Baten en lasten 2022

Analyse afwijkingen begroting en realisatie

Programma 4 Besturen

Verschillen 2022 begroting na wijziging versus 2022 realisatie (incl. reservemutaties)

Begroting na wijziging 2022

Realisatie 2022

Verschil

Onderverdeling deelprogramma's:

DP41

Bestuur

4.441

3.731

710

DP42

Dienstverlening en bedrijfsvoering

18.860

18.041

820

DP43

Financiën

-97.173

-82.221

-14.953

Resultaat

-73.872

-60.449

-13.423

Verschillen groter dan €25.000 op deelprogrammaniveau worden toegelicht.

Toelichting deelprogramma 4.1 Bestuur                  € 710.000 voordeel

Bestuurlijke samenwerking € 111.000 voordeel
Het voordeel wordt veroorzaakt door de lagere kosten op de regiodeal/investeringsagenda 2e tranche, doordat enkele projecten van de investeringsagenda niet zijn doorgegaan.

Mut.reserve bestuurlijke samenwerking € 111.000 nadeel

Het nadeel wordt veroorzaakt door de lagere kosten op de regiodeal/investeringsagenda 2e tranche, dit nadeel betreft namelijk de lagere onttrekking uit de algemene reserve die hiermee samenhangt.

Implementatie omgevingswet € 38.000 voordeel
Mut.res.implementatie omgevingswet € 38.000 nadeel

Voor de Omgevingswet is budgetoverheveling aangevraagd aangezien de (waarschijnlijke) datum van inwerkingtreding 1 januari 2024 gaat worden. Derhalve zullen diverse werkzaamheden niet in 2022 maar 2023 worden uitgevoerd. Voor nadere informatie zie paragraaf Majeure projecten.

College van B&W € 81.000 voordeel

De afwijking betreft grotendeels een afwijking op personeelskosten (€ 67.000 voordeel), de toelichting op de totale personeelskosten is terug te vinden in een afzonderlijke toelichting in deelprogramma 4.2. Het overige verschil wordt verklaard door enkele kleinere afwijkingen.

Kosten ondersteuning raad €60.000 nadeel

Er zijn extra kosten gemaakt in het kader van de jaarrekeningcontrole door de accountant. Die extra kosten zitten vooral in SISA-regelingen (single information, single audit). Er zijn 14 extra SISA regelingen t.o.v. controle 2020).

Wet Open Overheid (WOO) €102.000 voordeel

Op 1 mei 2022 is de wet open overheid (WOO) in werking getreden. Naast informatieverstrekking op verzoek (passief), wordt de gemeente ook verplicht om zelf informatie openbaar te maken (actief). De verplichting kent een gefaseerde uitrol om de gemeente ook tijd te gunnen de openbaarmaking goed in te richten.

Voormalig personeel b&w € 629.000 voordeel
Betreft vrijval APPA voorziening. Op basis van de actuariële berekeningen heeft in 2022 een vrijval plaatsgevonden van  € 383.729 ten gunste van de exploitatie, terwijl er een storting in de voorziening was opgenomen van € 249.764. Het overige verschil wordt verklaard door enkele kleinere afwijkingen.

Gebiedsgericht werken € 58.000 voordeel
Voor de uit te voeren maatregelen binnen het Henseniuskwartier is op 15 februari 2022 een raadsvoorstel akkoord bevonden. Hierin is aangegeven dat het merendeel van de uit te voeren maatregelen betaald worden uit het beschikbare werkbudget van het Henseniuskwartier. Het is niet gelukt om deze maatregelen volledig in 2022 uit te voeren. Een deel is uitgevoerd, een deel loopt nog door in 2023. Vandaar het verzoek om budgetoverheveling. De volgende maatregelen worden in 2023 (verder) uitgevoerd: pilot inrijverbod Henseniusstraat tijdens piekmomenten, deel van de groenaanplanting, en het onderzoek naar de haalbaarheid van verplaatsing van de coffeeshops loopt nog in 2023.

Uitv.kn. gebiedsgericht werken personeel € 60.000 nadeel

De afwijking betreft een afwijking op personeelskosten, de toelichting op de totale personeelskosten is terug te vinden in een afzonderlijke toelichting in deelprogramma 4.2.

Toelichting deelprogramma 4.2 Dienstverlening en bedrijfsvoering        € 820.000 voordeel

Facilitaire voorzieningen € 244.000 voordeel
Mut reserve budgetoverheveling € 279.000 nadeel

De afwijking komt voort uit het niet aanwenden van het budget Hybride Werken (€ 200.000). Kosten ten behoeve van hybride werken zijn/worden uit andere (deel)budgetten betaald, waaronder FZ en ICT. Het budget van € 79.000 dient te worden overgeheveld naar teneinde bestedingen voor de ontmoetingsruimte te faciliteren in 2023. Deze waren oorspronkelijk bedoeld voor 2022. Door latere aanvang van de nieuwe cateringvorm worden deze uitgaven pas later gedaan.

Nieuw financieel pakket € 52.000 voordeel
Mut reserve nieuw financieel pakket € 52.000 nadeel

De gemeente Venray is bezig met de vervanging van het financiële pakket. Dit betreft een intensief traject wat de nodige inzet en onzekerheden met zich meebrengt. Afgelopen jaar is € 52.000 over gebleven welke worden meegenomen in de budgetoverheveling. Dit zorgt ook voor een lagere aanwending van de algemene reserve, wat voor een nadeel zorgt in de exploitatie.
Accommodatie gemeentehuis € 30.000 voordeel
Het voordeel is ontstaan doordat de energiekosten toch lager uitgevallen zijn dan de stijging van 144% wat vooraf verwacht werd. Dit leverde een voordeel op van € 109.000. Daarnaast waren er onderhoudskosten die niet in het MOP stonden en dus niet in de voorziening thuishoren, waardoor er een nadeel is ontstaan van € 69.000. Per saldo dus een voordeel van € 30.000.
Proces-/capaciteitsvraagstukken € 150.000 voordeel
Mut reserve proces/capaciteitsvraagstukken kadernota 2022 150.000 nadeel

Het budget voor het bekostigen van de automatiseringsprojecten en procesverbeteringen is in 2022 niet uitgegeven. Echter zijn er 2 claims op gelegd voor een bedrag van € 92.000. Het project automatische herkenning en registratie poststromen en het project mijn inkomen (In de applicatie Suite voor sociaal domein kunnen inwoners straks, via een portaal handelingen, zelf uitvoeren. Zoals uitkeringsspecificaties inzien en formulieren geautomatiseerd indienen.). De projecten zijn opgenomen in de budgetoverheveling omdat deze in 2023 worden uitgevoerd.

Organisatie ontwikkelbudget € 210.000 voordeel / € 130.000 nadeel
In 2022 zou een inhaalslag plaatsvinden in het kader van de organisatie-ontwikkeling, met name omdat in 2020/2021 door de corona-perikelen nauwelijks/geen ontwikkelsessies en interne opleidingen konden plaatsvinden. Voor deze inhaalslag vond in 2021 een budgetoverheveling van € 130.000 plaats. In 2022 werd, toen dit weer mogelijk was, voortvarend ingezet op ontwikkelsessies (op management- en teamniveau) en ook de organisatiebrede trainingen werden actief opgepakt.  
In de 2e helft van 2022 bleek dat er toch opleidingen en teamsessies, vanwege andere prioriteiten, doorgeschoven moesten worden naar 2023. Hierdoor is een voordeel van € 210.000 ontstaan.
Het nadeel van € 130.000 betreft de lagere aanwending van de algemene reserve als gevolg van het vorenstaande.

Uitvoeringskosten basisregistraties personen personeel € 109.000 voordeel

De afwijking betreft een afwijking op personeelskosten, de toelichting op de totale personeelskosten is terug te vinden in een afzonderlijke toelichting in deelprogramma 4.3.

Overige personeelslasten € 44.000 voordeel
In 2022 is besloten om dit budget geheel op dit budget te laten landen en niet meer versplinterd bij de teams. Halverwege het jaar waren de totale kosten 100k waardoor dit budget opgehoogd is naar € 180.000. Het tweede half jaar zijn er beduidend minder kosten gemaakt. De kosten bedrijfsgeneeskundige dienst € 26.000 te kort. Deze blijken de afgelopen jaren flink te zijn gestegen. Overstap naar een andere Arbodienst en meer advies en begeleiding is nodig. Budget voor 2024 wordt hierop bijgesteld. De kosten voor rekencentra € 41.000 voordeel, deze vallen al jaren gunstig uit. Het budget voor 2024 wordt hierop bijgesteld.

ICT. data- en telecommunicatie € 40.000 voordeel
Het voordeel is ontstaan, doordat de investeringen op deze kostenplaats zijn afgesloten en de afschrijvingsplanning hiervan niet aangepast is. Hierdoor zijn er minder kapitaallasten gegenereerd en dus ook minder afgeschreven.

ICT applicaties € 43.000 nadeel

De afwijking komt voort uit de extra ondersteuning die nodig was voor verschillende projecten. Het gaat hier om de conversie van oud zaaksysteem €8.000, het inrichten van de applicatie voor het nieuw zaaksysteem €14.000, het upgraden van applicatie voor het digitaliseren van de document stromen €4.500,- en de conversie van de nieuwe applicatie voor de omgevingswet €14.000.
Digitale kaart en gegevensbeheer € 111.000 voordeel
Mut.res.dig.kaart en gegevensbeheer €55.000 nadeel 

Salarissen en inhuur lumpsum € 671.000 voordeel
Reserve mutaties dekking personele lasten € 235.000 nadeel.

De salarislasten zijn verweven door gehele begroting. Op de salarissen, inclusief inhuur voor vervanging van medewerkers (dit betreft niet de volledige inhuurkosten), is een totaal overschot van € 670.577 over alle programma's (uitgezonderd de onderdelen college van B&W, raad, riolering, grondbedrijf en afval). Dit betreft een afwijking van 2,12% van de begroting voor dit onderdeel over alle programma's.

Toelichting deelprogramma 4.3 Financiën               € 2.132.000 voordeel

Rente inkomsten € 36.000 voordeel

Door de sterk stijgende rente is er met ingang van september 2022 sprake van een rentevergoeding op de tegoeden bij schatkistbankieren. Dit heeft over de periode september tot en met december 2022 een rentevergoeding van ruim € 38.000 tot gevolg.

Gemeentefondsuitkeringen € 1.659.000 voordeel
De gemeente Venray heeft via de decembercirculaire 2022 gemeentefonds € 1.65 mln. aan bijdragen ontvangen van het rijk met betrekking tot het jaar 2022. Door de late publicatie van deze bijdragen was het niet mogelijk om hiervoor in 2022 nog uitgaven te doen. De besteding van deze gelden zal vanaf 2023 plaatsvinden.

Op grond van een stellige uitspraken van de commissie BBV mogen deze gelden niet zonder expliciet besluit van de Raad, beschikbaar gesteld worden voor uitgaven in het jaar 2023. Vandaar dat ten opzichte van de begroting per saldo een voordeel van € 1.65 mln. zichtbaar is. In het besluit bestemming jaarrekeningresultaat 2022 is een voorstel opgenomen om hiervan € 1.2 mln. via resultaatbestemming beschikbaar te stellen voor een geoormerkte besteding in 2023.

Onvoorziene uitgaven € 132.000 voordeel
Het resterende saldo van post onvoorzien komt ten gunste van het jaarrekeningresultaat 2022. Een overzicht van post onvoorzien gedurende het boekjaar 2022 vindt u bij onderdeel 2.3 baten en lasten 2022. Het betreft een uiteenzetting van het begroot bedrag van onvoorzien.

Boventallig personeel € 32.000 nadeel

Er is een reservering opgenomen voor frictiegevallen die voortvloeien uit de ontbinding met de samenwerking handhaving van Horst aan de Maas. In 2021 is de taakstelling gerealiseerd door openstaande vacatures en daardoor geen gebruik hebben hoeven maken van de reserve. De gelden blijven in de frictiereserve totdat de volledige meerjarige taakstelling is behaald.

Uitv.kn alg baten/lasten reguliere uren € 61.000 voordeel

De afwijking betreft een afwijking op personeelskosten, de toelichting op de totale personeelskosten is terug te vinden in een afzonderlijke toelichting in deelprogramma 4.2.

Baten OZB eigenaren niet-woningen € 50.000 voordeel
Baten OZB gebruikers niet-woningen € 114.000 voordeel
Baten OZB woningen € 22.000 voordeel
Er is een meeropbrengst voor de onroerende zaakbelasting gerealiseerd op een totaalbedrag van

€ 15.388.000. Bij de vaststelling van de tarieven wordt uitgegaan van de op dat moment geldende prognosewaarden en leegstandsniveau omdat op dat moment de herwaardering nog niet is afgerond.  Gebleken is dat de stijging van de WOZ waarden voor zowel woningen als niet woningen iets hoger was dan geprognosticeerd respectievelijk (1.28%) en (3,32%). Dit wordt mede veroorzaakt door een hogere areaal uitbreiding bij de niet woningen. Voor de OZB gebruik niet woning geld daarnaast dat het leegstandsniveau lager was dan geraamd.

Toeristenbelasting € 74.000 voordeel
A
angiftebiljetten zijn in december aan de belanghebbenden toegestuurd. Deze worden op dit moment ontvangen en verwerkt. Op basis van de gemiddelde geheven verblijfsbelasting ontvangen over de jaren 2020 en 2021, de gerealiseerde controles en rekening houdend met het verhoogde tarief van € 1,30 ten opzichte van het tarief € 1,25 voor de jaren 2020 en 2021 is er een voordeel van € 74.000.

Vennootschapsbelasting €46.000 nadeel
Door diverse correcties die gemaakt moeten worden op de aangifte vennootschapsbelasting vanaf 2016 t/m 2021 vallen de advieskosten van Deloitte dit jaar hoger uit dan geraamd.

Deze pagina is gebouwd op 07/17/2023 14:27:06 met de export van 07/17/2023 12:21:35