022
2022 (begr.)
Eigen vermogen
n.v.t.
n.v.t.
n.v.t.
n.v.t.
Vreemd vermogen
n.v.t.
n.v.t.
n.v.t.
n.v.t.
Resultaat
n.v.t.
n.v.t.
n.v.t.
n.v.t.
- 26. Regionaal Mobiliteitsoverleg (RMO) Noord-Limburg
4.07 Regionaal Mobiliteitsoverleg (RMO) Noord-Limburg
Vestigingsplaats
Venlo
Vorm
Bestuursovereenkomst
DP
DP32
Doel
De gemeenten streven naar een betrouwbaar, vlot, veilig en duurzaam vervoer van mensen en goederen door een gericht aanbod van mobiliteitsvoorzieningen en door een efficiënt gebruik van deze vervoersvoorzieningen door inwoners en bedrijven. Te bereiken door onder meer:
- het gezamenlijk voeren van een regionaal verkeers- en vervoerbeleid waarvoor een breed draagvlak bestaat binnen de gemeenten en betrokken stakeholders vanuit ieders eigen specifieke verantwoordelijk- en bevoegdheden;
- het hebben en uitdragen van één gezamenlijk beeld in Noord-Limburg over de ontwikkeling van de mobiliteitsvoorzieningen op nationaal, provinciaal en regionaal niveau;
- het hebben en uitvoeren van één gezamenlijk mobiliteitsprogramma op regionaal niveau;
- daar waar mogelijk het gezamenlijk uitvoeren van lokale taken op het gebied van verkeer en vervoer mits doelmatig en doeltreffend.
Participanten
Gemeenten Mook en Middelaar, Gennep, Bergen, Venray, Venlo, Horst aan de Maas, Peel en Maas, Beesel, provincie Limburg en Rijkswaterstaat
Openbaar belang
Samenwerkingsverband voor het verbeteren van de bereikbaarheid van en de verkeersveiligheid in de regio Noord-Limburg en daarmee tevens van/in Venray.
Bestuurlijk belang
Het RMO kent zowel een ambtelijk als een bestuurlijk overleg. Van het bestuurlijk overleg is een wethouder van één van deelnemende gemeenten de voorzitter (Venlo) en één vice-voorzitter (Gennep). Er is bestuurlijk overleg over regionale onderwerpen, niet alleen tussen de bestuurders van de deelnemende gemeenten gezamenlijk, maar ook vanuit de regio met partijen die op één of andere manier op het terrein van mobiliteit werkzaam zijn (zoals Provincie Limburg, Ministerie I&W, Rijkswaterstaat, Arriva, goederenvervoerders, logistieke dienstverleners, TLN, EVO, politie) dan wel daar een belang hebben (zoals meer onderwijsinstellingen, werkgevers, MKB, LLTB).
Financieel belang
Subsidies voor projecten in het beleidsveld “mobiliteit, verkeer en vervoer” worden afgestemd binnen het RMO en ingediend door het RMO. De Provincie (de grootste subsidieverstrekker) vereist dat er een strategische agenda onder ligt, anders simpelweg geen subsidie. De samenwerking in het RMO borgt dat die strategische agenda er is/komt.
De bijdrage van Venray aan het samenwerkingsverband voor 2022 was € 75.000.Risico's
De belangrijkste risico’s zijn dat belangen mogelijk erg uiteenlopen en dat individuele deelnemers er individueel op gaan acteren. De samenwerking is echter hecht en bestaat al sinds de jaren 90 van de vorige eeuw. Sinds begin 2018 is er één gezamenlijke regionaal visie die door de 8 deelnemende gemeenteraden is vastgesteld.
Ontwikkelingen
Het RMO ontwikkelt zich steeds meer naar een partij die zich bezig houdt met een strategische agenda op het gebied van mobiliteit en niet meer met het “slechts” coördineren van verkeerseducatie bij de scholen. In 2016 is gestart met een Mobiliteitsplan voor Noord-Limburg onder de naam Trendsportal. Begin 2018 zijn de regionale doelen en doelstellingen vastgesteld door alle deelnemende gemeenten. De strategische agenda die hier uit voortvloeit, borgt dat gemeenten gezamenlijk in dezelfde richting werken en is tevens basis voor subsidieverstrekking. Het RMO is met deze ontwikkeling een voorbeeld voor de andere vier RMO’s in de provincie.
Beleidsvoornemens
Middels een jaarplan wordt jaarlijks vastgesteld welke projecten we regionaal gaan uitvoeren en wat gemeenten lokaal gaan oppakken (eventueel met een regionale uitstraling).
In 2020 is een nieuwe bestuursovereenkomst vastgesteld voor 2021 en verder. Deze bestuursovereenkomst heeft geen einddatum. Wel bestaat er de mogelijkheid om onder voorwaarden de bestuursovereenkomst op te zeggen.Rapportages
Middels een halfjaarraportage wordt er 2x per jaar gerapporteerd over de stand van zaken van de gezamenlijke projecten.
Financiële ontwikkeling (x €1.000)
2020
2021
2022
2022 (begr.)
Eigen vermogen
n.v.t.
n.v.t.
n.v.t.
n.v.t.
Vreemd vermogen
n.v.t.
n.v.t.
n.v.t.
n.v.t.
Resultaat
n.v.t.
n.v.t.
n.v.t.
n.v.t.
- 27. Samenwerking VTH Gennep-Venray
4.08 Samenwerking VTH Gennep-Venray
Vestigingsplaats
Venlo
Vorm
Bestuursovereenkomst
DP
DP23
Doel
Uitvoering van taken op het gebied van vergunningverlening, toezicht en handhaving die niet tot het basistakenpakket behoren, volgens (overheids-)kwaliteitscriteria, waarbij gestreefd wordt naar een efficiëntere en effectievere uitvoering.
Participanten
Gemeenten Gennep, Mook en Middelaar en Venray.
Openbaar belang
Het controleren van de uitvoering van de VTH-taken op het naleven wet- en regelgeving volgens de geldende kwaliteitsnormen.
Bestuurlijk belang
Samenwerking leidt tot een effectievere en efficiëntere inzet van personeel en geldmiddelen. Door het bundelen van de uitvoering is het eenvoudiger om aan de kwaliteitscriteria op het gebied van deskundigheid en voldoende werkvoorraad te voldoen.
Financieel belang
Gemeente Venray en Mook en Middelaar brengen personeel in. Gemeente Venray faciliteert de samenwerking. Gemeenten Gennep en Mook en
Middelaar vergoeden de inzet volgens een afgesproken regionaal uurtarief.Risico's
De urenvraag van Gennep en Mook en Middelaar is hoger dan we kunnen leveren. Daarmee is het risico van onderbenutting van de capaciteit van Venray niet aan de orde.
Ontwikkelingen
Voor de gemeentelijke of thuistaken is een samenwerkingsverband in voorbereiding samen met Gennep, Horst aan de Maas, Mook en Middelaar en Venray. Deze samenwerking wordt pas geformaliseerd nadat er meer duidelijkheid is over de (inwerkingtreding van de) Omgevingswet.
Beleidsvoornemens
Gezamenlijke doorontwikkeling programmering, inzet middelen, gezamenlijke afstemming van de uitvoering en verbeteren van het monitoringssysteem. Dit gebeurt onder andere door het gebruik van de regionale VTH-applicatie.
Rapportages
Jaarlijks worden de resultaten van het uitvoeringsprogramma getoetst aan het uitvoeringsprogramma en handhavingsbeleid.
Financiële ontwikkeling (x €1.000)
2020
2021
2022
2022 (begr.)
Eigen vermogen
N.v.t.
N.v.t.
N.v.t.
N.v.t.
Vreemd vermogen
N.v.t.
N.v.t.
N.v.t.
N.v.t.
Resultaat
416
315
Niet bekend
Niet bekend
- 28. Toezicht- / handhavingsorganisatie Horst a/d Maas en Venray
4.09 Toezicht- / handhavingsorganisatie Horst a/d Maas en Venray
Vestigingsplaats
Venray
Vorm
GR
DP
DP23
Doel
Op effectieve wijze inrichten en uitvoeren van het toezicht en de handhaving ter bevordering van het naleven van wet- en regelgeving.
Participanten
Gemeenten Horst aan de Maas en Venray.
Openbaar belang
Op effectieve wijze inrichten en uitvoeren van het toezicht en de handhaving ter bevordering van het naleven van wet- en regelgeving in de gemeenten Horst aan de Maas en Venray.
Bestuurlijk belang
Gemeente Venray wordt in de regeling vertegenwoordigd door de portefeuillehouder toezicht en handhaving.
Financieel belang
Gemeente Venray brengt het personeel in. Dit wordt ingezet voor Horst aan de Maas op basis van afname uren. Horst aan de Maas vergoedt de inzet op
basis van een afgesproken uurtarief.Risico's
Voor de afbouw van de gemeenschappelijke regeling zijn in de beëingingsovereenkomst afspraken over de inzet van personeel en de frictiekosten.
Ontwikkelingen
Voor de gemeentelijke of thuistaken is een samenwerkingsverband in voorbereiding met de gemeenten Gennep, Horst aan de Maas, Mook en Middelaar en Venray. Deze samenwerking wordt pas geformaliseerd nadat er meer duidelijkheid is over de (inwerkingtreding van de) Omgevingswet. In dit kader zal de gemeenschappelijke regeling Horst aan de Maas-Venray in verder worden afgebouwd, waarna deze eind 2024 beëindigd zal worden.
Beleidsvoornemens
In samenwerking met de gemeenten Gennep, Horst aan de Maas, Mook en Middelaar en Venray wordt de uitvoering van de VTH-taken van de Wabo-/Omgevingswetdoorontwikkeling gezamenlijk opgepakt. Veel meer dan in voorgaande jaren wordt de samenwerking gebaseerd op het onderling uitwisselen van diensten en producten. Venray zal hierdoor veel minder als hoofdleverancier optreden.
Rapportages
Jaarlijkse rapportage en evaluatie van de doelen van het uitvoeringsprogramma en het beleid Vergunningverlening, Toezicht en Handhaving.
Financiële ontwikkeling (x €1.000)
2020
2021
2022
2022 (begr.)
Eigen vermogen
N.v.t.
N.v.t.
N.v.t.
N.v.t.
Vreemd vermogen
N.v.t.
N.v.t.
N.v.t.
N.v.t.
Resultaat
N.v.t.
N.v.t.
N.v.t.
N.v.t.
- 29. Blueports Limburg
4.10 Blueports Limburg
Vestigingsplaats
Maastricht
Vorm
Samenwerkingsovereenkomst
DP
DP31
Doel
Samenwerking op het gebied van havenbeheer en - ontwikkeling.
Bij de per januari 2018 hernieuwde samenwerkingsovereenkomst is een uitvoeringsagenda opgenomen. Deze is flexibel van aard zodat projecten en onderwerpen in de uitvoeringsagenda kunnen worden toegevoegd en worden verwijderd.
De samenwerking vindt plaats op strategisch niveau (visie en beleid havens) en op operationeel niveau (havenbeheer).Participanten
Provincie Limburg, Rijkswaterstaat, Ontwikkelingsmaatschappij midden-Limburg Zevenellen BV. en de gemeenten Venray, Gennep, Venlo, Roermond, Leudal, Weert, Maasgouw, Sittard-Geleen, Stein en Maastricht.
Inmiddels is ook eeen aantal Belgische havenbedrijven en de POM (Belgisch Limburg) aangesloten.Openbaar belang
De strategische samenwerking moet leiden tot een economisch sterke regio, gepositioneerd in het achterland van de zeehavens Rotterdam en Antwerpen.
Bestuurlijk belang
De gemeente wordt in het algemeen bestuur vertegenwoordigd door de portefeuillehouder Economie.
Financieel belang
Voor de vier jaren 2018 t/m 2021 in totaal € 108.000. Als volgt verdeeld: Provincie Limburg € 50.000 en de gemeenten Venray € 10.000, Gennep € 4.000, Venlo € 10.000, Roermond € 4.000, Leudal € 4.000, Weert € 4.000, Maasgouw € 4.000, Sittard-Geleen € 10.000, Stein € 4.000 en Maastricht € 4.000.
Risico's
geen
Ontwikkelingen
Blueports werkt samen met de Nederlandse Vereniging van Binnenhavens en het European Logistics Centre Limburg aan het stimuleren van meer vervoer over water, de zgn. Modal Shift van weg naar water, aan een meer uniforme aanmeldprocedure voor schepen en inning van havengelden in NL, zgn. RiverGuide. Verder is samengewerkt conform de vastgestelde Uitvoeringsagenda.In 2023 loopt de samenwerking af. Er wordt verkend op welke wijze deze wordt voortgezet.
Beleidsvoornemens
De ambitie om het samenwerkingsverband ook na 2018 te continueren is voor 4 jaar vastgelegd in de in januari 2018 ondertekende samenwerkingsovereenkomst 2018 - 2021.
Rapportages
N.v.t.
Financiële ontwikkeling (x €1.000)
2020
2021
2022
2022 (begr.)
Eigen vermogen
N.v.t.
N.v.t.
N.v.t.
N.v.t.
Vreemd vermogen
N.v.t.
N.v.t.
N.v.t.
N.v.t.
Resultaat
N.v.t.
N.v.t.
N.v.t.
N.v.t.
- 30. Samenwerkingsovereenkomst Regionale Sociale Recherche Noord Limburg
4.11 Samenwerkingsovereenkomst Regionale Sociale Recherche Noord Limburg
Vestigingsplaats
Noord Limburg
Vorm
Samenwerkingsovereenkomst
DP
DP12
Doel
Het voortzetten van een regionale sociale recherche waarin de kennis en de expertise ten behoeve van de deelnemende gemeenten wordt gebundeld om te komen tot een adequate en constante sociale recherche die noodzakelijk is voor de handhaving van de regelgeving op het terrein van de Participatiewet, de Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte werkloze werknemers, de Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte gewezen zelfstandigen en het Besluit bijstandverlening zelfstandigen 2004 op basis van een vastgesteld regionaal handhavingsplan.
Participanten
Beesel, Bergen, Gennep, Horst aan de Maas, Mook en Middelaar, Peel en Maas, Venray en Venlo.
Openbaar belang
Door het samenwerkingsverband wordt de kwetsbaarheid verminderd en wordt fraude binnen één systeem geregistreerd voor Noord-Limburg. De samenwerking draagt bij aan een meer programmatische handhaving op basis van risicosturing in overeenstemming met de doelstellingen van Hoogwaardig Handhaven.
Bestuurlijk belang
De colleges van de afzonderlijke gemeenten zijn bevoegd in het samenwerkingsverband.
Financieel belang
In het samenwerkingsverband wordt uitgegaan van een verdeling van de kosten over de deelnemende gemeenten, met uitzondering van de gemeente Venlo, op basis van het aantal uitkeringsgerechtigden per 1 januari van het jaar waarop de exploitatiebegroting betrekking heeft.
Risico's
Desintegratiekosten, die voortvloeien uit eenzijdige opzegging van de overeenkomst komen ten laste van de betreffende opzeggende gemeente.
Ontwikkelingen
De samenwerkingsovereenkomst is in 2020 geëvalueerd en is gecontinueerd voor de duur van 2 jaar. Zonder opzegging wordt deze automatisch verlengd met telkens een periode van 1 jaar.
Beleidsvoornemens
Handhaving van de in de overeenkomst opgenomen regelgeving
Intensivering van preventief toezicht en doorontwikkeling van programmatische handhaving binnen de regio
Programmatische handhaving op basis van risicosturing
Beperken kwetsbaarheid onderdeel handhaving en uniforme registratieRapportages
Kwartaalrapportages aan de hand van ken- en stuurgetallen
Jaarlijks wordt een begroting opgesteldFinanciële ontwikkeling (x €1.000)
2020
2021
2022
2022 (begr.)
Eigen vermogen
N.v.t.
N.v.t.
N.v.t.
N.v.t.
Vreemd vermogen
N.v.t.
N.v.t.
N.v.t.
N.v.t.
Resultaat
N.v.t.
N.v.t.
N.v.t.
N.v.t.
- 31. Gebiedsontwikkeling Ooijen-Wanssum
4.01 Gebiedsontwikkeling Ooijen-Wanssum
Vestigingsplaats
Venray
Vorm
Bestuursovereenkomst
DP
DP32
Doel
Verbeteren waterveiligheid, bereikbaarheid, economische ontwikkeling en leefbaarheid van het gebied tussen Ooijen en Wanssum, met inachtneming van de natuur.
Participanten
Provincie Limburg, de gemeenten Horst a/d Maas en Venray, Rijkswaterstaat, Waterschap Limburg.
Openbaar belang
Beschermen burgers en bedrijven tegen hoogwater en het bevorderen van de leefbaarheid van het gebied, w.o. verbeteren infrastructuur en economische ontwikkeling.
Bestuurlijk belang
De gemeente werd in de stuurgroep vertegenwoordigd door de portefeuillehouder Ecomomie.
Financieel belang
Investering van € 7,2 mln. (€ 5,7 mln. in geld en € 1,5 mln. in grond).
4 scopewijzigingen (Venrayse Issues): € 960.000 (toegekend voor 2017 t/m 2020).Risico's
De risico’s werd tot oktober 2022 aangegeven in de voortgangsrapportage majeure projecten. Het ging daarbij over de:
- Historische voorbereidingskosten projectbureau totaal € 1,21 miljoen wat mogelijk verrekend wordt.
- Grondverkoop € 1.500.000 t.b.v. dekking € 7.000.000.
- Uit een akoestisch onderzoek kwam naar voren dat voor een aantal woningen maatregelen aan de gevel moeten worden verricht.
Ontwikkelingen
Het project werd eind 2020 opgeleverd en de restpunten in de loop van 2021/2022/2023 afgerond. Hiermee werden ook de gemeentelijke doelstellingen en issues gerealiseerd. De gemeenteraadsleden zijn op 11 oktober 2021 geïnformeerd onder de noemer Raadsavond Projectevaluatie Gebiedsontwikkeling Ooijen-Wanssum. De voortgangsrapportage in oktober 2022 werd beschouwd als eindrapportage van het GOW project. Daaarin is ook de definitieve eindafrekening en onze eigen evaluatie voorgelegd.In 2023 worden nog kadastrale grenzen door het kadaster aangewezen en zullen nog enkele (grond)aktes gepasseerd worden bij de notaris. De Provincie Limburg heeft in maart 2023 de subsidie-bijdrage overgemaakt voor de realisatie van de haven in Wanssum.
Beleidsvoornemens
Tijdens de uitvoering van alle werkzaamheden werd ingespeeld op actuele beleidsvoornemens.
Rapportages
Begroting en jaarrekening.
Voortgangsrapportage per kwartaal.Financiële ontwikkeling (x €1.000)
2020
2021
2022
2022 (begr.)
Eigen vermogen
N.v.t.
N.v.t.
N.v.t.
N.v.t.
Vreemd vermogen
N.v.t.
N.v.t.
N.v.t.
N.v.t.
Resultaat
N.v.t.
N.v.t.
N.v.t.
N.v.t.