Onderhoud gebouwen (programma 1)
Doel
Het planmatig in stand houden en beheren van het gemeentelijke vastgoed.
Het vastgoedbeheer (bouw- en installatietechnisch) heeft betrekking op gemeentelijke gebouwen, accommodaties en culturele kunstwerken. Hiertoe behoren ook de gemeentelijke objecten die (in opdracht van de gemeente) door derden worden beheerd en geëxploiteerd.
Beleidskader
In 2021 is het nieuwe accommodatiebeleid door de raad vastgesteld. Het nieuwe accommodatiebeleid zal richting geven aan vastgoedbeleid en vastgoedbeheer waarin uitgangspunten worden benoemd voor het gebouwen- en contractenbeheer in zowel materiële als financiële zin. In 2022 is verder gewerkt aan de implementatie van dit beleid voor de sportparken. Een raadsvoorstel hiertoe zal in 2023 worden voorgelegd, waarna implementatie per 1/1/2024 kan worden verwacht.
De onderhoudssituatie van de gemeentelijke gebouwen is in 2020 opnieuw in kaart gebracht en vastgelegd in meerjarige onderhoudsrapportages voor periode 2020 tot en met 2030. De raad heeft deze rapportages inclusief geactualiseerde budgetten reeds vastgesteld in 2021. De financiële voorzieningen, benodigd voor onderhoud, zijn daarmee gebaseerd en afgestemd op deze meerjarige onderhoudsplannen.
Op basis van deze onderhoudsplannen wordt enerzijds een grondslag bepaald voor een vergoeding aan gebruikers van Gemeentelijk vastgoed om uitvoering te geven aan de instandhouding van een object. Anderzijds worden deze onderhoudsplannen gebruikt als instrument om de uitvoering van planmatig onderhoud zelf ter hand te nemen.
Op basis van deze meerjarige onderhoudsplannen is er goed inzicht in alle onderhoudsactiviteiten van het gemeentelijk vastgoed binnen de planperiode 2020-2030.
Ontwikkelingen rondom afstoten / overdragen van vastgoed
In het kader van zelfsturing is de gemeente met het bestuur/stichtingen van de dorpshuizen en wijkcentra een project gestart wat er toe moet leiden dat deze accommodaties in de toekomst verzelfstandigd worden.
Exploitatie en beheer van gebouwen door de gemeente
De meeste vastgoedobjecten zijn verhuurd aan verenigingen of stichtingen, waarbij deze organisaties via een overeenkomst met de gemeente ook onderhoud en/of exploitatie verzorgen. De gemeente heeft ook gebouwen in eigen beheer, zoals het gemeentehuis en het gebouw Jerusalem.
Financiële consequenties en vertaling in de begroting
Voor de uitvoering van het onderhoud in onderhoud gebouwen zijn in 2022 de volgende bedragen geraamd:
Omschrijving (bedragen x € 1.000) | Begroting | Jaarrekening |
---|---|---|
Lasten gebouwen in eigen beheer | ||
Gemeentehuis | 629 | 488 |
Sport- welzijn en overige gebouwen | 877 | 603 |
1.505 | 1.091 | |
Lasten gebouwen in beheer van derden | ||
Primair onderwijs | 968 | 740 |
Binnensport | 992 | 853 |
Zwemmen | 255 | 318 |
Buitensport | 859 | 777 |
Musea / monumenten | 41 | 37 |
Parkeren | 371 | 335 |
Wijk- en dorpscentra | 216 | 207 |
Sociaal-cultureel werk | 256 | 219 |
3.959 | 3.486 |