Baten en lasten 2022

Analyse afwijkingen begroting en realisatie

Programma 1 Leven

Verschillen 2022 begroting na wijziging versus 2022 realisatie (incl. reservemutaties)

Begroting na wijziging 2022

Realisatie 2022

Verschil

Onderverdeling deelprogramma's:

DP11

Omgeving

14.368

13.414

954

DP12

Vangnet

31.003

29.928

1.075

Resultaat

45.371

43.342

2.029

Verschillen groter dan €25.000 op deelprogrammaniveau worden toegelicht.

Toelichting deelprogramma 1.1 Omgeving              € 1.015.000 voordeel
Uitvoeringskosten maatschappelijke dienstverlening € 373.000 voordeel
Mutatie reserve Uitvoeringskosten maatschappelijke dienstverlening € 150.000 nadeel
Het verschil, zowel in de uitvoeringskosten als de mutatie reserve, is ontstaan doordat de activiteiten (het opstellen van een impactanalyse en implementatieplan) voor de nieuwe toegang vertraging heeft opgelopen. Het voorstel is om dit verschil over te hevelen naar 2023.

Onderwijs
Huisvesting primair onderwijs € 228.000 voordeel

Mutatie reserve Huisvesting primair onderwijs € 231.000 nadeel
Per saldo is bovenstaande bijna € 0,00. Het betreft de middelen die beschikbaar zijn voor de ontwikkelingen rondom Focus/Spectrum, De Keg/Coninxhof en De Wijnberg. De Middelen, circa 129.000 worden overgeheveld naar 2023.
Het andere deel betreft de middelen die beschikbaar zijn voor het verbeteren van het binnenklimaat op de basisscholen (€ 100.000). Deze middelen worden overgeheveld naar 2023.
Huisvesting bijzonder voortgezet onderwijs € 71.000 nadeel
Dit nadeel is ontstaan doordat bij de recentralisatie van het Raayland College vooraf werd uitgegaan van een OZB van circa € 20.000 lager dan werkelijk. Daarnaast waren de kosten, met betrekking tot het bewegingsonderwijs, die wij als gemeente over moesten nemen van het Raayland College, hoger dan vooraf rekening mee gehouden. In 2022 bedroeg dit circa € 42.000.

Vervoer van leerlingen € 35.000 voordeel
In 2022 is er een aanbesteding geweest. Vanaf 1 augustus 2022 is er een nieuwe vervoerder. De nieuwe tarieven van de vervoerder bleken minder hoog te liggen dan vooraf gedacht.
Uitv.kosten lokaal onderwijsbeleid € 103.000 voordeel
Het voordeel is ontstaan doordat er in 2022 meer rijksmiddelen voor het onderwijsachterstanden beleid zijn ontvangen dan vooraf verleend (€ 33.000).
Daarnaast hebben de houders minder peuters opgevangen waardoor zij recht hadden op minder subsidie dan begroot (€ 31.000).

Uitvoeringskosten Regionaal meld- en coördinatiefunctie (RMC) € 26.000 nadeel

Voor de uitvoering van Regionaal meld- en coördinatiefunctie (RMC) zijn minder uitvoeringskosten toegerekend en deze zijn niet gedekt uit de Regionaal meld- en coördinatiefunctie (RMC) middelen.
Uitvoeringskosten Gemeentelijk onderwijsachterstandenbeleid (GOA) € 64.000 voordeel
Volgens de notitie "inzet Gemeentelijk onderwijsachterstandenbeleid middelen", mogen de personele lasten verrekend worden met de GOA (Gemeentelijk onderwijsachterstandenbeleid) middelen. Dit was niet in de begroting meegenomen.

Sport en Gezondheid
Venray beweegt € 283.000 voordeel
Mut. res. Venray beweegt € 225.000 nadeel

Het verschil van € 225.000 betreft de extra coronamiddelen die zijn verdeeld conform de eindrapportage 'Venray Veert Op'. In 2022 zijn hiervoor plannen gemaakt met samenwerkingspartners, het budget wordt overgeheveld naar 2023. Dit betreft de toelichting voor zowel de uitvoering als de mutatie reserve.

Het overige verschil van € 58.000 betreft middelen voor de regiodeal die in december 2022 verkregen zijn.  Deze worden ook overgeheveld naar 2023 ten behoeve van het preventie akkoord, waarvan de regionale uitvoering in 2023 valt.

Kunst en Cultuur
Culturele organisaties € 68.000 voordeel
Mut. res. Culturele organisaties € 68.000 nadeel
Vanuit het Rijk hebben we middelen ontvangen voor Corona. Dit budget is niet aangesproken, omdat dit niet noodzakelijk was.

Overige kunst en cultuur € 71.000 voordeel

Dit betreft nieuw budget vanuit de Kunst en Cultuurnota. Het voordeel is ontstaan omdat nieuwe initiatieven en culturele activiteiten in of na de corona tijd nog niet van de grond zijn gekomen.

Accommodatie sociaal-cultureel werk € 36.000 voordeel

In verband met de verwachte stijging van energiekosten heeft er een budgetbijstelling plaatsgevonden. Op het moment van bijstelling kon nog niet worden overzien hoeveel benodigd zou zijn. Achteraf is gebleken dat deze budget ophoging niet nodig is geweest

Jeugd- en jongerenwerk € 85.000 voordeel
Mut res. Jeugd- en jongerenwerk € 36.000 nadeel

Middelen zijn bestemd voor uitvoering van het Toekomstplan Jongerencentra. Vanwege Corona is enige vertraging opgelopen. Het plan loopt nog door in 2023 en 2024. Een gedeelte van het verschil van € 85.000 wordt overgeheveld naar 2023, zijnde € 65.000. Onderdeel betreft de mutatie reserve van € 35.000.
Overige gezondheidszorg € 27.000 voordeel
Het voordeel is ontstaan omdat de € 11.000 die ontvangen is via de mei circulaire niet meer in 2022 is ingezet. Dit wordt in 2023 ingezet. Het restant betreft diverse kleine verschillen.
Jeugdgezondheidszorg € 33.000 nadeel
De kosten zijn gemaakt binnen jeugd gezondheidszorg (dit programma). De inkomsten (€ 27.000) zijn ontvangen in programma 4, via de december circulaire 2022.

Overig
Algemene kosten jeugdhulp (beleid) € 44.000 nadeel
Dit is een nieuw product op basis van het collegeprogramma en de indeling in bouwstenen, voor de toelichting wordt verwezen naar deelprogramma 1.2 vangnet, daar is de begroting (budget) opgenomen onder het oude product.

Accommodatie binnensport  € 29.000 voordeel
Mut.res. Accommodatie binnensport € 46.000 nadeel
Dit voordeel is voornamelijk behaald door het niet aanspreken van het budget 'verwijderen asbest gemeentelijke gebouwen'. Dit is niet aangesproken omdat dergelijke werkzaamheden op andere wijzen worden gefinancierd of onderdeel maken van projecten en renovaties.

Accommodatie buitensport € 81.000 voordeel

Het voorgenomen accommodatiebeleid is nog niet geïmplementeerd. Omdat rekening wordt gehouden met een verhoging van de vergoedingen vanaf het moment van implementatie, wordt dit voordeel nu behaald. Dit budget is nog niet benodigd.
Accommodatiefonds € 108.000 voordeel
Dit voordeel is ontstaan omdat er €85.000 is begroot voor de huur/koop en exploitatie van een accommodatie voor diverse charitatieve instellingen van Venray. Dit is in 2022 niet gerealiseerd.

Sociale paragraaf masterplan brukske € 38.000 voordeel
Mut. res. Sociale paragraaf masterplan brukske € 38.000 nadeel

In het Brukske zijn tijdens voorbereiding van de bouw van het MFC diverse gelden beschikbaar gesteld, deze zijn bestemd voor het SAP (sociaal activeringsprogramma) van deze wijk en worden uitgegeven door Wonen Limburg en gemeente Venray. Zij hebben dus beiden zeggenschap over dit bedrag. Verzoek om dit restant over te hevelen naar 2023. Dit is besproken tijdens de rondvraag van de collegevergadering van 31-1-2023.
Integraal veiligheidsbeleid € 66.000 voordeel
De kosten voor uitvoering van een aantal (wettelijke) taken zijn in 2022 lager uitgevallen respectievelijk hiervoor is extra budget beschikbaar gesteld vanuit de rijksoverheid. Het gaat dan om de antidiscriminatievoorziening en systeemleren. Er resteert een bedrag van € 29.000. Daarnaast resteert een bedrag dat beschikbaar is gesteld vanuit de Taskforce Jeugdige Ondermijners. Het project in samenwerking met de Taskforce is weliswaar in 2022 gestart, echter de kosten worden in 2023 in rekening gebracht. De hiervoor ontvangen externe incidentele middelen ter hoogte van € 38.000 worden dan ook doorgezet naar 2023.

Re-integratie
Vrijwilligers organisatie  € 49.000 voordeel

Het voordeel is te verklaren door het opheffen van de EHBO-vereniging.

Specifieke doelgroepen € 59.000 voordeel

Voor het bedrag van € 59.000 is een budgetoverheveling aangevraagd, ter dekking van de subsidie voor sociaal juridische dienstverlening 2023.

WMO
Algemeen WMO  € 261.000 voordeel

Mut.res. Algemeen WMO  € 150.000 nadeel
Innovatiebudget WMO € 50.000 voordeel
De posten Algemeen WMO, Innovatiebudget WMO en Mutatie reserve Algemeen WMO horen bij elkaar. Het verschil wordt als volgt verklaard, er wordt een bedrag van € 100.000 overgeheveld naar 2023. Dit betreft € 50.000 voor versterken aanbod dementie en € 50.000 voor mantelzorg. Daarnaast heeft dit verschil ook een gedeelte betrekking op jeugd, daar zijn kosten gemaakt, terwijl het budget bij de WMO was opgenomen. Het overige verschil ontstaat doordat er minder initiatieven zijn gerealiseerd
Decentralisatie maatschappelijke taken € 29.000 voordeel
In het laatste kwartaal van 2022 zijn er, in tegenstelling tot voorgaande jaren, geen uitgaven uit het decentralisatiebudget meer gedaan. Dit heeft te maken met minder inzet in de regio (traject sturing en inkoop) en vertraging communicatietraject wonen en zorg.
Bescherm Wonen € 276.000 nadeel
Vanuit het Rijk zijn er in 2022 (meicirculaire) extra regionale middelen ontvangen waarvan wij intern de aanname hebben gedaan dat deze binnen de regionale begroting van de MGR bij het “surplus” zouden landen (het deel wat via een verdeelsleutel terugvloeit naar de deelnemende gemeenten). Echter heeft het DB van de MGR besloten om de middelen aan de uitgavekant in de begroting op te nemen waardoor deze middelen niet direct vrijvallen maar pas na de jaarafsluiting (in 2023). Dit betekent dat wij een nog te ontvangen bedrag over 2022 hebben opgenomen in 2023.

Jeugd
Innovatiebudget Jeugdzorg € 63.000 voordeel
Mut. res. Innovatiebudget Jeugdzorg € 63.000 nadeel

Voor Jeugd zijn er gelden tot beschikking gesteld met betrekking tot 'Venray veert op', toegespitst op het amendement 'Jeugd in Coronatijd'. Echter door de coronamaatregelen zijn diverse projecten uitgesteld, zoals het project "Gezonde school in de wijk ’t Brukske", wat in 2023 is gestart en door zal lopen tot 2026. Ook het project "Buurtgezinnen" is in 2023 van start gegaan.

Behandeling GGZ € 142.000 voordeel
Toelichting zie deelprogramma 1.2 Vangnet

Toelichting deelprogramma 1.2 Vangnet               € 1.075.000 voordeel
Covid programma 1 DP (1.1) € 147.000 voordeel

Conform de eindrapportage Covid-19 Venray veert op van 30 juni 2022 is besloten om het resterende bedrag aan te houden tot einde van het jaar, daarna kan dit bedrag vrijvallen.

Uitv kostenmaatschappelijke zorg/begeleiding € 59.000 nadeel
Mut. res. Uitv kostenmaatschappelijke zorg/begeleiding € 49.000 nadeel

De afwijking betreft een afwijking op personeelskosten, de toelichting op de totale personeelskosten is terug te vinden in een afzonderlijke toelichting in deelprogramma 4.2.

Uitv kosten bbz tijd reg. TOZO € 29.000 nadeel

De afwijking betreft een afwijking op personeelskosten, de toelichting op de totale personeelskosten is terug te vinden in een afzonderlijke toelichting in deelprogramma 4.2.

Uitv kosten inkomensvoorziening € 229.000 nadeel

De afwijking betreft een afwijking op personeelskosten, de toelichting op de totale personeelskosten is terug te vinden in een afzonderlijke toelichting in deelprogramma 4.2.

Uitv kosten Werkplein € 68.000 voordeel

De afwijking betreft een afwijking op personeelskosten, de toelichting op de totale personeelskosten is terug te vinden in een afzonderlijke toelichting in deelprogramma 4.2.

Uitv. kosten ondersteuning minima € 44.000 nadeel

De afwijking betreft een afwijking op personeelskosten, de toelichting op de totale personeelskosten is terug te vinden in een afzonderlijke toelichting in deelprogramma 4.2.

Uitv kosten vreemdelingen € 38.000 nadeel

De afwijking betreft een afwijking op personeelskosten, de toelichting op de totale personeelskosten is terug te vinden in een afzonderlijke toelichting in deelprogramma 4.2.

Uitv kosten Jeugdhulp € 53.000 nadeel

De afwijking, voor een bedrag van € 32.000 betreft de kosten van Sturing en Inkoop over het jaar 2021, deze kosten waren bij het afsluiten van de jaarrekening 2021 nog niet bekend, waardoor deze kosten drukken op 2022. De overige afwijking betreft personeelskosten, de toelichting hiervoor is terug te vinden in een afzonderlijke toelichting in deelprogramma 4.2.

Uitv kosten wmo hulpverlening € 119.000 nadeel

De afwijking betreft een afwijking op personeelskosten, de toelichting op de totale personeelskosten is terug te vinden in een afzonderlijke toelichting in deelprogramma 4.2.

Re-integratie
Bijzondere bijstand € 949.000 voordeel
Ondanks een hoog bereik van de energietoeslag zijn er middelen over die worden ingezet in 2023 (ca. € 860.000). Voor dit bedrag is budgetoverheveling aangevraagd. In 2022 is er meer bijzondere bijstand verstrekt. Het resterend bedrag heeft betrekking op terugbetaling van verstrekte subsidies.

Mut. res. Bijzondere bijstand € 200.000 nadeel

Het budget van € 200.000 voor aanvullende energietoeslag is in 2022 niet besteed. Dit wordt overgeheveld naar 2023.
Participatie- IOAW-IOAZ-BBZ 2004 € 73.000 voordeel
In 2022 is het aantal uitkeringen licht gedaald, waardoor we minder hebben besteed. Daarnaast hebben we minder ontvangsten vanuit openstaande vorderingen ontvangen.

Bbz levensonderhoud TOZO (1) € 38.000 nadeel

We hebben in 2022 inkomsten ontvangen uit openstaande vorderingen TOZO 1. Dit was niet in de begroting opgenomen. Daarnaast hebben we een nadeel als gevolg van een administratieve correctie.

Sociale werkvoorziening € 254.000 voordeel

Bij de 2e Berap is rekening gehouden met een aanvulling van het eigen vermogen van de NLW. De afrekening vindt in 2023 plaats. Er is voor dit budget budgetoverheveling aangevraagd.

Re-integratiebudget € 137.000 voordeel

In 2022 heeft de focus gelegen op verschillende nieuwe regelingen (energietoeslag, leefgeld Oekraïners). Daardoor houden we budget over.

Re-integratiebudget btw comp. € 65.000 voordeel

Vanwege de krapte op de arbeidsmarkt is de inzet van de NLW minder noodzakelijk gebleken.

Schuldhulpverlening € 38.000 voordeel

We hebben minder besteed, omdat de toestroom is uitgebleven. Daarnaast hebben we meer inkomsten gehad uit bemiddelingskosten.

Wet Inburgering € 73.000 voordeel

Gedurende 2022 heeft de focus gelegen op de basis op orde. Daarom zijn de extra middelen die eerder ontvangen zijn via de circulaires niet noodzakelijk gebleken.

Mut. res. Wet Inburgering € 75.000 nadeel

Gedurende 2022 heeft de focus gelegen op de basis op orde. Daarom is inzet van de reserve niet noodzakelijk gebleken.

Jeugd
Algemene kosten jeugdhulp € 42.000 voordeel

Dit product hangt samen met het nieuwe product in deelprogramma 1.1 Omgeving. Hier geeft het product een voordeel van € 42.000. In deelprogramma 1.1 Omgeving geeft dit een nadeel van € 44.000. Per saldo bijna nihil.

Regiogeld transformatiefonds SD Jeugdhulp € 225.000 voordeel

Mut.res. Regiogeld transformatiefonds SD Jeugdhulp € 225.000 nadeel
Wegens Corona of het tekort aan geschikt personeel bij uitvoerende partijen, zijn een aantal projecten ten behoeven van het transformatiefonds vertraagd. Deze projecten vinden alsnog doorgang in 2023. budget wordt overgeheveld naar 2023.

Gedwongen kader € 88.000 voordeel

Eind 2022 heeft er nog een afrekening plaatsgevonden t.b.v. de jeugdbescherming 2021, deze kosten hadden verantwoord moeten worden in 2021, vandaar de overschrijding.

Behandeling verbl met amb alternatieven € 158.000 voordeel
Verblijf met behandeling € 118.000 nadeel

De indeling van de begroting is aangepast om zo aansluiting te houden met de nieuwe inkoopsystematiek. Het oude product 'verblijf met behandeling' komt te vervallen en de kosten worden gedekt uit het nieuwe product ‘Behandeling met verblijf met ambulante alternatieven’. Onder aan de streep houden we ca. € 40.000 over op een budget. Een gewenste ontwikkeling dat er steeds minder kinderen uit huis geplaatst worden in een behandelsetting maar in een gezinsgerichte vorm van wonen, zoals een gezinshuis of een pleeggezin. Het gaat hier om een kleine groep jeugdigen (ca. 25 jeugdigen).

Wonen € 166.000 nadeel
Wonen (zonder behandeling) € 49.000 voordeel

De indeling van de begroting is aangepast om zo aansluiting te houden met de nieuwe inkoopsystematiek (budgetten worden samengevoegd). Waar we zorgkosten op 'verblijf met behandeling' zien afnemen, zien we een gewenste groei in de vraag naar en indicaties voor 'wonen', waar cliënten verblijven in een gezinsgerichte vorm van wonen, zoals gezinshuizen en pleegzorg. Het nadeel wordt met name veroorzaakt door jeugdigen die met terugwerkende kracht vanuit het Woonplaatsbeginsel zijn afgegeven.

Dagbesteding en dagbehandeling € 45.000 voordeel

Het voordeel wordt veroorzaakt doordat de trajecten 'Terug naar school' minder zijn ingezet. Er waren wat knelpunten bij deze trajecten, waardoor deze niet zijn ingezet. Per 1 januari 2023 zijn de trajecten hierop aangepast. In 2022 zijn daarom ambulante trajecten ingezet in plaats van deze trajecten (vandaar hier een voordeel en bij ambulant een nadeel).

Ambulant € 32.000 voordeel, Behandeling € 56.000 nadeel, Behandeling GGZ € 142.000 voordeel
De indeling van de begroting is aangepast om zo aansluiting te houden met de nieuwe inkoopsystematiek (budgetten worden samengevoegd). Per saldo een voordeel van € 189.000. Met name veroorzaakt door het  behandeling GGZ. Dit komt door de nieuwe inkoopsystematiek en het aantal cliënten neemt af (ca.13%) door o.a. de inzet van de pilot SOJ. We zien een gewenste ontwikkeling dat minder kinderen in de Jeugd-GGZ komen en meer duurzaam met lichte ondersteuning geholpen worden.

WMO
Maatwerkvoorziening natura materieel WMO € 163.000 nadeel

Binnen de Wmo wordt bij de woningaanpassingen niet gewerkt met een verplichtingenadministratie. Hierdoor was er tijdens de 2e berap geen zicht op drie grote aanpassingen die begin 2022 zijn toegekend. In voorgaande jaren speelde dit niet omdat er voldoende ruimte binnen het budget aanwezig was. I.v.m. stijging woningaanpassingen is dit budget nu overschreden. Oplossing om dit te voorkomen is inmiddels geregeld via een methode van verplichtingen vastleggen.

Nieuwe taken WMO € 275.000 nadeel

Bij de 2e berap op basis van de toen geldende extrapolatie is te veel afgeraamd bij met name groepsbegeleiding en individueel begeleiding 18+, voor € 215.000. Tevens heeft er een herijking tarief WMO segment 2b plaats gevonden (tarief over oktober t/m december 2022 met 16% is verhoogd), gevolg is € 30.000 hogere kosten.

Oude taken WMO € 41.000 nadeel
Overschrijding heeft vooral te maken met gestaag stijgend cliëntenaantal binnen hulp bij het huishouden (1223 begin 2022 naar 1275 eind 2022).

Hulpverlening bij huiselijk geweld € 40.000 voordeel

Vanuit de wet tijdelijk huisverbod zijn wij verplicht om bij een opgelegd huisverbod een traject intensief casemanagement op te leggen. Op basis van de opgelegde huisverboden van voorgaande jaren wordt een inschatting gemaakt voor de navolgende jaren. In 2022 zijn minder huisverboden opgelegd dan de jaren ervoor.

Eigen bijdragen WMO € 33.000 nadeel

Bij de 2e berap is op basis van de toen geldende extrapolatie de inkomsten eigen bijdrage verhoogd met € 30.000.

Overig
Kwijtschelding afval € 29.000 nadeel

De aanslagen afvalstoffenheffing DIFTAR 2022 worden opgelegd met dagtekening 31 maart 2023. Op basis van het proefkohier is de schatting voor de toekenning voor de kwijtscheldingen geschat op € 10.000. Daarnaast is conform het raadsbesluit van 31 januari 2023 de verruiming van de kwijtschelding vermogensnorm doorgevoerd en heeft geresulteerd in een extra toekenning voor 2022 van € 4.425,- voor de afvalstoffenheffing. Tot slot is het budget kwijtschelding opgehoogd met een inflatiecorrectie zoals gehanteerd in de programmabegroting van 1,4%. De daadwerkelijke inflatie op de afvalstoffenheffing was echter hoger, namelijk 9,45% waardoor het budget te laag is geraamd.

Opvang Oekraïne € 625.000 voordeel

voor de opvang van vluchtelingen uit Oekraïne is landelijk een normbedrag afgesproken. Gemeenten ontvangen dit normbedrag voor ieder gerealiseerd bed. Van dit bedrag moeten zowel de opvang, de kosten voor catering en beheer van de locaties als de personele kosten van de gemeente betaald worden. Daarnaast wordt een normbedrag uitgekeerd voor de kosten die de gemeente maakt voor het verstrekken van vergoedingen (met name leefgeld) en bijvoorbeeld het inschrijven in de BRP. Dit is een vast bedrag per verstrekte uitkering/inschrijving.
Indien dit normbedrag ontoereikend zou blijken, dan moet de gemeente aantonen welke kosten worden gemaakt en dan wordt het meerdere ook vergoed. Doordat de gemeente Venray gebruik maakt van panden die op de nominatie staan gesloopt te worden en er goed is gelet op sobere, maar doelmatige, oplossingen, zijn onze locaties relatief goedkoop. Ook naar alle bijkomende kosten wordt kritisch gekeken. Alle gemaakte kosten over 2022 passen binnen de normbedragen zoals die worden vergoed, waardoor er een voordeel is. Er is geen verplichting om het voordeel terug te betalen. Voorstel is om een gedeelte van het resultaat te bestemmen en deze beschikbaar te houden voor de meer structurele opvang in 2023.

Deze pagina is gebouwd op 07/17/2023 14:27:06 met de export van 07/17/2023 12:21:35