3. Een overzicht op hoofdlijnen van de diverse heffingen (belastingen, leges en rechten)
3a. Kostendekkende leges en rechten
In de begroting en jaarrekening wordt een overzicht van baten en lasten opgenomen voor
heffingen waarbij sprake is van het verhalen van kosten.
Dit geldt voor de volgende leges, heffingen en rechten:
- afvalstoffenheffing
- rioolheffing
- rioolaansluitrecht
- leges
- marktgelden
- havengelden
- lijkbezorgingsrechten
De overige belastingen, OZB, (water)toeristenbelasting en parkeerbelasting zijn algemene belastingen en gaan naar de algemene middelen van de gemeente en kunnen door de gemeente vrij besteed worden. De reclamebelastingen BIZ Smakterheide zijn doelbelastingen. De voorwaarden m.b.t. kostendekkendheid gelden niet voor de overige- en doelbelastingen.
Afvalstoffenheffing
Op 27 oktober 2020 heeft de raad ingestemd met het implementeren van verbetervoorstellen voor het afvalbeleid. Hiermee hopen we een stuk dichter bij onze duurzaamheidsambitie uit de “Kadernota afvalbeleid 2013-2025” te geraken. De voornaamste wijzigingen die per 1 maart 2022 zijn ingegaan:
- GFT+E wordt wekelijks ingezameld (was 1x per 2 weken), bij hoogbouw en laagbouw en tegen een nultarief per aanbieding;
- fijn restafval wordt voortaan nog maar 1x per 4 weken ingezameld bij laagbouw (was 1x per 2 weken);
- PMD wordt voortaan 1x per 2 weken huis-aan-huis ingezameld (was via ondergrondse brengvoorzieningen) in transparante gele zakken. Bij hoogbouw is dit 1x per week.
In 2022 is hard gewerkt om deze wijzigingen zo soepel mogelijk te laten verlopen voor de inwoners. Uiteindelijk wijkt het financiële resultaat van 2022 niet veel af van de begroting voor 2022. Belangrijkste afwijkingen betreffen minder inkomsten dan begroot voor de ledigingen van de restafvalcontainers en hogere kosten dan begroot voor het verwijderen van de PMD-verzamelcontainers. De grootste afwijkingen in ons voordeel betreffen positieve eindafrekeningen met de afvalinzamelaars.
Tarieven afvalstoffenheffing
Basis voor de afvalstoffenheffing zijn de kostendekkende tarieven. Deze zijn vastgesteld op basis van begrote kosten voor het inzamelen en verwerken van afval en de begrote opbrengsten voor het verwerken van sommige grondstoffen.
Afvalstoffenheffing (x € 1,00) | 2021 | 2022 | %daling / stijging | |
---|---|---|---|---|
Vast tarief zonder korting | 141,24 | 174,12 | 19% | |
Restafval | ||||
container van 40 ltr. | 2,63 | 2,68 | 2% | |
container van 80 ltr. | 5,25 | 5,36 | 2% | |
container van 140 ltr. | 9,19 | 9,37 | 2% | |
container van 240 ltr. | 15,75 | 16,07 | 2% | |
volume van 60 ltr. ondergronds | 3,39 | 3,46 | 2% | tot 1-3-2022 |
volume van 60 ltr. ondergronds | 3,39 | 4,02 | 16% | Vanaf 1-3-2023 |
GFT-afval | ||||
container van 25 ltr. | 0,8 | 0,82 | 2% | tot 1-3-2022 |
container van 40 ltr. | 1,28 | 1,3 | 2% | tot 1-3-2022 |
container van 80 ltr. | 2,56 | 2,61 | 2% | tot 1-3-2022 |
container van 140 ltr. | 4,48 | 4,57 | 2% | tot 1-3-2022 |
container van 240 ltr. | 7,68 | 7,83 | 2% | tot 1-3-2022 |
Berekening kostendekkendheid afvalstoffenheffing | Bedragen x € 1,- |
---|---|
Kosten incl. (omslag)rente excl. kwijtscheldingen | -3.991.226 |
Kosten kwijtscheldingen | -132.863 |
Kosten uitvoering kwijtscheldingen | -35.554 |
Inkomsten excl. heffingen | 672.877 |
Mutatie voorziening egalisatie afvalstoffenheffing | -72.703 |
Netto kosten | -3.559.469 |
Toe te rekenen kosten: | |
Overhead incl. (omslag)rente | -331.000 |
BTW | -616.312 |
Totale kosten | -4.506.782 |
Opbrengst heffingen: vastrecht | 3.259.790 |
Opbrengst heffingen: variabel recht | 1.257.494 |
Netto opbrengst heffingen | 4.517.284 |
Onttrekking voorziening egalisatie afvalstoffenheffing | 0 |
Totale opbrengst heffingen | 4.517.284 |
Dekking | 100% |
Rioolheffing en riolering
De gemeente Venray heft rioolheffing om de kosten van de riolering, gedefinieerd in de drie zorgplichten (hemelwater, grondwater en afvalwater) te kunnen betalen. Er is gekozen voor een 100% kostendekkende rioolheffing. Dit betekent dat alle kosten gedekt worden door de rioolheffing. Er is geen bijdrage vanuit de algemene middelen aan het product riolering. In het navolgende overzicht zijn de tarieven voor de rioolheffing 2022 opgenomen. Deze zijn in de raadsvergadering van december 2021 vastgesteld.
Tarieven Rioolheffing en riolering
eigenaar / gebruiker | Niet af-gekoppeld | Niet af-gekoppeld | Afgekoppeld | Afgekoppeld | ||
% | ||||||
2021 | 2022 | 2021 | 2022 | |||
basisheffing vastrecht rioolheffing | Eig. | € 90,96 | € 94,36 | € 90,96 | € 94,36 | 3,6% |
afvoerheffing afvalwater méérpersoonshuishouden (W) | Gebr. | € 122,79 | € 127,32 | € 122,79 | € 127,38 | 3,6% |
afvoerheffing afvalwater éénpersoonshuishouden (W) | Gebr. | € 61,40 | € 63,60 | € 61,40 | € 63,60 | 3,5% |
afvoerheffing afvalwater per eenheid van 500 m³ (N-W) | Gebr. | € 122,79 | € 127,32 | € 122,79 | € 127,32 | 3,6% |
afkoppeling hemelwater woningen | Eig. | € 13,65 | € 14,15 | € 0,00 | € 0,00 | 3,5% |
afkoppeling hemelwater (N-W) per eenheid van 200 m² | Eig. | € 13,65 | € 14,15 | € 0,00 | € 0,00 | 3,5% |
Als huishoudens besluiten af te koppelen betekent dit minder investeringen voor de gemeente en daarmee vervalt het onderdeel afkoppeling hemelwater (woningen / niet-woningen) voor de aanslagoplegging.
In de verordening rioolheffing wordt onderscheid gemaakt tussen rioolheffing voor eigenaren, de zogenaamde aansluitheffing, en een rioolheffing voor gebruikers. Deze laatste wordt onderverdeeld in eenpersoonshuishoudens, meerpersoonshuishoudens en bedrijven. Voor bedrijfsmatige lozingen, dus ook voor tijdelijke bemalingen, geldt een tarief per 250 m³ geloosd afvalwater. Dit tarief is gelijk aan het tarief voor een meerpersoonshuishouden.
In het GRP is de heffing als volgt onderverdeeld:
De totale heffing voor een meerpersoonshuishouden met hemelwaterafvoer was in 2022 (de basisheffing) € 235,89. Het vastrecht afvalwater, het vastrecht hemelwater en het afvoerrecht hemelwater zijn een bepaald % van de rioolheffing. Het afvoerrecht afvalwater is dan het restant.
Onderverdeling heffing GRP | |
---|---|
vastrecht afvalwater (20% van totale heffing) | € 47,18 |
afvoerrecht afvalwater per eenheid van 500 m³ | € 127,38 |
vastrecht hemelwater (20% van totale heffing) | € 47,18 |
afvoerheffing hemelwater per eenheid van 200 m² | € 14,15 |
De rioolheffing is in vier delen gesplitst:
- aansluitheffing afvalwater (basisheffing vastrecht rioolheffing)
Deze geld in principe voor ieder aangesloten pand in de gemeente. Deze heffing wordt bij de eigenaar van het pand in rekening gebracht, want de eigenaar is de enige die invloed heeft op het aanleggen van een rioolaansluiting. In het GRP is vastgesteld dat de hoogte 20% van de basisheffing bedraagt.
- afvoerheffing afvalwater
Deze is gekoppeld aan het aantal lozingseenheden (niet-woningen, gebaseerd op het drinkwatergebruik) of het aantal bewoners van de woning (één of meerpersoonshuishouden). Deze heffing wordt bij de gebruiker in rekening gebracht. Die kan namelijk, binnen zekere grenzen, de hoeveelheid afvalwater bepalen.
- vastrecht hemelwater
Dit is een vast, niet variabel recht. Hiermee worden de kosten gedekt die worden gemaakt voor de voorzieningen in openbaar gebied ten behoeve van de inzameling en afvoer van hemelwater. In het GRP is de hoogte vastgesteld op 20 van de basisheffing.
- afvoerheffing hemelwater
De hoogte van deze heffing wordt bepaald door het op de riolering aangesloten oppervlak. Door af te koppelen kunnen particulieren deze heffing tot nul terugbrengen.
Berekening kostendekkendheid rioolheffing | Bedragen x € 1,- | ||
---|---|---|---|
Kosten incl. (omslag)rente exclusief kwijtscheldingen | -2.916.220 | ||
Kosten kwijtscheldingen | -63.994 | ||
Kosten uitvoering kwijtscheldingen | -30.194 | ||
Inkomsten excl.heffingen | 56.127 | ||
Mutatie voorziening egalisatie riolering | -831.584 | ||
Netto kosten | -3.785.864 | ||
Toe te rekenen kosten: | |||
Overhead incl. (omslag)rente | -369.748 | ||
BTW | -391.822 | ||
Totale kosten | -4.547.434 | ||
Eigenaar | Gebruiker | ||
49% | 51% | ||
Totale kosten gesplitst | -4.547.434 | -2.230.607 | -2.316.827 |
Opbrengst heffingen | 4.547.434 | 2.230.607 | 2.316.827 |
Dekking | 100% | 100% |
Rioolaansluitrecht
Voor het tot stand brengen van een individuele aansluiting op het gemeentelijke rioolstelsel wordt een bedrag in rekening gebracht. Dit bedrag is van een aantal factoren afhankelijk. Bijvoorbeeld de afstand van de perceelsgrens tot het riool, of er wordt aangesloten op een vrijverval of drukrioleringstelsel. Deze kosten worden doorberekend aan de aanvrager van de aansluiting. Streven is om deze kosten zoveel mogelijk kostendekkend te laten zijn.
De kostendekkendheid staat o.a. als gevolg van de stijgende inflatie en een toename in het aantal drukriool aansluitingen onder druk.
Berekening kostendekkendheid rioolaansluitrecht | Bedragen x € 1,- |
---|---|
Kosten incl. (omslag)rente | -85.903 |
Inkomsten excl.heffingen | 0 |
Netto kosten | -85.903 |
Toe te rekenen kosten: | |
Overhead incl. (omslag)rente | 0 |
BTW | -18.040 |
Totale kosten | -103.942 |
Opbrengst heffingen | 66.083 |
Dekking | 64% |
Leges
Leges zijn verschuldigd voor verstrekte diensten en worden geheven om de verschillende taken te bekostigen. Bijvoorbeeld het in behandeling nemen van een aanvraag voor een paspoort of rijbewijs. Ook zijn er leges verschuldigd voor het in behandeling nemen van een omgevingsvergunning, een evenementenvergunning of een drank- en horecavergunning.
De opbrengsten uit de heffing van leges worden gebruikt om de kwaliteit van de verstrekking te waarborgen en om personeels-, huisvesting- en materiaalkosten te dekken. De opbrengst uit de leges mag de totale kosten niet overtreffen.
Leges verordening (x € 1) | Lasten taakvelden | Overhead | BCF BTW | Totale lasten | Andere inkomsten | Leges | Totale baten | Kostendek-kendheid |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Titel 1 Algemene dienstverlening | ||||||||
1.1 Burgerlijke Stand | 123.427 | 82.092 | 0 | 205.518 | 0 | 43.311 | 43.311 | 21% |
1.2 Reisdocumenten en Nederlandse identiteitskaart | 294.254 | 151.276 | 0 | 445.530 | 0 | 246.339 | 246.339 | 55% |
1.3 Rijbewijzen | 151.540 | 68.771 | 0 | 220.311 | 0 | 171.354 | 171.354 | 78% |
1.4 GBA | 148.771 | 110.488 | 0 | 259.259 | 0 | 17.966 | 17.966 | 7% |
1.5 Naturalisatie en optieverklaring | N.v.t. | |||||||
1.6 Wet bescherming persoonsgegevens | N.v.t. | |||||||
1.7 Bestuursstukken | N.v.t. | |||||||
1.8 Vastgoedinformatie | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0% |
1.9 Overige publiekszaken | 85.665 | 48.635 | 0 | 134.301 | 0 | 16.539 | 16.539 | 12% |
1.10 Reproductiekosten | 466 | 516 | 0 | 983 | 0 | 85 | 85 | 9% |
1.11 Huisvestingswet | Gratis | |||||||
1.12 Leegstandwet | Gratis | |||||||
1.13 Gemeentegarantie | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0% |
1.14 Winkeltijdenwet | 2.186 | 2.633 | 0 | 4.819 | 0 | 0 | 0 | 0% |
1.15 Kansspelen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0% |
1.16 Telecommunicatie | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0% |
1.17 Verkeer en vervoer | 1.338 | 1.336 | 0 | 2.674 | 0 | 415 | 415 | 16% |
1.18 Diversen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0% |
Titel 2 Dienstverlening vallend onder fysieke leefomgeving / omgevingsvergunning | ||||||||
2.2 Vooroverleg / beoordelen | 130.537 | 100.160 | 0 | 230.697 | 0 | 82.596 | 82.596 | 36% |
2.3-2.6 Omgevingsvergunning | 488.857 | 350.748 | 0 | 839.606 | 0 | 1.354.771 | 1.354.771 | 161% |
2.7 Wijziging | 712 | 645 | 0 | 1.357 | 0 | 0 | 0 | 0% |
2.8 Bestemmingswijzigingen | 35.034 | 28.913 | 0 | 63.946 | 0 | 0 | 0 | 0% |
Titel 3 Dienstverlening vallend onder Europese dienstenrichtlijnen | ||||||||
3.1 Horeca | 70.172 | 79.949 | 0 | 150.121 | 0 | 36.851 | 36.851 | 25% |
3.2 Evenementen | 69.775 | 71.714 | 0 | 141.490 | 0 | 0 | 0 | 0% |
3.3 (Markt)standplaatsen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0% |
3.4 Huisvestingswet | Gratis | |||||||
3.5 Sexbedrijven | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0% |
3.6 Vervallen | ||||||||
3.7 Vergunning voor het | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0% |
3.8 Brandbeveiligingsverordening | 9.424 | 8.697 | 0 | 18.121 | 0 | 8.908 | 8.908 | 49% |
3.9 Muziekvergunning | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0% |
3.10 Kinderopvang | 10.341 | 2.065 | 0 | 12.407 | 0 | 5.655 | 5.655 | 46% |
3.11 Niet benoemde vergunning, ontheffing of andere beschikking | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0% |
3.12 Exploitatie vergunning | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0% |
Kruissubsidiëring vindt plaats binnen en tussen de diverse titels. Een verwacht overschot bij de ene activiteit wordt gebruikt voor de dekking van een verwacht tekort bij een andere activiteit/Een overdekking binnen de ene groep diensten wordt gebruikt voor onderdekking van een andere groep diensten.
Marktgelden
Elke standplaatshouder op de markt dient jaarlijks marktgeld te betalen. Hiervoor worden onder meer de kramen, stroom, schoonmaak en verkeersmaatregelen gerealiseerd, alsmede de inzet van de marktmeester. De hoogte van het marktgeld wordt berekend aan de hand van strekkende meters van de kramen. Het marktgeld wordt verhoogd als er stroom wordt afgenomen, afhankelijk van de capaciteit van de aansluiting.
Havengelden
Voor elk schip dat de haven van Wanssum aandoet (liggeld of laden/lossen) is havengeld verschuldigd. Dit is vastgelegd in de havengeldverordening. De havengeldverordening is afgestemd op de actuele activiteiten in de haven van Wanssum. In deze op maat gesneden verordening is daarom een gedifferentieerde tariefstelling opgenomen voor containerschepen en bulkschepen.
Er is een tarief voor bulkschepen, gebaseerd op max. laadvermogen van het schip. Voor containerschepen geldt een tarief per geloste standaard container. Schepen met een Green Award certificering krijgen 15% korting op de tarieven. De tarieven gingen ten opzichte van 2021 met iets meer dan 2% omhoog.
Met de opbrengst worden de kosten betaald die de gemeente maakt om de havenvoorzieningen goed te beheren en te onderhouden. De tarieven mogen maximaal kostendekkend zijn. De havengelden zijn uit concurrentie overwegingen niet kostendekkend. Kortheidshalve wordt verwezen naar het "Beheerplan haven Wanssum 2022".
Berekening kostendekkendheid havengelden | Bedragen x € 1,- |
---|---|
Kosten incl. (omslag)rente | -336.642 |
Inkomsten excl.heffingen | 0 |
Mutatie voorziening egalisatie industriehaven | 0 |
Netto kosten | -336.642 |
Toe te rekenen kosten: | |
Overhead incl. (omslag)rente | -24.937 |
BTW | 0 |
Totale kosten | -361.579 |
Opbrengst heffingen | 178.069 |
Dekking | 49% |
Lijkbezorgingsrechten
Venray heeft één gemeentelijke begraafplaats: Boschhuizen. Voor het gebruik van deze begraafplaats worden begraafrechten geheven. Er zijn verschillende tarieven. Zo betaalt men bijvoorbeeld voor het recht op een eigen graf voor een bepaalde periode, het bijzetten van urnen en asbussen of het verstrooien van as. In Venray zijn de legestarieven voor de kosten van begraven in 2020 onderzocht en kostendekkend gemaakt met ingang van 1-1-2021. Vanwege specifieke regelgeving en omstandigheden is de totale exploitatie van de begraafplaats niet kostendekkend.
Beleid/uitgangspunten algemene begraafplaats
Sinds 1972 heeft Venray een algemene begraafplaats. In 1973 en 1974 zijn hier de graven van de Petrus Banden Kerk (katholieke begraafplaats) naar over gebracht. Dit is het begin geweest van de algemene begraafplaats. De graven van de kerk zijn geplaatst in het zogenaamde vak O. Dit vak heeft een aparte status binnen de begraafplaats. Het college van burgemeester en wethouders heeft op 26 juni 2018 de notitie ontwikkeling vak O Begraafplaats Boschhuizen vastgesteld. In deze notitie is besloten om vanaf 26 juni 2018 geen leges meer te heffen over de bestaande graven in vak O. Ook is besloten dat er geen (bij)begravingen, dan wel (bij)plaatsingen van urnen worden toegestaan.
Leges verordening (x € 1) | Lasten taakvelden | Overhead | BCF BTW | Totale lasten | Andere inkomsten | Leges | Totale baten | Kostendek-kendheid |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Lijkbezorgingsrechten | 156.037 | 11.410 | 0 | 167.447 | 0 | 54.805 | 54.805 | 33% |
3b. Algemene belastingen
Onroerendezaakbelastingen (OZB)
Iedere eigenaar van een onroerende zaak, zoals een woning of niet-woning is belastingplichtig in het kader van de OZB. Een gebruiker van een onroerende-zaak zijnde niet-woning is ook belastingplichtig in het kader van de OZB. Dit met uitzondering van het woondeel van een niet-woning.
Voor de inkomstenraming OZB geldt als algemeen uitgangspunt een constante omvang van de opbrengst van de OZB en een jaarlijkse aanpassing van de OZB tarieven. In het coalitieakkoord 2022-2026 is vastgelegd dat als uitgangspunt voor de OZB de jaarlijkse inflatiecorrectie wordt gekozen. Conform de begroting is voor 2022 het inflatiepercentage van 1,4 % toegepast.
(Water)verblijfsbelasting
Belast is een overnachting in vakantieonderkomens, mobiele kampeeronderkomens, niet-beroeps-matig verhuurde ruimten, vaste standplaatsen en logiesverblijven. De aanslag toeristenbelasting wordt opgelegd aan de hotelier, pensionhouder, campinghouder etc., maar ook op locaties waar buitenlandse werknemers verblijven. De toeristen zelf ontvangen geen aanslag, maar zien het bedrag meestal wel op de rekening. De stijging van het tarief wordt pas doorgevoerd, zodra het tarief afgerond kan worden op 5 cent. Uitgangspunt is een aanpassing van de tarieven met het geldende CPB inflatiepercentage. Voor 2022 is uitgegaan van een inflatiepercentage van 1,4%. Het tarief voor de (water)verblijfsbelasting 2022 is ten opzichte van 2021 gestegen van € 1,25 naar € 1,30.
2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | |
inflatiepercentage | 2,30% | 2,40% | 2,4,% | 1,90% | |
berekend tarief | 1,31 | 1,33 | 1,36 | 1,39 | 1,42 |
werkelijk tarief | 1,30 | 1,30 | 1,35 | 1,35 | 1,40 |
Parkeerbelasting
De parkeerbelasting geldt voor de afgesloten parkeerterreinen Blekersveld, Raadhuisplein en de parkeergarage De Gouden Leeuw. De tarieven voor 2022 zijn gelijk gebleven aan de tarieven 2021.
Reclamebelasting
De reclamebelasting kennen we in Venray sinds 2009 en is bedoeld om de lokale economie (in)direct te stimuleren en is daarbij alleen van toepassing op het centrumgebied. Deze belasting wordt elk jaar geheven ter zake van openbare aankondigingen zichtbaar vanaf de openbare weg. De opbrengst hiervan komt na aftrek van de inningskosten toe aan de ondernemersvereniging Venray Centraal. Deze kan daarmee haar promotionele acties, de organisatie van speciale events, alsmede sfeerbevordering (zoals middels de Kerstverlichting) bekostigen.
De tarieven worden, ieder jaar, afgestemd met de Ondernemersvereniging Venray Centraal. De gemeente int de jaarlijkse bijdragen en betaalt deze, onder inhouding van de inningskosten uit als subsidie aan de Ondernemersvereniging Venray Centraal.
2021 | 2022 | % | |
voor een reclameobject met een oppervlakte tot 0,5 m²: | 475 | 475 | 0,00% |
voor een reclameobject met een oppervlakte van 0,5 m² tot 2,5 m²: | 600 | 600 | 0,00% |
voor een reclameobject met een oppervlakte van 2,5 m² tot 5 m²: | 675 | 675 | 0,00% |
voor een reclameobject met een oppervlakte van 5 m² tot 10 m²: | 750 | 750 | 0,00% |
voor een reclameobject met een oppervlakte vanaf 10 m²: | 825 | 825 | 0,00% |
BIZ-Smakterheide
Op grond van de wet op de Bedrijven–Investerings-Zones (BIZ) is het mogelijk om binnen een nader af te bakenen gebied (zoals een bedrijventerrein) alle ondernemers gezamenlijk mee te laten betalen aan de kwaliteitsverbetering van hun bedrijfsomgeving. Daarbij gaat het dan om activiteiten gericht op het bevorderen van de veiligheid of verbeteringen van de openbare ruimte in het betreffend gebied. Hiermee wordt het “freeriders” gedrag voorkomen. Sinds 2012 is een BIZ actief op bedrijventerrein Smakterheide. De gemeente int de jaarlijkse bijdragen en betaalt deze, onder inhouding van de inningskosten, uit als subsidie aan de Ondernemersvereniging Smakterheide. De tarieven worden ieder jaar afgestemd met de ondernemersvereniging en zijn ten opzichte van 2021 gelijk gebleven.
2021 | 2022 | |
WOZ-waarde lager dan € 250.000 | 250 | 250 |
WOZ-waarde vanaf € 250.000 en lager dan € 1.000.000 | 500 | 500 |
WOZ-waarde vanaf € 1.000.000 en lager dan € 5.000.000 | 1000 | 1000 |
WOZ-waarde vanaf € 5.000.000 | 1500 | 1500 |