PROGRAMMA 4 BESTUREN

DEELPROGRAMMA 4.2 DIENSTVERLENING EN BEDRIJFSVOERING

In de onderstaande tabel zijn alle actiepunten voor de komende jaren, zoals die voortvloeien uit de bovenstaande activiteiten, opgenomen. Elke activiteit is nader toegelicht en is aangegeven in welk jaar dit wordt opgepakt.

Activiteit

Gereed in

Toelichting

Voort-gang

Actueel

Duiden en inrichten van de Wet open overheid

2024

Op 1 mei 2022 is de Wet open overheid (Woo) in werking getreden en vervangt daarmee de Wet openbaarheid van bestuur (Wob). De implementatie van de Woo is in gezamenlijkheid met Horst aan de Maas opgepakt. Er is een regieteam samengesteld voor de implementatie. Tevens is een onderzoek uitgevoerd naar de implicaties voor processen, systeeminrichting en werkwijze. Hierbij wordt de actieve openbaarmaking ook in samenhang met andere wijzigingen Wet modernisering Elektronisch Bestuurlijk Verkeer (Wmebv) en de nieuwe Archiefwet. Tevens zijn er uitgangspunten geformuleerd voor de wijze waarop transparantie wordt ingevuld in beide gemeenten. De wijzigingen die per 1 mei 2022 noodzakelijk waren, zoals aanpassing van het juridisch kader en de digitale aanvraagprocedure voor Woo-verzoeken, zijn gerealiseerd. De gefaseerde invoering van informatie categorieën voor actieve openbaarmaking is vertraagd en uitgesteld, doordat de koppeling met de landelijke verwijsindex (PLOOI) nog niet is gerealiseerd. Hierdoor ontstaat er meer tijd om de processen en de informatiehuishouding in 2023 aan te passen.

Herijken van de nota risicobeleid

2023

In het najaar van 2022 werd de opdrachtformulering voor de actualisering van de nota Risicobeleid uitgewerkt en vastgesteld. De voorbereidingen voor de uitvoering en de verdere uitwerking van deze opdracht om te komen tot een herziene nota Risicobeleid wordt in de eerste helft van 2023 opgepakt. Planning is om de nota Risicobeleid in september 2023 te agenderen voor vaststelling in de raad.

Implementeren "Programmeren en Prioriteren"

Continu

In januari 2022 is het rapport "Programmeren & prioriteren - Op koers voor de toekomst" opgeleverd. In 2022 is vervolgens gestart met de uitvoering van de aanbevelingen en actiepunten uit dit rapport. In oktober 2022 heeft er een eerste balansmoment plaatsgevonden tussen college en het management. Vervolgens is een planning opgesteld waarbij college en management op een achttal momenten met elkaar in gesprek gaan. Om dit te ondersteunen worden de actuele werkzaamheden op hoofdlijnen in beeld gebracht, met daarin de belangrijkste vraagstukken van dat moment (het zgn. Concernkompas). In 2023 wordt de raad nog nader geïnformeerd over dit proces en de resultaten die dit oplevert.

Uitwerken van een datastrategie om de realisatie van onze organisatiedoelstellingen met data te ondersteunen

2023

In 2022 is een Plan van Aanpak opgesteld om de datastrategie voor zowel de gemeentes Venray en Horst aan de Maas in gezamenlijkheid uit te werken. Tevens is er al een begin gemaakt met de uitwerking, die in 2023 wordt opgeleverd.

Uitvoeren Visie hybride werken

2023

Op de onderdelen ICT, catering, facilitair en inrichting van het gebouw zijn in 2022 zijn resultaten behaald. Zo is o.a. de documentatieruimte voor de gemeenteraad aangepast, is gestart met de inrichting van onze Ontmoetingsruimte en zijn nu 400 medewerkers uitgerust met een laptop om hybride werken te faciliteren. In 2023 zal de definitieve inrichting en catering in de Ontmoetingsruimte worden gerealiseerd. Daarnaast zullen nog meerdere hybride vergaderruimtes worden gerealiseerd.

Inzetten op ontwikkelingen als digitalisering en datagedreven werken

Continu

Er is een start gemaakt met het opstellen van een aanpak 'Digitale Transformatie', die richtinggevend is voor de verdere ontwikkeling van digitaal werken en de benodigde middelen die hiervoor nodig zijn binnen de diverse bedrijfsprocessen.

Verder doorontwikkelen van sturing en beheersing (control) binnen de gemeentelijke organisatie

Continu

Het 'in control' blijven is een continue-proces waar ook in 2022 verder uitvoering aan werd gegeven. Daarnaast werd gewerkt aan de doorontwikkeling van control: vanuit de opdrachten/speerpunten geven we richting/sturing aan de organisatie, waarbij aandacht is voor de bedrijfsvoerings-technische aspecten en mogelijke risico's. Naast de implementatie van de rechtmatigheidsverantwoording zijn de thema's en opdrachten, die vanuit managementontwikkeling zijn opgesteld, hierin meegenomen.
Zo vindt regulier monitoring plaats van verbetering in processen (o.a. aanbevelingen accountant en interne controles), de opvolging van aanbevelingen in rekenkameronderzoeken en begrotingsvoorschriften van de Provincie, alsmede de afstemming over bedrijfsvoeringthema's. Verder is in 2022 een start gemaakt met het risicobeleid, visie op control en is de beleidsnota reserves en voorzieningen geactualiseerd.

Samenwerking (incl evaluatie) bedrijfsvoering Horst aan de Maas en Venray

2023

Op basis van de uitkomsten van een businesscase is begin 2021 besloten tot een programmatische samenwerking die is vastgelegd in een overeenkomst op basis van een "Regeling zonder Meer". Hierbij is sprake van een laagdrempelige en beperkte organisatiestructuur, waarbij bevoegdheden en medewerkers verbonden blijven aan de bestaande organisaties. De uitvoering binnen de 4 domeinen (HRM, KCC/BZ, F/P&C en IV) wordt vormgegeven op basis van een uitvoeringsprogramma en concrete projectopdrachten vast te stellen door de (ambtelijke) stuurgroep met beide gemeentesecretarissen. Beide ondernemingsraden worden actief betrokken. Evaluatie van de realisatie en de "Regeling zonder Meer" is opgestart in het najaar 2022. De resultaten en aanbevelingen worden voorgelegd in het voorjaar 2023.

Uitvoering project ‘Organisatie ontwikkeling’

Continu

Onderdelen waaraan in 2022 is gewerkt:
1.   Koers vasthouden en uitdragen: Hiervoor zijn vijf kernwaarden gedefinieerd die aangeven welk soort organisatie Venray wil zijn en wat dat betekent voor medewerkers.
2.   De basis op orde: er is aandacht besteed aan basisprocessen binnen bedrijfsvoering. Het besluitvormingsproces is geoptimaliseerd en wordt in 2023 verder gedigitaliseerd.
3.   Talent ontwikkeling: In 2022 is flink geïnvesteerd de opzet van de Venrayse School (fysieke en digitale trainingen). Binnen Strategische Personeels Management (SPM) is gekeken naar de nabije toekomst en de huidige trends en ontwikkelen en wat dat betekent voor kwaliteit (kennis/vaardigheden) en kwantiteit (formatie) van personeel. In de huidige krappe arbeidsmarkt is het van belang veel aandacht te besteden aan het behoud van medewerkers én nieuwe manieren om nieuw personeel te interesseren voor een baan bij Venray. Door middel van verschillende deelprojecten werd hieraan gewerkt (bv talentmanagement, arbeidsmarktcommunicatie).
4.   Besturen en inrichting: Er is een methodiek ontwikkeld om snel in te kunnen spelen op ontwikkelingen in combinatie met de beschikbare capaciteit. Hiermee wordt regelmatig door CMT en B&W gezamenlijk de balans opgemaakt.
5.   Management development : Uitgangspunt is integraal management en coachend leiderschap. Hiervoor zijn diverse bijeenkomsten voor het management georganiseerd.
6.   Management in control: In 2022 is gestart met de ontwikkeling van een dashboard om personele ontwikkelingen in het kader van SPM te kunnen volgen (zowel kwalitatief als ook kwantitatief).

Implementatie Rechtmatigheidsverantwoording

2023

In 2021 werd een start gemaakt met de implementatie van de Rechtmatigheidsverantwoording en heeft de Raad het ambitieniveau (financieel relevante processen) en de tolerantie-rapportages vastgesteld. In september 2022 werd de wetswijziging bekrachtigd en is daarmee definitief geworden. De rechtmatigheidsverantwoording zal formeel voor het eerst in de Jaarrekening 2023 opgenomen worden. We gebruiken ook het jaar 2022 als een 'proefjaar' om de rechtmatigheidsverklaring goed te laten landen. Daarvoor zijn in 2022 de financieel relevante processen en de daarin opgenomen beheersmaatregelen goed tegen het licht gehouden. Ook de verbeterpunten die vanuit de interim-controle door de externe accountant en de eigen verbijzonderde interne controles (najaar 2022) geconstateerd worden, zijn in de processen geborgd of gaan nog geborgd worden, zodat we in 2023 optimaal voorbereid zijn. In deze jaarrekening (2022) is in de paragraaf bedrijfsvoering vooruitlopend op de verplichting in 2023 al een verantwoording opgenomen.

Strategisch Personeelsmanagement (SPM)

2024

SPM is een van de deelopdrachten in het kader van de verdere doorontwikkeling van de organisatie. De gekozen speerpunten zijn uitgewerkt door middel van de volgende deelopdrachten:
- Medewerkers onderzoek: er is onderzoeksmethodiek gekozen voor het in beeld brengen van de betrokkenheid van medewerkers.
- Talentmanagement: er is een opzet gemaakt voor het introduceren van talentmanagement voor het optimaal benutten van talenten van medewerkers.
- Arbeidsmarktbenadering: er is een start gemaakt met het opzetten van een wervingscampagne voor het profileren van de gemeente Venray als aantrekkelijke werkgever.
- Kwantiteit personeel: een eerste opzet van een dashboard is getest voor het in beeld brengen van personele ontwikkelingen. Dit wordt in 2023 verder uitgewerkt.
Bij alle deelopdrachten worden ook medewerkers uitgedaagd mee te denken, ook dat is een manier om ruimte te bieden aan talenten én ambassadeurs voor de organisatie.

Toekomstig

Duiden en inrichten van de Wet modernisering elektronisch bestuurlijk verkeer

2023

De Wet modernisering elektronisch bestuurlijk verkeer treedt naar verwachting op 1 januari 2024 in werking. Deze wet geeft de burgers en bedrijven het recht om elektronisch berichten aan een bestuursorgaan te zenden op een door het bestuursorgaan bepaalde wijze. Op dit moment wordt gewerkt aan een startnotitie waarin opdracht zal worden gegeven voor het beleggen van de opgave en het opstellen van een impactanalyse. In 2023 zal de voorbereiding en implementatie van de wet zijn beslag moeten krijgen.

Implementeren fase 1 visie doorontwikkeling op dienstverlening

2023

Deze opdracht wordt gestart na vaststelling van de herziene visie op dienstverlening.

Optimaliseren contractenbeheer

2023

In 2022 kon het contractenbeheer nog niet worden opgepakt vanwege andere prioriteiten en personeelswisselingen. We voorzien dat hieraan in 2023 uitvoering kan worden gegeven.

Een gezamenlijk informatie beleidsplan opstellen met Horst aan de Maas

2023

In 2023 wordt er vanuit de samenwerking tussen Venray en Horst aan de Maas gezamenlijk een nieuwe Informatiebeleidsplan opgesteld. Het nieuwe informatiebeleidsplan zal vanuit de maatschappelijke en gemeentelijke opgaven richting geven aan de strategieën van 'digitale transformatie' binnen de diverse beleids- en vakdomeinen. Hiermee duidelijk rekening houdend met de ontwikkelingen op wet- en regelgeving en de technologische ontwikkelingen.

Deze pagina is gebouwd op 07/17/2023 14:27:06 met de export van 07/17/2023 12:21:35