Paragraaf F. Verbonden partijen

26. Regionaal Mobiliteitsoverleg (RMO) Noord-Limburg

4.07  Regionaal Mobiliteitsoverleg (RMO) Noord-Limburg

Vestigingsplaats

Venlo

Vorm

Bestuursovereenkomst

DP

DP32

Doel

De gemeenten streven naar een betrouwbaar, vlot, veilig en duurzaam vervoer van mensen en goederen door een gericht aanbod van mobiliteitsvoorzieningen en door een efficiënt gebruik van deze vervoersvoorzieningen door inwoners en bedrijven. Te bereiken door onder meer:

  1. het gezamenlijk voeren van een regionaal verkeers- en vervoerbeleid waarvoor een breed draagvlak bestaat binnen de gemeenten en betrokken stakeholders vanuit ieders eigen specifieke verantwoordelijk- en bevoegdheden;
  2. het hebben en uitdragen van één gezamenlijk beeld in Noord-Limburg over de ontwikkeling van de mobiliteitsvoorzieningen op nationaal, provinciaal en regionaal niveau;
  3. het hebben en uitvoeren van één gezamenlijk mobiliteitsprogramma op regionaal niveau;
  4. daar waar mogelijk het gezamenlijk uitvoeren van lokale taken op het gebied van verkeer en vervoer mits doelmatig en doeltreffend.

Participanten

Gemeenten Mook en Middelaar, Gennep, Bergen, Venray, Venlo, Horst aan de Maas, Peel en Maas, Beesel, provincie Limburg en Rijkswaterstaat

Openbaar belang

Samenwerkingsverband voor het verbeteren van de bereikbaarheid van en de verkeersveiligheid in de regio Noord-Limburg en daarmee tevens van/in Venray.

Bestuurlijk belang

Het RMO kent zowel een ambtelijk als een bestuurlijk overleg. Van het bestuurlijk overleg is een wethouder van één van deelnemende gemeenten de voorzitter (Venlo) en één vice-voorzitter (Gennep). Er is bestuurlijk overleg over regionale onderwerpen, niet alleen tussen de bestuurders van de deelnemende gemeenten gezamenlijk, maar ook vanuit de regio met partijen die op één of andere manier op het terrein van mobiliteit werkzaam zijn (zoals Provincie Limburg, Ministerie I&W, Rijkswaterstaat, Arriva, goederenvervoerders, logistieke dienstverleners, TLN, EVO, politie) dan wel daar een belang hebben (zoals meer onderwijsinstellingen, werkgevers, MKB, LLTB).

Financieel belang

Subsidies voor projecten in het beleidsveld “mobiliteit, verkeer en vervoer” worden afgestemd binnen het RMO en ingediend door het RMO. De Provincie (de grootste subsidieverstrekker) vereist dat er een strategische agenda onder ligt, anders simpelweg geen subsidie. De samenwerking in het RMO borgt dat die strategische agenda er is/komt.
De bijdrage van Venray aan het samenwerkingsverband voor 2022 was € 75.000.

Risico's

De belangrijkste risico’s zijn dat belangen mogelijk erg uiteenlopen en dat individuele deelnemers er individueel op gaan acteren. De samenwerking is echter hecht en bestaat al sinds de jaren 90 van de vorige eeuw. Sinds begin 2018 is er één gezamenlijke regionaal visie die door de 8 deelnemende gemeenteraden is vastgesteld.

Ontwikkelingen

Het RMO ontwikkelt zich steeds meer naar een partij die zich bezig houdt met een strategische agenda op het gebied van mobiliteit en niet meer met het “slechts” coördineren van verkeerseducatie bij de scholen. In 2016 is gestart met een Mobiliteitsplan voor Noord-Limburg onder de naam Trendsportal. Begin 2018 zijn de regionale doelen en doelstellingen vastgesteld door alle deelnemende gemeenten. De strategische agenda die hier uit voortvloeit, borgt dat gemeenten gezamenlijk in dezelfde richting werken en is tevens basis voor subsidieverstrekking. Het RMO is met deze ontwikkeling een voorbeeld voor de andere vier RMO’s in de provincie.

Beleidsvoornemens

Middels een jaarplan wordt jaarlijks vastgesteld welke projecten we regionaal gaan uitvoeren en wat gemeenten lokaal gaan oppakken (eventueel met een regionale uitstraling).
In 2020 is een nieuwe bestuursovereenkomst vastgesteld voor 2021 en verder. Deze bestuursovereenkomst heeft geen einddatum. Wel bestaat er de mogelijkheid om onder voorwaarden de bestuursovereenkomst op te zeggen.

Rapportages

Middels een halfjaarraportage wordt er 2x per jaar gerapporteerd over de stand van zaken van de gezamenlijke projecten.

Financiële ontwikkeling (x  €1.000)

2020

2021

2022

2022 (begr.)

Eigen vermogen

n.v.t.

n.v.t.

n.v.t.

n.v.t.

Vreemd vermogen

n.v.t.

n.v.t.

n.v.t.

n.v.t.

Resultaat

n.v.t.

n.v.t.

n.v.t.

n.v.t.

Deze pagina is gebouwd op 07/17/2023 14:27:06 met de export van 07/17/2023 12:21:35