In de onderstaande tabel zijn alle actiepunten voor de komende jaren, zoals die voortvloeien uit de bovenstaande activiteiten, opgenomen. Elke activiteit is nader toegelicht en is aangegeven in welk jaar dit wordt opgepakt.
Activiteit | Gereed in | Toelichting | Voort-gang | ||
---|---|---|---|---|---|
Actueel | |||||
Duiden en inrichten van de Wet open overheid | 2024 | Op 1 mei 2022 is de Wet open overheid (Woo) in werking getreden en vervangt daarmee de Wet openbaarheid van bestuur (Wob). De implementatie van de Woo is in gezamenlijkheid met Horst aan de Maas opgepakt. Er is een regieteam samengesteld voor de implementatie. Tevens is een onderzoek uitgevoerd naar de implicaties voor processen, systeeminrichting en werkwijze. Hierbij wordt de actieve openbaarmaking ook in samenhang met andere wijzigingen Wet modernisering Elektronisch Bestuurlijk Verkeer (Wmebv) en de nieuwe Archiefwet. Tevens zijn er uitgangspunten geformuleerd voor de wijze waarop transparantie wordt ingevuld in beide gemeenten. De wijzigingen die per 1 mei 2022 noodzakelijk waren, zoals aanpassing van het juridisch kader en de digitale aanvraagprocedure voor Woo-verzoeken, zijn gerealiseerd. De gefaseerde invoering van informatie categorieën voor actieve openbaarmaking is vertraagd en uitgesteld, doordat de koppeling met de landelijke verwijsindex (PLOOI) nog niet is gerealiseerd. Hierdoor ontstaat er meer tijd om de processen en de informatiehuishouding in 2023 aan te passen. | |||
Herijken van de nota risicobeleid | 2023 | In het najaar van 2022 werd de opdrachtformulering voor de actualisering van de nota Risicobeleid uitgewerkt en vastgesteld. De voorbereidingen voor de uitvoering en de verdere uitwerking van deze opdracht om te komen tot een herziene nota Risicobeleid wordt in de eerste helft van 2023 opgepakt. Planning is om de nota Risicobeleid in september 2023 te agenderen voor vaststelling in de raad. | |||
Implementeren "Programmeren en Prioriteren" | Continu | In januari 2022 is het rapport "Programmeren & prioriteren - Op koers voor de toekomst" opgeleverd. In 2022 is vervolgens gestart met de uitvoering van de aanbevelingen en actiepunten uit dit rapport. In oktober 2022 heeft er een eerste balansmoment plaatsgevonden tussen college en het management. Vervolgens is een planning opgesteld waarbij college en management op een achttal momenten met elkaar in gesprek gaan. Om dit te ondersteunen worden de actuele werkzaamheden op hoofdlijnen in beeld gebracht, met daarin de belangrijkste vraagstukken van dat moment (het zgn. Concernkompas). In 2023 wordt de raad nog nader geïnformeerd over dit proces en de resultaten die dit oplevert. | |||
Uitwerken van een datastrategie om de realisatie van onze organisatiedoelstellingen met data te ondersteunen | 2023 | In 2022 is een Plan van Aanpak opgesteld om de datastrategie voor zowel de gemeentes Venray en Horst aan de Maas in gezamenlijkheid uit te werken. Tevens is er al een begin gemaakt met de uitwerking, die in 2023 wordt opgeleverd. | |||
Uitvoeren Visie hybride werken | 2023 | Op de onderdelen ICT, catering, facilitair en inrichting van het gebouw zijn in 2022 zijn resultaten behaald. Zo is o.a. de documentatieruimte voor de gemeenteraad aangepast, is gestart met de inrichting van onze Ontmoetingsruimte en zijn nu 400 medewerkers uitgerust met een laptop om hybride werken te faciliteren. In 2023 zal de definitieve inrichting en catering in de Ontmoetingsruimte worden gerealiseerd. Daarnaast zullen nog meerdere hybride vergaderruimtes worden gerealiseerd. | |||
Inzetten op ontwikkelingen als digitalisering en datagedreven werken | Continu | Er is een start gemaakt met het opstellen van een aanpak 'Digitale Transformatie', die richtinggevend is voor de verdere ontwikkeling van digitaal werken en de benodigde middelen die hiervoor nodig zijn binnen de diverse bedrijfsprocessen. | |||
Verder doorontwikkelen van sturing en beheersing (control) binnen de gemeentelijke organisatie | Continu | Het 'in control' blijven is een continue-proces waar ook in 2022 verder uitvoering aan werd gegeven. Daarnaast werd gewerkt aan de doorontwikkeling van control: vanuit de opdrachten/speerpunten geven we richting/sturing aan de organisatie, waarbij aandacht is voor de bedrijfsvoerings-technische aspecten en mogelijke risico's. Naast de implementatie van de rechtmatigheidsverantwoording zijn de thema's en opdrachten, die vanuit managementontwikkeling zijn opgesteld, hierin meegenomen. | |||
Samenwerking (incl evaluatie) bedrijfsvoering Horst aan de Maas en Venray | 2023 | Op basis van de uitkomsten van een businesscase is begin 2021 besloten tot een programmatische samenwerking die is vastgelegd in een overeenkomst op basis van een "Regeling zonder Meer". Hierbij is sprake van een laagdrempelige en beperkte organisatiestructuur, waarbij bevoegdheden en medewerkers verbonden blijven aan de bestaande organisaties. De uitvoering binnen de 4 domeinen (HRM, KCC/BZ, F/P&C en IV) wordt vormgegeven op basis van een uitvoeringsprogramma en concrete projectopdrachten vast te stellen door de (ambtelijke) stuurgroep met beide gemeentesecretarissen. Beide ondernemingsraden worden actief betrokken. Evaluatie van de realisatie en de "Regeling zonder Meer" is opgestart in het najaar 2022. De resultaten en aanbevelingen worden voorgelegd in het voorjaar 2023. | |||
Uitvoering project ‘Organisatie ontwikkeling’ | Continu | Onderdelen waaraan in 2022 is gewerkt: | |||
Implementatie Rechtmatigheidsverantwoording | 2023 | In 2021 werd een start gemaakt met de implementatie van de Rechtmatigheidsverantwoording en heeft de Raad het ambitieniveau (financieel relevante processen) en de tolerantie-rapportages vastgesteld. In september 2022 werd de wetswijziging bekrachtigd en is daarmee definitief geworden. De rechtmatigheidsverantwoording zal formeel voor het eerst in de Jaarrekening 2023 opgenomen worden. We gebruiken ook het jaar 2022 als een 'proefjaar' om de rechtmatigheidsverklaring goed te laten landen. Daarvoor zijn in 2022 de financieel relevante processen en de daarin opgenomen beheersmaatregelen goed tegen het licht gehouden. Ook de verbeterpunten die vanuit de interim-controle door de externe accountant en de eigen verbijzonderde interne controles (najaar 2022) geconstateerd worden, zijn in de processen geborgd of gaan nog geborgd worden, zodat we in 2023 optimaal voorbereid zijn. In deze jaarrekening (2022) is in de paragraaf bedrijfsvoering vooruitlopend op de verplichting in 2023 al een verantwoording opgenomen. | |||
Strategisch Personeelsmanagement (SPM) | 2024 | SPM is een van de deelopdrachten in het kader van de verdere doorontwikkeling van de organisatie. De gekozen speerpunten zijn uitgewerkt door middel van de volgende deelopdrachten: | |||
Toekomstig | |||||
Duiden en inrichten van de Wet modernisering elektronisch bestuurlijk verkeer | 2023 | De Wet modernisering elektronisch bestuurlijk verkeer treedt naar verwachting op 1 januari 2024 in werking. Deze wet geeft de burgers en bedrijven het recht om elektronisch berichten aan een bestuursorgaan te zenden op een door het bestuursorgaan bepaalde wijze. Op dit moment wordt gewerkt aan een startnotitie waarin opdracht zal worden gegeven voor het beleggen van de opgave en het opstellen van een impactanalyse. In 2023 zal de voorbereiding en implementatie van de wet zijn beslag moeten krijgen. | |||
Implementeren fase 1 visie doorontwikkeling op dienstverlening | 2023 | Deze opdracht wordt gestart na vaststelling van de herziene visie op dienstverlening. | |||
Optimaliseren contractenbeheer | 2023 | In 2022 kon het contractenbeheer nog niet worden opgepakt vanwege andere prioriteiten en personeelswisselingen. We voorzien dat hieraan in 2023 uitvoering kan worden gegeven. | |||
Een gezamenlijk informatie beleidsplan opstellen met Horst aan de Maas | 2023 | In 2023 wordt er vanuit de samenwerking tussen Venray en Horst aan de Maas gezamenlijk een nieuwe Informatiebeleidsplan opgesteld. Het nieuwe informatiebeleidsplan zal vanuit de maatschappelijke en gemeentelijke opgaven richting geven aan de strategieën van 'digitale transformatie' binnen de diverse beleids- en vakdomeinen. Hiermee duidelijk rekening houdend met de ontwikkelingen op wet- en regelgeving en de technologische ontwikkelingen. | |||