4.07 Regionaal Mobiliteitsoverleg (RMO) Noord-Limburg | ||||||||
Vestigingsplaats | Venlo | Vorm | Bestuursovereenkomst | DP | DP32 | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Doel | De gemeenten streven naar een betrouwbaar, vlot, veilig en duurzaam vervoer van mensen en goederen door een gericht aanbod van mobiliteitsvoorzieningen en door een efficiënt gebruik van deze vervoersvoorzieningen door inwoners en bedrijven. Te bereiken door onder meer:
| |||||||
Participanten | Gemeenten Mook en Middelaar, Gennep, Bergen, Venray, Venlo, Horst aan de Maas, Peel en Maas, Beesel, provincie Limburg en Rijkswaterstaat | |||||||
Openbaar belang | Samenwerkingsverband voor het verbeteren van de bereikbaarheid van en de verkeersveiligheid in de regio Noord-Limburg en daarmee tevens van/in Venray. | |||||||
Bestuurlijk belang | Het RMO kent zowel een ambtelijk als een bestuurlijk overleg. Van het bestuurlijk overleg is een wethouder van één van deelnemende gemeenten de voorzitter (Venlo) en één vice-voorzitter (Gennep). Er is bestuurlijk overleg over regionale onderwerpen, niet alleen tussen de bestuurders van de deelnemende gemeenten gezamenlijk, maar ook vanuit de regio met partijen die op één of andere manier op het terrein van mobiliteit werkzaam zijn (zoals Provincie Limburg, Ministerie I&W, Rijkswaterstaat, Arriva, goederenvervoerders, logistieke dienstverleners, TLN, EVO, politie) dan wel daar een belang hebben (zoals meer onderwijsinstellingen, werkgevers, MKB, LLTB). | |||||||
Financieel belang | Subsidies voor projecten in het beleidsveld “mobiliteit, verkeer en vervoer” worden afgestemd binnen het RMO en ingediend door het RMO. De Provincie (de grootste subsidieverstrekker) vereist dat er een strategische agenda onder ligt, anders simpelweg geen subsidie. De samenwerking in het RMO borgt dat die strategische agenda er is/komt. | |||||||
Risico's | De belangrijkste risico’s zijn dat belangen mogelijk erg uiteenlopen en dat individuele deelnemers er individueel op gaan acteren. De samenwerking is echter hecht en bestaat al sinds de jaren 90 van de vorige eeuw. Sinds begin 2018 is er één gezamenlijke regionaal visie die door de 8 deelnemende gemeenteraden is vastgesteld. | |||||||
Ontwikkelingen | Het RMO ontwikkelt zich steeds meer naar een partij die zich bezig houdt met een strategische agenda op het gebied van mobiliteit en niet meer met het “slechts” coördineren van verkeerseducatie bij de scholen. In 2016 is gestart met een Mobiliteitsplan voor Noord-Limburg onder de naam Trendsportal. Begin 2018 zijn de regionale doelen en doelstellingen vastgesteld door alle deelnemende gemeenten. De strategische agenda die hier uit voortvloeit, borgt dat gemeenten gezamenlijk in dezelfde richting werken en is tevens basis voor subsidieverstrekking. Het RMO is met deze ontwikkeling een voorbeeld voor de andere vier RMO’s in de provincie. | |||||||
Beleidsvoornemens | Middels een jaarplan wordt jaarlijks vastgesteld welke projecten we regionaal gaan uitvoeren en wat gemeenten lokaal gaan oppakken (eventueel met een regionale uitstraling). | |||||||
Rapportages | Middels een halfjaarraportage wordt er 2x per jaar gerapporteerd over de stand van zaken van de gezamenlijke projecten. | |||||||
Financiële ontwikkeling (x €1.000) | 2020 | 2021 | 2022 | 2022 (begr.) | ||||
Eigen vermogen | n.v.t. | n.v.t. | n.v.t. | n.v.t. | ||||
Vreemd vermogen | n.v.t. | n.v.t. | n.v.t. | n.v.t. | ||||
Resultaat | n.v.t. | n.v.t. | n.v.t. | n.v.t. |