PROGRAMMA 3 WERKEN

DEELPROGRAMMA 3.2 MOBILITEIT EN INFRASTRUCTUUR

In de onderstaande tabel zijn alle actiepunten voor de komende jaren, zoals die voortvloeien uit de bovenstaande activiteiten, opgenomen. Elke activiteit is nader toegelicht en is aangegeven in welk jaar dit wordt opgepakt.

Activiteit

Gereed in

Toelichting

Voort-gang

Actueel

Opstellen en uitvoeren van een programma met gedragscampagnes voor een veilige deelname aan het verkeer

Continu

Onderdeel van de risicogestuurde aanpak van het Strategisch Plan Verkeersveiligheid (SPV) is het aan de slag gaan met gedragscampagnes bij risicogroepen + risicogedragingen. Het opstellen van gedragscampagnes wordt daarom meegenomen bij het opstellen van uitvoeringsprogramma SPV. Met het project Veilig op Weg i.s.m. de vrijwilligersorganisatie Smile Venray wordt er al gewerkt aan campagnes om de verkeersveiligheid te vergroten.

Actualiseren beleidslijn veilige schoolomgeving

2023

Op dit moment zijn we bezig met het actualiseren van de beleidslijn schoolomgevingen. Dit gebeurt op basis van effectief bewezen maatregelen die je in schoolomgevingen kunt toepassen. Daarnaast zijn we bezig met een inventarisatie per schoolomgeving zodat we mogelijke maatregelen per school kunnen voorstellen. Aan de hand van prioritering + werk met werk bepalen we de volgorde. Naast de inframaatregelen is er aandacht voor educatie (door eigen projecten + verkeersactieve school). In 2023 zal de nieuwe beleidslijn gepresenteerd worden.

Aanpakken van onveilige verkeerssituaties door risico gestuurd te werken

Continu

Als gemeente Venray kiezen voor een ‘risicogestuurd’ verkeersveiligheidsbeleid: een proactieve aanpak om ongevallen te voorkomen door de belangrijkste risico’s in het verkeerssysteem aan te pakken. Bij risicogestuurd beleid kijken we naar specifieke risicofactoren – wegkenmerken, omstandigheden of gedragingen – die de kans op gevaarlijke verkeerssituaties kunnen vergroten. Op basis daarvan kunnen we de beleidscyclus ook op lokaal en regionaal niveau nog meer gestructureerd vormgeven.

Er zijn investeringsimpulsen gekoppeld aan deze aanpak. Door middel van deze gelden zijn we concreet aan de slag met het verkeersveiliger maken van wegen binnen onze gemeente. Helaas is er nu nog alleen subsidie beschikbaar voor inframaatregelen. Binnen Trendsportal gaan we echter aan de slag met het thema drugs en alcoholgebruik in het verkeer. Een van de risicogedragingen die de kans op een ongeval vergroten.

‘Mobiliteitsarmoede’ inventariseren en verbeteren toegang tot mobiliteit

Continu

In 2022 is door een extern bureau een onderzoek uitgevoerd naar mobiliteitsarmoede in Noord-Limburg in opdracht van Trendsportal. Het onderzoek bestond uit twee delen: bureauonderzoek + gesprekken in diverse wijken/dorpen in Noord-Limburg. Als "gidswijk" is de wijk Veltum gekozen in overleg met intermediairs. In het voorjaar 2023 wordt een rapportage opgeleverd. Op basis van de uitkomsten worden de vervolgacties (regionaal) bepaald.

Investeren in duurzame mobiliteit

Continu

We investeren op verschillende manieren in duurzame mobiliteit. Onder andere: uitrol van laadpalen, aanleg fietsinfra, projecten schoolomgevingen (schoolstraat en project lekker anders dag) en de werkgeversaanpak. Bij woningbouwprojecten onderzoeken we of er mogelijkheden zijn voor deelmobiliteit. In het nieuw op te stellen parkeerbeleid gaan we hier ook mee aan de slag.

Actualiseren netwerkennota

2023

Het updaten van de netwerkennota wordt begin 2023 opgestart.

Investeren in voldoende oplaadpunten voor vervoersmiddelen, zoals auto, scootmobiel en fiets

Continu

De afgelopen jaren zijn openbare laadpalen gerealiseerd. Dit vanuit het streven om in ieder ‘’dorp/wijk/bedrijventerrein’’ er minimaal één te realiseren. Venray is in 2020 aangehaakt bij de regionale aanbesteding (Noord-Brabant en Limburg) voor het plaatsen van openbare laadpalen op strategische locaties. Dit gebeurt volgens een proactieve benadering; waar ligt de vraag naar laadpalen om voorbereid te zijn op de toekomst. In samenwerking met de contractpartner is in 2021 de eerste fase afgerond. In 2022 zijn de voorbereidingen gestart voor de uitrol van de tweede fase. In deze fase worden 45 laadpalen en dus 90 laadpunten gerealiseerd. Het verkeersbesluit is onherroepelijk (december 2022) waarbij geen bezwaren zijn ontvangen. In 2023 start de externe partner Vattenfall gefaseerd met de plaatsing. Er staan ná fase 2 ruim 100 openbare laadpalen (200 laadpunten) in de gemeente. Daarnaast zijn op parkeerterrein Jerusalem in 2021 laadpalen gerealiseerd voor elektrische deelauto’s. Inwoners en werknemers uit Venray hebben de mogelijkheid om een laadpaal aan te vragen als niet op eigen terrein geladen kan worden en er nog geen openbare laadpaal in de nabije omgeving is. Er wordt nog nader bekeken op welke manier invulling gegeven moet worden aan oplaadvoorzieningen voor overige modaliteiten.

Upgraden van de stationsomgeving met aandacht van duurzaam voor- en natransport

Continu

In het kader van de upgrade van de stationsomgeving is na een uitgebreid voortraject de voorbereidende fase afgerond. Op basis van het voorlopig ontwerp (VO) is een kostenraming gemaakt. Begin 2021 is het concept definitief ontwerp (DO) voorgelegd aan alle belanghebbenden  (NS, ProRail en Arriva). In het voorjaar van 2022 is in principe overeenstemming bereikt over de nog openstaande discussiepunten, waarna het DO is aangepast. Het aangepaste ontwerp is met alle betrokken partijen besproken, maar dit proces enerzijds en onvoorziene omstandigheden anderzijds, hebben geleid tot de nodige vertraging waardoor het ontwerp nog altijd niet definitief is afgerond.

Vanwege aanpassingen in het ontwerp en ontwikkelingen ten aanzien van bouw- en materiaalkosten hebben we de kostenramingen laten actualiseren. Hoewel er sprake is van aanzienlijke kostenstijgingen lijken deze vooralsnog binnen de huidige beschikbare budgetten te kunnen worden opgevangen. Onzekere factoren daarbij zijn echter wel nog enkele lopende discussies met de spoorse partijen. Begin 2023 staan verschillende overleggen gepland tussen gemeente en spoorse partijen waarin we hopen tot een oplossing te komen waarna een definitief DO kan worden vastgesteld. Na de vaststelling kan de rest van de voorbereidende fase (uitwerking in bestek en tekeningen en doorlopen van de aanbestedingsprocedure) worden afgerond en gestart worden met de realisatie.

Herzien van het huidige beleid en formuleren van nieuwe uitgangspunten voor fietsen en lopen in het centrum

2023

Het onderwerp "Fietsen in het centrum" is tijdens de coronacrisis on hold gezet. Er is een begin gemaakt aan een adviesnota die een richting voorstelt om met fietsen en lopen in het centrum op structurele wijze om te gaan. In het eerste kwartaal 2023 wordt het voorstel besproken met het college. Daarna wordt het voorstel ook nog besproken met een aantal stakeholders zoals het Gehandicapte Platform Venray (GPV) en de ondernemers. Als alles volgens plan verloopt, wordt het voorstel in het tweede kwartaal 2023 voorgelegd aan de raad.

Opstellen beheerplan civiele kunstwerken

2023

Dit beheerplan met een looptijd van 4 jaar zal inzicht geven in de aanwezige voorzieningen, het benodigde onderhoud, vervanging en kosten. Dit n.a.v. de recente significante uitbreiding van het areaal civiele kunstwerken. Plan wordt in 2023 aangeboden aan de Raad.

Investeren in goede fietsverbindingen, fietsstraten en doorfietsroutes met bijbehorende voorzieningen, inclusief actief inzetten op grondverwerving waar nodig

Continu

In het kader van 'Risicogestuurde aanpak vanuit het Rijk' wordt uiterlijk eind 2023 een uitvoeringsprogramma opgesteld. Hiervoor is ook een onderzoek naar risicovolle locaties binnen Venray gedaan. In 2023 wordt nog aanvullend onderzoek gedaan naar de verkeersveiligheid voor fietsers op onze rotondes. In het uitvoeringsplan zullen plannen staan om de fietsverbindingen te optimaliseren. Ook vindt in 2023 een onderzoek plaats naar het opnieuw bepalen van de wegcategorieën. Hierbij wordt verkeersveiligheid en doorstroming voor fietsers ook meegenomen. Voor een aantal projecten is of wordt subsidie aangevraagd.

Vorm, inhoud en uitvoering geven aan de Gebiedsagenda Via Venray en het Infraplan Via Venray

2025

In 2022 is verder vorm gegeven aan de projecten 'N270 fase 1' en 'Oostverbinding'. Voor wat betreft het project N270 fase 1 is de realisatieovereenkomst ondertekend en is gestart met de contractvoorbereiding om te komen tot een aanbesteding. Ook is de benodigde grondverwerving opgestart. Door de stijgende kosten zijn keuzes gemaakt om de aanleg van de diverse deelprojecten te faseren. Daarmee kan het voornaamste knooppunt nabij de A73 snel worden aanbesteed. Uitvoering daarvan zal in 2024 starten. Ook zal een heranalyse plaatsvinden van het knooppunt van de N270 met de Leunseweg en De Brier, gezien ontwikkelingen ter plaatse (ziekenhuis, woningen) en nieuwe verkeerscijfers).

Voor wat betreft het project Oostverbinding is fase 1 van de uitvoering gereed. Fase 2 is inmiddels gestart. Voorbereidingen voor fase 3, 4 en 5 lopen (o.a. contractstukken opstellen, grondaankopen afronden, vergunningsaanvragen e.d.) en deze fases worden naar gelang gereedkomen aanbesteed voor uitvoering. Afronding van het werk is gepland eind 2024 (incl. groenaanplant e.d.). Tijdstip fase 5 is nog onzeker, i.v.m. afstemming met uitvoering N270.

Toekomstig

Opstellen beleid laadinfrastructuur

2023

Het opstellen van het beleid laadinfrastructuur wordt meegenomen met het opstellen van nieuw parkeerbeleid (derde kwartaal 2023)

Actualiseren parkeerbeleid en parkeernormennota

2023

Het overkoepelende gemeentelijk parkeerbeleidsplan 2011-2020 is verlopen. Omdat de urgentie minder aanwezig was vanwege corona (geen representatieve parkeersituatie openbare ruimte) en er geen nadelige effecten waren (het eerdere beleidsplan blijft vigerend), is dit niet eerder opgepakt. Dit geeft ons nu de mogelijkheid om ook de flexibele parkeernormen en de parkeervoorzieningen voor elektrisch vervoer mee te nemen in de actualisatie. De voorbereiding op de actualisatie van dit plan is gestart. De nieuwe parkeernormen moeten enerzijds duidelijkheid geven en anderzijds uitdagen om te komen met innovatieve oplossingen. We gaan er van uit dat het nieuwe parkeerbeleidsplan inclusief beleidsnota parkeernormen in 2023 wordt vastgesteld.

Uitbreiden van de 30kmh zones (erftoegangswegen), inclusief introductie Gebiedsontsluitingsweg-30 (GOW-30).

Continu

Is onderdeel van de Netwerkennota die in 2023 zal worden aangeboden aan de raad. Vooruitlopend hierop zijn in 2022 de voorbereidingen gestart voor de eerste GOW-30 in Blitterswijck. De raad heeft hier in juni 2022 mee in gestemd.

Realiseren van fysieke aanpassingen t.b.v. verkeersveiligheid bij schoolomgevingen

2025

Hoewel de opdracht in de toekomst is gepland, zijn we wel al bezig met een pilot met een 'schoolstraat' bij de Petrus Bandenschool. Het realiseren van andere fysieke aanpassingen t.b.v. verkeersveiligheid bij schoolomgevingen is gekoppeld aan het actualiseren van de beleidslijn veilige schoolomgevingen.

Deze pagina is gebouwd op 07/17/2023 14:27:06 met de export van 07/17/2023 12:21:35