1.02 Werkvoorzieningsschap Noord-Limburg West | ||||||||
Vestigingsplaats | Venray | Vorm | GR | DP | DP12 | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Doel | Uitvoering geven aan de Wet sociale werkvoorziening (Wsw) voor de gemeenten Peel en Maas, Horst aan de Maas en Venray. Sinds 1 januari 2015 is de NLW een van de professionele partners bij het uitvoeren van de participatiewet. | |||||||
Participanten | Gemeenten Peel en Maas, Horst aan de Maas en Venray | |||||||
Openbaar belang | Het initiëren, creëren, organiseren en uitvoeren van werk en het bevorderen van mogelijkheden op de arbeidsmarkt voor met name diegenen die in de toetreding tot de arbeidsmarkt worden belemmerd. Het op bedrijfsmatig verantwoorde wijze uitvoeren dan wel doen uitvoeren van taken van en voor gemeenten op het terrein van de gesubsidieerde arbeid. Primair betreft dit de taken in het kader van de Wet sociale werkvoorziening (Wsw). Daarnaast geldt dit ook voor andere onderdelen van de Participatiewet zoals nieuw beschut werken en de banenafspraak. | |||||||
Bestuurlijk belang | De gemeente wordt in het algemeen bestuur vertegenwoordigd door (en is tevens voorzitter) portefeuillehouder Leven. De gemeente heeft als bestuurder van het werkvoorzieningsschap zeggenschap over de inhoudelijke dienstverlening van de NLW-Groep NV en als aandeelhouder zeggenschap over de bedrijfseconomische aspecten van de NLW-Groep NV. | |||||||
Financieel belang | In de meest actuele prognoses van de NLW (o.b.v. de participatiewet) wordt uitgegaan van een scenario waarbij er een structureel exploitatietekort zal ontstaan bij de NLW organisatie wat door de deelnemende gemeenten aan de gemeenschappelijke regeling wordt bekostigd. Met de vaststelling van de nieuwe koers 2021-2030 zijn deze cijfers geactualiseerd en verwerkt in de meerjarenbegroting van de gemeente Venray. Gemeentelijke bijdrage in de exploitatie en de bestuurskosten: € 220.317 (jaarrekening 2022) | |||||||
Risico's | Terugbetalen geldlening, afname van de Rijkssubsidie ten behoeve van de SW en tekorten in de exploitatie van de NLW. | |||||||
Ontwikkelingen | De in december 2020 vastgestelde koers is niet uitvoerbaar gebleken. De financiële resultaten zijn niet gehaald en er is sprake van oplopende financiële tekorten. Reden waarom een traject is gestart waarbij de raad een aantal nieuwe scenario's wordt voorgelegd. De verwachting is dat over 2023 sprake zal van een fors tekort bij de NLWNV naast de reeds eerder toegezegde gemeentelijke bijdrage. Ook voor het schap zal sprake zijn van een tekort. | |||||||
Beleidsvoornemens | Binnen de (financiële) kaders uitvoering geven aan de Wsw en gedeeltelijke invulling geven aan de Participatiewet. | |||||||
Rapportages | Begroting en jaarrekening. | |||||||
Financiële ontwikkeling (x €1.000) | 2020 | 2021 | 2022 | 2022 (begr.) | ||||
Eigen vermogen | 69 | 59 | Niet bekend | 69 | ||||
Vreemd vermogen | 7.845 | 5580 | Niet bekend | 5.472 | ||||
Resultaat | -10 | -10 | Niet bekend | 0 |