3. Risico's
De risico’s uit de jaarrekening 2021 zijn het uitgangspunt van de rapportage. Nieuwe (strategische) risico’s zijn toegevoegd, relevante wijzigingen in bestaande risico’s worden toegelicht. De risicomatrix plaatst de risico’s in het perspectief van kans en gevolg. In de risicotoelichting wordt het risico nader beschreven en de (voortgang van) beheersmaatregelen aangegeven.
In juni 2022 werd een laatste impact-analyse en evaluatie van COVID-19 besproken in de raad. De gevolgen van dit virus voor 2022 bleven (mede door de compensatieregelingen van het rijk) relatief beperkt. Alleen binnen het sociaal domein waren er nog gevolgen zichtbaar, maar de financiële consequenties konden grotendeels binnen de begroting worden opgevangen.
Wel manifesteerde zich, mede door de oorlog in Oekraïne een nieuwe ontwikkeling: de forse stijging van energieprijzen en een algehele kostenstijging. Dit leverde een hogere inflatie op dan was voorzien. Voor 2022 heeft dit in de exploitatie niet direct tot problemen geleid, maar voor 2023 is inmiddels al duidelijk dat het opgenomen inflatiebudget onvoldoende ruimte biedt om alle kostenstijgingen af te dekken.
Ten aanzien van het sociaal domein werden in 2022 nieuwe regelingen in het leven geroepen om de lagere inkomensgroepen extra te ondersteunen. Vraag is in hoeverre de financiële gevolgen voor deze maatregelen door het rijk volledig gecompenseerd gaat worden.
Risicomatrix
Risicotoelichting
In navolgend overzicht:
- kolom nr. verwijst naar risicomatrix.
- Kolom potentiële risicogebeurtenis: de gebeurtenis voorafgegaan door het nummer van het deelprogramma waarop deze betrekking heeft. Enkel risico's hebben betrekking op meerdere deelprogramma's, die zijn algemeen genoemd.
- (Status) beheersmaatregelen: per risico zijn beheersmaatregelen benoemd. De voortgang/status is "cursief" beschreven.
Nr. | Potentiële risicogebeurtenis | Beheersmaatregelen | ||
1 | Breed Sociaal Domein | Er is een uitvoeringsprogramma sociaal domein vastgesteld met diverse deelopdrachten die gekoppeld zijn aan de bouwstenen uit de Kadernota SD (zie hieronder) | ||
Bouwsteen Omgeving | Inzet van gebiedsgericht werken (aansluiting zoeken bij de specifieke behoefte van een wijk of dorp).
| |||
---|---|---|---|---|
Bouwsteen Vangnet Openeinderegelingen: Toename van het aantal maatwerkvoorzieningen als gevolg van veranderende omstandigheden (economische, demografische, wetgeving, rijksbeleid) | Versterken van de omgeving.
| |||
Bouwsteen Gedrag en Houding | Opstellen ontwikkelplan voor medewerkers gericht op het gesprek met de inwoner, de integraliteit en het aansluiten bij de omgeving.
| |||
Bouwsteen Communicatie | Opstellen communicatiestrategie en instrumenten.
| |||
Bouwsteen Financiën | Monitoren uitgaven SD-breed versus begroting, waarbij de indeling “vangnet” en “omgeving” wordt gehanteerd.
| |||
2 | Grondbedrijf | Stimuleringsmaatregelen verkoop kavels | ||
3 | Privacy en Informatiebeveiliging - Niet voldoen aan de AVG (Algemene Verordening Gegevensbescherming) - Niet voldoen aan de WPG (Wet Politiegegevens) | *Maximale samenwerking door de functies van FG (Functionaris gegevensbescherming), PO (Privacy Officer) en CISO (Chief Information Security Officer); *Het opstellen van een businesscontinuïteitsplan zorgt dat we beter zijn voorbereid op informatiebeveiligingsincidenten; |
4 | Algemeen: Garantstellingen Het garantieplafond voor 2022 is € 611.000. Meest risicovolle garantstelling: - Door achterblijvende groei van het klantenbestand kan de businesscase in het gedrang komen. Hierdoor zouden dan de liquide middelen ontbreken om af te lossen. | Garantstellingsbeleid actualiseren. Glasweb: |
---|
5 | Algemeen: Samenwerken/Verbonden Partijen (VP) Meest risicovolle Verbonden Partijen: Veiligheidsregio: Noord Limburg West (NLW): | Beleid op samenwerking en verbonden partijen opstellen (incl. timing en niveau van informatievoorziening) Per bestaande VP doelen en risico's inventariseren en maatregelen treffen. Veiligheidsregio: De hogere inflatie werkt door in stijgende personeels- en materiaalkosten. Dit gaat de komende jaren voor een verhoging in de gemeentelijke bijdrage zorgen. De hoogte daarvan is nog onbekend en wordt in de begroting 2024 aan de raad gepresenteerd. |
---|
6 | Algemeen: Bestuurders: pensioen/wachtgeld/ nabestaande pensioen en arbeids-ongeschiktheid Bestuurders stappen voortijdig op en maken aanspraak op wachtgeld Bestuurders komen te overlijden of raken arbeidsongeschikt | Onderbrengen bij pensioenfonds Risico’s verzekeren |
---|---|---|
7 | Algemeen: Rijksinkomsten Het volumedeel van het accres is door het Rijk voor 2022–2025 vastgezet op de stand Voorjaarsnota 2022 van het Rijk. Dit betekent dat de accresstanden voor de jaren 2022 tot en met 2025 voor gemeenten alleen nog zullen wijzigen als gevolg van loon- en prijsontwikkelingen. Dit geeft meer stabiliteit in de gemeentefondsuitkering. Vanaf 2026 zal een nieuwe financieringssystematiek in werking treden, hoe deze eruit zal komen te zien is nog niet bekend. In de Hervormingsagenda Jeugd zijn maatregelen opgenomen om de jeugdzorg te verbeteren en de kosten te verlagen. Op dit moment is de discussie tussen Rijk en gemeenten over het financieel kader nog steeds niet afgerond. Het is nog steeds onduidelijk wie financieel verantwoordelijk is wanneer de uitvoering van de Hervormingsagenda niet de verwachte besparingen oplevert. Verder moeten er nog afspraken gemaakt worden over de inkoop en organisaties van specialistische jeugdzorg op regionaal en landelijk niveau. In 2023 wordt hier verder op doorgepraat. Implementatie Omgevingswet Inflatie en prijsstijgingen voor energiekosten/materialen, alsmede extra kosten voor vluchtelingenopvang vanuit Oekraïne. | Bijhouden van ontwikkelingen in het Gemeentefonds: De financiële effecten van het nieuwe verdeelmodel zijn voor Gemeente Venray positief. Wel is er nog onduidelijkheid over de exacte bedragen omdat er nog aanvullend onderzoek moet plaatsvinden voor een aantal onderwerpen. Daarvan worden de resultaten naar verwachting in de loop van 2023-2024 bekend. Bijhouden van informatie omtrent de Jeugdzorgmiddelen: Onvoldoende structurele compensatie-middelen beschikbaar om hieraan adequate invulling te kunnen geven. Onvoldoende compensatiemiddelen om de hoge inflatie en extra kosten te dekken. |
8 | Impact COVID-19 | Bijhouden en monitoren gevolgen en effecten van COVID-19 |
---|
Risico-ontwikkeling
In het risicobeleid is aangegeven dat niet alle risico’s een financieel gevolg hoeven te hebben. Risico’s kunnen ook imagoschade en negatieve effecten hebben op het realiseren van (maatschappelijke) doelstellingen.
De financieel gecalculeerde risico’s hebben zich als volgt ontwikkeld:
Stand ultimo | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 |
---|---|---|---|---|
Algemeen | 3.059 | 6.571 | 2.915 | 2.576 |
Grondbedrijf | 1.593 | 1.108 | 603 | 562 |
Totaal | 4.652 | 7.679 | 3.518 | 3.137 |
Het totaal aan risico’s neemt ca. € 0,4 mln. af. Dit komt met name door de systematiek die we toepassen voor de algemene risico's: deze zullen niet allemaal in hetzelfde jaar plaatsvinden en de ruimte die we hebben om risico's op te vangen binnen de exploitatie. Ook de risico's binnen het grondbedrijf dalen enigszins.
Algemene dienst
Stand ultimo | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 |
---|---|---|---|---|
Sociaal domein | 3.864 | 4.714 | 2.015 | 2.688 |
Garanties | 654 | 725 | 667 | 611 |
Verbonden partijen | 563 | 544 | 544 | 1.481 |
Pensioen/arbeidsongeschiktheid bestuurders | 650 | 475 | 530 | 1.100 |
Niet gecompenseerde prijsstijgingen/inflatie e.d. | 2.600 | 1.300 | ||
Impact COVID-19 | 3.856 | 0 | 0 | |
Diversen | 338 | 338 | 259 | 259 |
Totaal algemene risico's | 6.069 | 10.652 | 6.615 | 7.439 |
Correcties cf risicobeleid: | ||||
Risico's doen zich niet in 1 jaar voor | -1.517 | -2.663 | -1.654 | -1.860 |
Niet geïdentificeerde risico's | 1.200 | 1.200 | 1.200 | 1.200 |
Opvangen risico's in exploitatie | -2.693 | -2.618 | -3.246 | -4.204 |
Totaal algemene risico's na correctie | 3.059 | 6.571 | 2.915 | 2.576 |
Risico 's grondbedrijf | 1.593 | 1.108 | 603 | 562 |
Totaal risico's | 4.652 | 7.679 | 3.518 | 3.137 |
De systematiek voor de berekening van het risico voor het sociaal domein is enigszins aangepast ten opzichte van het voorgaande jaar. Om tot een reëlere inschatting te komen is het risico meer toegespitst op de kosten van jeugdzorg, wmo en participatie dan voorheen. Het risicopercentage op deze onderdelen is verhoogd naar 5% (was voorheen 3%). Onder de streep leidt dit tot een iets hogere risico-inschatting voor het sociaal domein.
Het risico ten aanzien van Verbonden Partijen is verhoogd als gevolg van de ontwikkelingen rondom de strategische koers en de tekorten van de NLW.
Daarnaast houden we rekening met een verhoogd risico rondom de voorzieningen voor (gewezen) bestuurders. Dit heeft met name te maken met de renteontwikkelingen.
Voor de oplopende inflatiecijfers en de forse prijsstijgingen (o.a. op energie en materialen): is het nog steeds onduidelijk in hoeverre deze extra kosten door de rijksoverheid gecompenseerd gaan worden. Het risico daarvoor is weliswaar afgenomen, maar schatten we nog in op ca. 1% van de totale lasten, zijnde 1,3 mln.
Grondbedrijf
Stand ultimo | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 |
---|---|---|---|---|
Projectspecifieke risico's/ramingsonzekerheden | 967 | 730 | 487 | 481 |
Marktrisico | 342 | 246 | 116 | 80 |
Risico ontwikkelbedrijf Greenport | 284 | 132 | 0 | 0 |
Totaal risico's | 1.593 | 1.108 | 603 | 562 |
In zijn algemeenheid nemen risico’s af naarmate het project vordert, per project nemen de ramingen af, zowel de kosten als de opbrengsten. Daarnaast nemen ook de jaren waarover het marktrisico wordt berekend af.
De grootste mutaties van risico’s binnen het Grondbedrijf zien we bij de projecten Ysselsteyn fase II (- € 32.000), Smakt (+ € 26.000), Oirlo Zuid-Oost (Kerkhoek) (- € 24.000), Castenray (+ € 41.000) en Restkavels (- € 75.000). Het totale verschil tussen 2021 en 2022 is een lager risico van € 41.000.
Per 31 december 2022 worden de grondexploitaties Ysselsteyn fase II en Oirlo Zuid-Oost (Kerkhoek) afgesloten en komen de risico’s te vervallen. De huidige verwachting is dat Aan den Heuvel B en Veulen eind 2023 sluiten. Castenray en Smakt sluiten naar verwachting eind 2024.
Sinds 2018 zijn we o.b.v. het BBV als gemeente gehouden aan een vaste methode van winst nemen bij grondexploitaties: de POC-methode, Percentage Of Completion. Oftewel % gerealiseerde kosten * % gerealiseerde opbrengsten = % te nemen winst (-/- reeds gerealiseerde winst). De mogelijkheid bestaat om op dit bedrag van winstneming een bedrag voor 'risico reservering' in mindering te brengen. Voor de grondexploitaties waar we alleen zélf in deelnemen maken we hier geen gebruik van. Voor de grondexploitaties waar we met een partner in deelnemen (PPS-overeenkomsten) zijn we daar voorzichtiger in, omdat je wilt voorkomen dat je 'teveel' winst uitkeert aan de partner en hier later op terug moet komen. In 2022 is alleen Aan den Heuvel B een PPS project met winstneming maar hierbij is geen 'risico reservering' in mindering gebracht.