In de onderstaande tabel zijn alle actiepunten voor de komende jaren, zoals die voortvloeien uit de bovenstaande activiteiten, opgenomen. Elke activiteit is nader toegelicht en is aangegeven in welk jaar dit wordt opgepakt.
Activiteit | Gereed in | Toelichting | Voort-gang | ||
---|---|---|---|---|---|
Actueel | |||||
Opstellen en uitvoeren van een programma met gedragscampagnes voor een veilige deelname aan het verkeer | Continu | Onderdeel van de risicogestuurde aanpak van het Strategisch Plan Verkeersveiligheid (SPV) is het aan de slag gaan met gedragscampagnes bij risicogroepen + risicogedragingen. Het opstellen van gedragscampagnes wordt daarom meegenomen bij het opstellen van uitvoeringsprogramma SPV. Met het project Veilig op Weg i.s.m. de vrijwilligersorganisatie Smile Venray wordt er al gewerkt aan campagnes om de verkeersveiligheid te vergroten. | |||
Actualiseren beleidslijn veilige schoolomgeving | 2023 | Op dit moment zijn we bezig met het actualiseren van de beleidslijn schoolomgevingen. Dit gebeurt op basis van effectief bewezen maatregelen die je in schoolomgevingen kunt toepassen. Daarnaast zijn we bezig met een inventarisatie per schoolomgeving zodat we mogelijke maatregelen per school kunnen voorstellen. Aan de hand van prioritering + werk met werk bepalen we de volgorde. Naast de inframaatregelen is er aandacht voor educatie (door eigen projecten + verkeersactieve school). In 2023 zal de nieuwe beleidslijn gepresenteerd worden. | |||
Aanpakken van onveilige verkeerssituaties door risico gestuurd te werken | Continu | Als gemeente Venray kiezen voor een ‘risicogestuurd’ verkeersveiligheidsbeleid: een proactieve aanpak om ongevallen te voorkomen door de belangrijkste risico’s in het verkeerssysteem aan te pakken. Bij risicogestuurd beleid kijken we naar specifieke risicofactoren – wegkenmerken, omstandigheden of gedragingen – die de kans op gevaarlijke verkeerssituaties kunnen vergroten. Op basis daarvan kunnen we de beleidscyclus ook op lokaal en regionaal niveau nog meer gestructureerd vormgeven. | |||
‘Mobiliteitsarmoede’ inventariseren en verbeteren toegang tot mobiliteit | Continu | In 2022 is door een extern bureau een onderzoek uitgevoerd naar mobiliteitsarmoede in Noord-Limburg in opdracht van Trendsportal. Het onderzoek bestond uit twee delen: bureauonderzoek + gesprekken in diverse wijken/dorpen in Noord-Limburg. Als "gidswijk" is de wijk Veltum gekozen in overleg met intermediairs. In het voorjaar 2023 wordt een rapportage opgeleverd. Op basis van de uitkomsten worden de vervolgacties (regionaal) bepaald. | |||
Investeren in duurzame mobiliteit | Continu | We investeren op verschillende manieren in duurzame mobiliteit. Onder andere: uitrol van laadpalen, aanleg fietsinfra, projecten schoolomgevingen (schoolstraat en project lekker anders dag) en de werkgeversaanpak. Bij woningbouwprojecten onderzoeken we of er mogelijkheden zijn voor deelmobiliteit. In het nieuw op te stellen parkeerbeleid gaan we hier ook mee aan de slag. | |||
Actualiseren netwerkennota | 2023 | Het updaten van de netwerkennota wordt begin 2023 opgestart. | |||
Investeren in voldoende oplaadpunten voor vervoersmiddelen, zoals auto, scootmobiel en fiets | Continu | De afgelopen jaren zijn openbare laadpalen gerealiseerd. Dit vanuit het streven om in ieder ‘’dorp/wijk/bedrijventerrein’’ er minimaal één te realiseren. Venray is in 2020 aangehaakt bij de regionale aanbesteding (Noord-Brabant en Limburg) voor het plaatsen van openbare laadpalen op strategische locaties. Dit gebeurt volgens een proactieve benadering; waar ligt de vraag naar laadpalen om voorbereid te zijn op de toekomst. In samenwerking met de contractpartner is in 2021 de eerste fase afgerond. In 2022 zijn de voorbereidingen gestart voor de uitrol van de tweede fase. In deze fase worden 45 laadpalen en dus 90 laadpunten gerealiseerd. Het verkeersbesluit is onherroepelijk (december 2022) waarbij geen bezwaren zijn ontvangen. In 2023 start de externe partner Vattenfall gefaseerd met de plaatsing. Er staan ná fase 2 ruim 100 openbare laadpalen (200 laadpunten) in de gemeente. Daarnaast zijn op parkeerterrein Jerusalem in 2021 laadpalen gerealiseerd voor elektrische deelauto’s. Inwoners en werknemers uit Venray hebben de mogelijkheid om een laadpaal aan te vragen als niet op eigen terrein geladen kan worden en er nog geen openbare laadpaal in de nabije omgeving is. Er wordt nog nader bekeken op welke manier invulling gegeven moet worden aan oplaadvoorzieningen voor overige modaliteiten. | |||
Upgraden van de stationsomgeving met aandacht van duurzaam voor- en natransport | Continu | In het kader van de upgrade van de stationsomgeving is na een uitgebreid voortraject de voorbereidende fase afgerond. Op basis van het voorlopig ontwerp (VO) is een kostenraming gemaakt. Begin 2021 is het concept definitief ontwerp (DO) voorgelegd aan alle belanghebbenden (NS, ProRail en Arriva). In het voorjaar van 2022 is in principe overeenstemming bereikt over de nog openstaande discussiepunten, waarna het DO is aangepast. Het aangepaste ontwerp is met alle betrokken partijen besproken, maar dit proces enerzijds en onvoorziene omstandigheden anderzijds, hebben geleid tot de nodige vertraging waardoor het ontwerp nog altijd niet definitief is afgerond. | |||
Herzien van het huidige beleid en formuleren van nieuwe uitgangspunten voor fietsen en lopen in het centrum | 2023 | Het onderwerp "Fietsen in het centrum" is tijdens de coronacrisis on hold gezet. Er is een begin gemaakt aan een adviesnota die een richting voorstelt om met fietsen en lopen in het centrum op structurele wijze om te gaan. In het eerste kwartaal 2023 wordt het voorstel besproken met het college. Daarna wordt het voorstel ook nog besproken met een aantal stakeholders zoals het Gehandicapte Platform Venray (GPV) en de ondernemers. Als alles volgens plan verloopt, wordt het voorstel in het tweede kwartaal 2023 voorgelegd aan de raad. | |||
Opstellen beheerplan civiele kunstwerken | 2023 | Dit beheerplan met een looptijd van 4 jaar zal inzicht geven in de aanwezige voorzieningen, het benodigde onderhoud, vervanging en kosten. Dit n.a.v. de recente significante uitbreiding van het areaal civiele kunstwerken. Plan wordt in 2023 aangeboden aan de Raad. | |||
Investeren in goede fietsverbindingen, fietsstraten en doorfietsroutes met bijbehorende voorzieningen, inclusief actief inzetten op grondverwerving waar nodig | Continu | In het kader van 'Risicogestuurde aanpak vanuit het Rijk' wordt uiterlijk eind 2023 een uitvoeringsprogramma opgesteld. Hiervoor is ook een onderzoek naar risicovolle locaties binnen Venray gedaan. In 2023 wordt nog aanvullend onderzoek gedaan naar de verkeersveiligheid voor fietsers op onze rotondes. In het uitvoeringsplan zullen plannen staan om de fietsverbindingen te optimaliseren. Ook vindt in 2023 een onderzoek plaats naar het opnieuw bepalen van de wegcategorieën. Hierbij wordt verkeersveiligheid en doorstroming voor fietsers ook meegenomen. Voor een aantal projecten is of wordt subsidie aangevraagd. | |||
Vorm, inhoud en uitvoering geven aan de Gebiedsagenda Via Venray en het Infraplan Via Venray | 2025 | In 2022 is verder vorm gegeven aan de projecten 'N270 fase 1' en 'Oostverbinding'. Voor wat betreft het project N270 fase 1 is de realisatieovereenkomst ondertekend en is gestart met de contractvoorbereiding om te komen tot een aanbesteding. Ook is de benodigde grondverwerving opgestart. Door de stijgende kosten zijn keuzes gemaakt om de aanleg van de diverse deelprojecten te faseren. Daarmee kan het voornaamste knooppunt nabij de A73 snel worden aanbesteed. Uitvoering daarvan zal in 2024 starten. Ook zal een heranalyse plaatsvinden van het knooppunt van de N270 met de Leunseweg en De Brier, gezien ontwikkelingen ter plaatse (ziekenhuis, woningen) en nieuwe verkeerscijfers). | |||
Toekomstig | |||||
Opstellen beleid laadinfrastructuur | 2023 | Het opstellen van het beleid laadinfrastructuur wordt meegenomen met het opstellen van nieuw parkeerbeleid (derde kwartaal 2023) | |||
Actualiseren parkeerbeleid en parkeernormennota | 2023 | Het overkoepelende gemeentelijk parkeerbeleidsplan 2011-2020 is verlopen. Omdat de urgentie minder aanwezig was vanwege corona (geen representatieve parkeersituatie openbare ruimte) en er geen nadelige effecten waren (het eerdere beleidsplan blijft vigerend), is dit niet eerder opgepakt. Dit geeft ons nu de mogelijkheid om ook de flexibele parkeernormen en de parkeervoorzieningen voor elektrisch vervoer mee te nemen in de actualisatie. De voorbereiding op de actualisatie van dit plan is gestart. De nieuwe parkeernormen moeten enerzijds duidelijkheid geven en anderzijds uitdagen om te komen met innovatieve oplossingen. We gaan er van uit dat het nieuwe parkeerbeleidsplan inclusief beleidsnota parkeernormen in 2023 wordt vastgesteld. | |||
Uitbreiden van de 30kmh zones (erftoegangswegen), inclusief introductie Gebiedsontsluitingsweg-30 (GOW-30). | Continu | Is onderdeel van de Netwerkennota die in 2023 zal worden aangeboden aan de raad. Vooruitlopend hierop zijn in 2022 de voorbereidingen gestart voor de eerste GOW-30 in Blitterswijck. De raad heeft hier in juni 2022 mee in gestemd. | |||
Realiseren van fysieke aanpassingen t.b.v. verkeersveiligheid bij schoolomgevingen | 2025 | Hoewel de opdracht in de toekomst is gepland, zijn we wel al bezig met een pilot met een 'schoolstraat' bij de Petrus Bandenschool. Het realiseren van andere fysieke aanpassingen t.b.v. verkeersveiligheid bij schoolomgevingen is gekoppeld aan het actualiseren van de beleidslijn veilige schoolomgevingen. | |||