Dienstverlening
Een op de toekomst toegeruste dienstverlening.
Om te voldoen aan de meer complexere klantvraag en meer maatwerk te kunnen bieden hebben we in 2022 een verdere doorontwikkeling van de processpecialisatie binnen Burgerzaken afgerond. Er is onder andere een splitsing aangebracht tussen de taken van het klantcontactcentrum (KCC) en de diensten van Burgerzaken. Door deze aanpassingen kunnen medewerkers meer aandacht geven aan de doorontwikkeling van diensten voor de inwoners en groeien in de rol van taakeigenaar. We behaalden de organisatiedoelen, zoals o.a. het slagen voor audits. We hebben gewerkt aan verdere verbreding van de online diensten (o.a. aanvraag rijbewijs) en verbetering (website die voldoet aan landelijke richtlijnen) van de digitale dienstverlening. Binnen de samenwerking met Horst aan de Maas stond ook de ontwikkeling de visie op dienstverlening centraal. De behoeften van inwoners zijn middels onderzoek opgehaald. Inmiddels is de gezamenlijke visie op dienstverlening en daarbij behorende inrichtingsprincipes in concept opgeleverd voor Venray en Horst aan de Maas. Daarnaast zijn in de samenwerking de KCC processen geharmoniseerd en kan afronding (uitwerking en besluitvorming) daarvan plaatsvinden in 2023.
Organisatie
Sinds 2014 werken we systematisch aan de doorontwikkeling van de organisatie gemeente Venray. Deze ontwikkeling is een continue leerproces met telkens weer andere accenten, passend bij de behoefte/noodzaak om zaken te verbeteren.
Het doel is om een betere balans te realiseren tussen flexibiliteit en zakelijkheid. Een cruciale voorwaarde om dit te bereiken is investeren in de doorontwikkeling van medewerkers en management. We zien onze medewerkers als dé succesfactor bij het behalen van organisatiedoelen én vormgeven aan organisatieontwikkeling.
Organisatieontwikkeling is gericht op een aantal bouwstenen die onderling samenhangen. Managers en medewerkers werken sámen aan organisatieontwikkeling. Ze krijgen de kans niet alleen de organisatie verder te helpen, maar ook zichzelf te ontwikkelen. Door de betrokkenheid van medewerkers en managers ontstaat bovendien meer draagvlak voor voorstellen.
Zes bouwstenen voor organisatieontwikkeling:
1. Koers vasthouden en uitdragen:
2. De basis op orde brengen aan houden:
3. Talent ontwikkeling:
4. Besturen en inrichting
5. Management development
6. Management in control
In 2022 is ervoor gekozen om in de komende periode met name in te zetten op:
- Het vinden, binden én boeien van medewerkers.
- Meer ruimte bieden voor ontwikkeling.